|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
tycker nog att en del ska ta o lugna ner sig lite, liste mfl man blir lite trött på att läsa alla dessa predikeringar! Läste ni inte att Millhouse hade en medelhastighet på 125, inte 170. Håller givetvis med om att det ät bättre att få uppleva var gränserna går på bana, men vem kör inte för fort ibland?! Kan vi inte säga så här, alla som inte har kört för fort någon gång har rätt att ge sig på Millhouse mfl men ni andra kan ju faktiskt tänka efter lite innan ni skriver inlägg. gto80: ditt inlägg var klart rörande. Värt att tänka på. Har själv varit med om bilolyckor ( som passagerare ) och man får helt klart en annan syn efteråt. Viktigt är ju dock att aldrig köra fort i 30 zoner där barn etc.. rör sig! *en aningen besviken forum medlem |
|
|
Jag är fullkomligt lugn. Jag förstår bara inte varför folk väntar sig en klapp på axeln eller en dunk i ryggen när de självförvållat förlorat körkortet. Alla kör för fort nån gång, ja. MEN det är väldigt stor skillnad på var och när man kör för fort. Bara för att det är 90- eller 110-väg blir det ju inte automatiskt ok att köra för fort, även om det inte är lika jävligt som att göra det på 30- eller 50-väg av uppenbara skäl. Sen är det väl rätt naturligt att man tar det extra försiktigt under prövotiden och när det är risk för halt väglag. Det är lika naturligt som att man tar det lite försiktigare på okända vägar och efter mörkrets inbrott. Om detta gör mig till en moralkärring, fine. |
|
|
"Jag är fullkomligt lugn. Jag förstår bara inte varför folk väntar sig en klapp på axeln eller en dunk i ryggen när de självförvållat förlorat körkortet." Meningen va som han sagt tidigare, att uppmana andra att ta det lungt. Tycker detta spårar ur (som vanligt) alla vänder och vrider på varandras ord och får det att låta tvärtom va det va menat som. Jag försvarar inte fortkörning, jag tycker inte det är häftigt att köra fort, jag gillar att köra fort men inte på andras bekotnad. Jag har tävlat i bla motorcross, snowboard och lekt "folk race" med gamla bilar på gårn sen barns ben. Älskar alt sånt! Jag bröt nacken för 2år sen i en snowboard olkycka och då gjorde jag inte ens något "vågat" händer det så händer det. Men man kan se till så man inte skadar andra och det är viktigast. Mvh, Robban |
|
| jag har fortfarande inte förväntat mig en dunk i ryggen eller en klapp på axeln... skulle bara vilja veta vilka av er här inne som inte haft en mdelhastighet på 125 km/h på en väg som det är hastighetsgräns på 90 och 110 någon ggn.. tycker nästan att detta börjar bli lite patetiskt nu, skillnaden mellan mig och er är att jag åkte fast och ni har klarat er! | |
|
en sak till liste Milhouse - det var väldigt vad du brusar upp. För att citera dig själv: "ta det lugnt". Är ditt humör lika hetsigt bakom ratten? kommer inte ens komenter det! |
|
|
jag gissar på att Millhouse är den som ångrar sig mest här på forumet, efter att ha förlorat sitt körkort under prövotiden. Han behöver nog inte fler pikar från vare sig liste eller någon annan. Att det är stor skillnad på var och när man kör för fort tror jag nog vi har konstaterat. En fråga dock, vem här förväntar sig en klapp på axeln efter förlorat körkortet? Undrar hur du hade kännt dig om du förlorat ditt körkort, men det är väl kanske inget som kan hända dig;) Sen om det var halt när Millhouse körde för fort är väl inget du kan yttra dig om? Det kanske var en fin, solig och torr dag. Tror inte vi behöver fler moralkärrningar här på forumet. Ni får ursäkta om jag låter irrriterad men blir bara så trött av att läsa alla dessa moral inläggen. Det som är viktigt att få fram är givetvis att man inte ska riskera andras liv, sitt eget får man själv ta ansvar för. |
|
| tack! | |
|
håller med om att det börjar spåra ur. Låt oss konstatera att man egentligen inte ska köra för fort, men ska man göra det så se till att inte riskera andra. Sen så ska man givetvis vara medveten om riskerna man utsätter sig för när man kör fort, även ifall det är svårt att tänka på;) Vill ni köra riktigt fort, kurvor som rakor, så rek. jag Nürburgring! |
|
|
"Det som är viktigt att få fram är givetvis att man inte ska riskera andras liv, sitt eget får man själv ta ansvar för." Precis! Mvh, Robban |
|
|
Jag förstår att det blir diskussion när en nittonårig person med körkort på prövotid säger att han blåste om polisen i 170 blås på 90-väg. Det är en REJÄL fortkörning. Teres & MatoxMGA: Det finns barn även på 90-vägar. Ja till och med på 110-vägar. |
|
|
Startar man en tråd som bara går ut på att berätta att man burit sig dumt åt och blivit bestraffad för det får man ju tåla att folk ventilerar sina åsikter i saken. Är det tillåtet att beklaga förlusten av körkortet måste det ju även vara tillåtet att ge sina moraliska synpunkter på andra hållet? Folk klarar helt enkelt inte av att själv avgöra vad som är en lämplig hastighet i alla situationer, det är därför det finns gränser för hur fort man får köra. Väljer man att bryta dessa reglerna har man bara sig själv att skylla och ska nog vara glad att man klarar sig undan med "bara" böter och ett indraget körkort... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jag har då aldrig sett barn sitta o leka på varken 90 eller 110 väg. Däremot ser jag vardagligen barn i andra bilar, därav kommentaren: "Det som är viktigt att få fram är givetvis att man inte ska riskera andras liv, sitt eget får man själv ta ansvar för." |
|
|
Men kom igen nu, ni får det ju att låta som värsta dödssynden det han gjort! Att köra för fort är väl aldrig bra men skulle tro att de flästa av oss härinne både har gjort det och kommer göra det igen! /// Nicke |
|
|
Tjena! Har läst alla inlägg nu. Förstår att Milhouse känner sig deppig då du hade så lite kvar på prövotiden. Men det blir en läxa. Alla lär sig av sina misstag, man är ju inte mer än människa. Min prövo tid går ut om 13 dagar. Har knappt kört bil under det senaste halvåret då jag åker tåg till jobbet varje dag "för närvarande". Men en sak märker man ju. När jag satte mig i bilen här om dagen så kände jag mig inte lika säker som förrut då man inte kört på länge. Usch... Ska bli skönt att komma bakom ratten igen i vår :) Jag skulle känna mig helt förstörd om jag skulle förlora körkortet typ denna vecka. Bilintresset är ju så stort och sen har man ju verkligen kämpat för att ta körkortet! Visst jag det händer att jag kört fort ibland, men jag tänker mycket på hur omständigheterna ser ut. Folk kör som idioter på många sätt. En del kör för fort, en del använder inte blinkers, en del slirar sönder sina kopplingar etc etc. Många gånger så får man sig en tankeställare dock! Det är många här ute i Åkersberga som har dött i bilolyckor och många av dem har varit mycket unga. Sen fick jag ju bilen smälld här om dagen då grannen körde in i mig i ca 10 km/h. Det är läskigt att det blev så pass mycket skada på bilen av att jag stod still och han körde in i mig. Vill inte veta hur bilen skulle ha sett ut om det hade varit 50km/h :( Och nu försöker han slingra sig också och menar att jag stod längre ut mot gatan och att det är jag som är vållande. Har bevis på att jag var 2meter in på parkeringsplanen, men han vill väl visa att han har rätt för att han är "äldre". Det känns som det iallafall. Många gånger så känns det som att yngre förare ofta får en massa skit, men vi är många unga förare som kör riktigt bra. Säkert mycket bättre än en del äldre förare. Det var det jag hade att säga iallafall! =) Försök att va snälla mot varann istället! Vänlighet varar längst! Tack för mig! Mvh Tobias |
|
Hunted |
hej!! Måste nog hålla med Tobias på flera punkter. Under mina 8 år som jag har haft körkort och kört årligen 4-6000 mil (taxi + budbil+ egna bilen) har jag uppmärksammat att det är oftast gamla människor (demens är en känd faktor som drabbar folk efter 60 år) som kör så illa att de inte borde ha körkort. på plats nr 2 kommer de flesta kvinnor som inte har bilkörning (taxi osv..) som yrke. Att det finns glasglada unga killar som utsätter sig själv för fara är inget som stör mig, dessa typer kör oftast av vägen eller flyger ut på åkern/skogen osv. Dessutom den som OFTA kör FORT är den som kan KÖRA FORT, och ofta har bra kontroll över situationen så länge man inte överskrider sin egen förmåga. Detta är inget skitsnack det räcker med att man har kört några ggr på Autobahn så fattar man hur det ligger till. Tyskarna är nog en av de få nationerna som kan köra korrekt. Man BLINKAR ALLTID vid filbyte, kollar i BACKSPEGELN, använder VÄNSTERFILEN ENDAST när det behövs. När man ser svenska bilar i tyskland eller läser en svensk attitydundersökning om Autobanhkörning förstår man att folk inte VÅGAR köra pga trafikrytmen och ovanan att använda HUVUDET vid bilkörning. ALLA kan köra bil i låga farter som vi har i SWE, men det krävs en rutinerad bra förare att klara av Deutschlandtrafiken. Kontentan: procentuellt sett har tyskland mycket färre rafikolyckor än trygga Sverige med halvt hjärndöda individer som knappt kan gå med rullator men FÅR KÖRA BIL. Ofta tar dessa indivder oskyldiga med sig i döden (har bevittnat minst 5 sådana olyckor). Att kvinnor inte är inblandade i lika många trafikolyckor än män är bara för att andelen män som kör är mycket högre och att män inte är lika försiktiga, man litar på sin egen förmåga/kompetens FÖR mycket ibland. Mvh H |
| Hunted: Tyskar har definitivt inte färre döda i trafiken än Sverige. Med tanke på hur många tyskar som kör ihjäl sig varje år så ställer jag mig tveksam till om de verkligen kan köra bil. Ofta är det rena cirkusen på Autobahn. | |
|
Hunted: Jag avvisar direkt i stort sett hela ditt inlägg som skitsnack... All statistik som finns tillgänglig visar att unga män med nytaget körkort är den största riskgruppen i trafiken, utan tvekan. Visst orsakar äldre människor också förhållandevis många olyckor, men då rör det sig oftast om korsningsolyckor i tätbebyggt område, dessa medför ofta plåtskador men sällan personskador. Visst svider det att höra det, men kvinnor kör ur trafiksäkerhetssynpunkt bättre än män i genomsnitt. Att hänvisa till att statisktiken skulle bero på andelen män respektive kvinnor som kör bil håller inte då statistiken över detta är viktad. Alltså antal olyckor per kvinna respektive man som kör bil. Att "professionella" chaufförer skulle vara "bättre" på att köra bil tror jag inte heller mycket på. Gäller det lastbilschaufförer så kanske, men taxi och budbilsförare uppvisar ofta ett mycket dåligt trafikvett. (Min personliga erfarenhet) Trafiken i Tyskland har ett bättre flyt än den svenska, det kan jag hålla med om. Men att alla skulle köra perfekt och alltid blinka och se sig för på autobahn är knappast sant. De gånger jag kört där för att få gasa lite har jag ofta fått tvärnita för att någon plötsligt svänger ut precis framför en. Man får använda sitt eget sunda förnuft där precis som här, och inte räkna med att någon annan planerar och tänker åt en... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Protest! Tyskarna är bra mycket bättre på att köra bil än svenskarna, jag har kört ganska mycket på Autobahn och skillnader som jag observerat är att: tyskarna har hittat blinkersreglaget (även varningsblinkers vid köer), de tittar i backspegeln och det är sällan de hindrar de som kör fortare än de själva. Dessa attribut är ytterst sällsynta i det här landet! Mvh Elvis |
|
|
Protesterar mot BoogieElvis protest! Jag bor nere i Tyskland, ser trafiken varje dag, och lever med det. Summan av kardemumman så tycker jag att svenskar kör bättre än tyskar. Sen om det beror på att vi har 110 som högsta hastighet tycker jag är ganska mycket skit samma. Tyskarna kan möjligen hantera motorvägskörning NÅGOT bättre, men det har blivit en farlig helig ko med fri fart åt fria medborgare! Vilken svensk skulle kört i 150 km/h på en 70-väg i mörkret med sin 4-åriga dotter i bilen?! Den färden slutade som man kan tänka sig: Dottern dog, morsan skadades lindrigt, mannen lika så, och 4 ungdomar (nyktra, och i lovlig fart) dog. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
på tal om ämnet och inte blinkers, så är det för jävligt egentligen tcker jag. ok att ligga i typ 110 på 90 väg, men beror på omgivningen. 30 är ALLTID 30 och även 50. det finns där av en anledning. men när det gäller motorväg så finns väl hastighetsgränsen där mest för att det ska vara lite moral i trafiken. det är ju en del som tycker det är läbbigt att köra över 140 medan de finns de som klarar det galant. sj har man hållt 130-140 på motorväg med morsan brevid (har inte körkort än) eftersom hon tyckte att jag skulle gasa på lite för att komma om kö vi redan satt i. men har även varit med i en vansinnesfärd i en volvo 245 på 70 väg med fyra passagerare och en var jag. vägen var utan marginal på sidorna och mycket skymd sikt och vägen svängde mycket, volvon gick på toppfarten; 170km/h. en etta för mycket. sträckan tog tie minuter och köra, brukar ta 20min. tillägas bör att föraren körde utan bälte. *Har jag inte råd med en BMW åker jag hellre buss än att köra volvo* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.