AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.750

sörjer mitt körkort

Sida 2 av 7
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Visst saknar man en del erfarenheter i trafiken som 18-19-åring. Det är sant. Sen skulle ja kanske inte köra om ngn i 170, knappt äns på motorväg... Ta d lite lugnare o hoppas du får tillbaka lappen snart!

Sen kör jag för fort oftast. Och då räcker det inte med 170...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Man blir ganska stum när man ser en del här som tycker det är ok och dessutom skitballt att köra för fort,blandannat en som säger sig ofta vara uppe dom farter Milhouse nämner men "bara " om han känner vägen 19 år med en M3a..jag körde under ett antal år tradare ..under 80 talet var det ett tag poppis bland ungdomar att köra om tradare som en dåre och se hur nära det gick att svänga in framför tufft eller hur ?

Ni som säger er gilla att köra kraftigt för fort en enkel fråga har någon av er varit först och få ta hand om ungdomar som kört av och ligger spridda runt bilen ?? Jag har

Har någon av er vaknat mitt i natten av telefonen där en man presenterar sig som överläkare på intensivakuten och frågat om man har en son som heter så och så för han ligger svårt trafikskadad på akuten ?? Jag har

Har någon av er vandrat ut från akuten en sommarmorgon med tårarna rinnande bärande på två kassar tillhörigheter ?? Jag har

Vår son klarade sig men tanken som var tung över både mig och min fru den sommarmorgonen var att många föräldrar har gått ut med en påse tillhörigheter och inget mer finns kvar och att många föräldrar kommer att få göra det ..men som sagt det är ballt att köra för fort ..
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
K1mzo Det är det som framgår hos en del som utalar sig att det är som den naturligaste sak i världen att bara fläska på titta bara på M-pire eller ZxD som säger att så farligt är det inte bara man känner vägen
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ironin i det hela ligger i att många har uppfattningen att låg ålder snarare rättfärdigar ett bristande omdömme än att orsaka det....

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
K1mzo Jag skrev det mest så det skulle få en del att tänka efter att finns någon eller några hemma som gärna vill att anhöriga kommer hem utan att något hänt ..det är lite lätt att glömma det när man sitter i sin bil och vill testa lite..och som du säger själv säger att många ska visa hur bilen går när det är folk som åker med..jag har själv kört för fort många ggr när jag var ung det har nog de flesta gjort ..men tänk dig själv in i situationen när någon ska visa hur hans bil går ..det var inte kul att komma först till platsen och vägen var rak 90 väg föraren bodde dessutom precis där han körde av ..så det resonemanget som ett par st här hade att bara man känner vägen så är det ok,det ger jag inget för , utan håller mer med dig att testa hellre ensam på E4an om det ska testas
Andie_83
gto80>> Jävligt bra skrivet det där du associerar till dig själv, eloge!

K1mzo>> Fattar inte dina inlägg någon stans. Om du nu ångrar att du kört bil sen du var 14, varför fortsätter du då på den icke rätta banan?

Min polare dog som sagt för 4 månader sen i en BMW 325iC -92. Han blåste på på en väg som han känner till MYCKET väl då han bor längs vägen, men hade antagligen aldrig kommit så fort och visste antagligen inte att där finns ett gupp som får bilen att lätta bara i runt 90km/h. När ambulansen hämtade honom så låg han uppe i hatthyllan i bilen med sprucken skalle och bruten nacke, ryggstödet hade knäckts och han hade glidit ur bältet då hans bil snurrat 6 varv, slagit i 5 träd och knäckt ett broräcka längs vägen. Idag är han DÖD och kommer aldrig mer hit, det är ett BULL läge

Tänk på det mina vänner

Ha det bra

MVH

//Andy

msn: andy_tibab@hotmail.com
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Nej, gupp ör förjävliga... När det går undan fövånas man vilken skillnad det är mot vid den vanliga hastigheten. Har ett kombinerat gupp (först går det nedåt och sen uppåt i förhållande till överiga vägbanan) i närheten av där jag bor och när jag brände på lite, så var det inte långt borta att bilen lättade. Och då var det ändå en hyfsat tung E32...

Tråkigt att din kompis körde ihjäl sig, Andie_83! :(

Man får tänka INNAN man kör helt enkelt, oavsett vad man vill uppnå. (Testa, nya rekord, visa upp kärran eller hinna fort hem till F1-racet).

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Ibland undrar jag om inte det lämpligaste vore att skärpa prövotidsreglerna ännu mer för personer med färskt körkort.

Tyvärr är unga motorintresserade killar ofta väldigt vårdslösa i trafiken. Bristande erfarenhet i kombination med övermod är livsfarligt.

Alla har vi fartsyndat. Det är egentligen inte där problemet ligger. Det är attityden som är problemet. Attityden att det är okej att köra rejält för fort. Attityden att jag behärskar bilkörning mycket bra trots att jag är nitton. Attityden att jag är odödlig. Dessa olika attityder kan på ett ögonblicks verk överbevisas...

Mitt råd till alla unga herrar med nytaget körkort är att söka sig till en motorklubb och börja köra på bana. Där ges tillfälle att pröva sin bil och förartalang på ett säkert och legitimt sätt. Ofta kommer också insikten om ens eget tillkortakommande som förare omgående.

Den artonåring som fixar Gelleråsen under 1.20 med sin bil anser jag vara en körtekniskt skicklig förare. Den artonåring som i trafiken kör på ett lugnt, ansvarsfullt och säkert sätt anser jag vara en skicklig förare. Den artonåring som använder sin bil för att göra rivstarter vid korvmojjen eller ständigt demonstrera toppfarten på sin snabba kärra anser jag vara en idiot.
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Som min gamla körlärare sa: Egentligen borde körkortsåldern höjas till 30.

Vill för övrigt instämma i allt som gto80 och bjoerck skriver.
Visst är det vansinne med en del personers tankesätt, har i likhet med gto80 sett en del dödsolyckor som yrkeschaufför (även om det långt ifrån rört sig om enbart ungdomar) och en del uttalanden får det att rysa längs hela ryggraden på mig. Vad då "känner vägen"??? Innebär det att man även får ett sjätte sinne gällande djur och andra trafikanter som kan dyka upp? Nu vill jag inte låta som någon moraltant men det är inte rätt att riskera andras liv för att man inte bryr sig om sitt eget! Jag har själv gjort en del sinnessjuka saker på vägen, men haft turen att klara mig.

Sedan att man hänvisar till lagen är knappast heller giltigt som rent moraliskt argument i mina ögon, man kan gärna blåsa på friskt om man är på en öde motorväg med god sikt för min del, det som är viktigt är att, som jag skrev ovan, riskerar andras liv.

Mvh Elvis
Sorry, är lite trött, INTE riskera andras liv menade jag såklart...

När får vi möjlighet att redigera inlägg här???

Mvh Elvis
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Håller med bjoerck, det är inställningen. Fick höra att det gjorts en undersökning här nere i Tyskland ang. förarnas omdöme om sig själva. Hela 98% sade sig vara "Bra" eller till och med "Mycket bra" bilförare.

Nåja, då står väl de 2% som inte är "Bra" eller "Mycket bra" för de över 60.000 som dör i trafiken varje år...

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
hahah Kimzo! du slog spiken på huvet! jag har kört gokart sen jag var 12 år och efter det ägnat mig åt många olika motorsportet! men det försvarar ju självklart inte fortkörningen! men jag ansåg att jag hade kontroll över situationen. jag ser att det är mycket lätt för alla här inne att få någonslags moralkick när dom läser mitt inlägg! jag skrev detta för att ni alla skulle få en liten tankeställare och inte bli av med kortet innan sommaren! INTE för att ni skall leka fartpsykolog med mig...

så återigen! ta det lugnt där ute.

MVH / M
li
1.959
liste
535i -89
Milhouse - du försöker försvara din vansinnesfärd med att du kört gokart sen du var 12 år samtidigt som du skriver att du INTE försvarar den...?

Oavsett vad du menar kan jag bara upplysningsvis säga att det är en viss skillnad på att köra gokart och köra personbil på allmän väg. En gokart är en trampbil med motor.

Det är jättebra att du säger till oss andra att ta det lugnt, men varför gjorde du inte det själv?
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Det är väl bättre att dom som vill vara dum och köra fort gör det på 90-110 väg. i ställer för och köra fort där det är 30-50 väg där finns små barn som leker, många som ligger 80-90 såna vägar. Det tycker jag är mer idiotist om jag själv får säga det.

Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
liste!
"du försöker försvara din vansinnesfärd med att du kört gokart sen du var 12 år samtidigt som du skriver att du INTE försvarar den...?"

"men det försvarar ju självklart inte fortkörningen! men jag ansåg att jag hade kontroll över situationen.!" vilken del va det du inte fatta??
li
1.959
liste
535i -89
Milhouse - enda anledningen till att du överhuvudtaget nämnde din gokartkörning var väl ändå för att påvisa att du har erfarenhet från motorsport och att omvärlden borde se det som en förmildrande omständighet, eller hur?
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
bra att du kan tala om för mig varför jag säger det jag säger!!?!?!?!
det vet du nog bättre än mig...

enda anledningen till att jag nämnde det med gokarten va att jag tyckte det va komiskt att Kimzo sa någonting i stil med "vem vet, Milhouse kanske är rallyförare på fritiden". det va ända anledningen till att jag tog upp det...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns gott om folk här som håller på med bilsport i en eller annan form här...

Det vanliga är att de som är seriöst aktiva inom bilsporten kör mer defensivt än andra ute i trafiken, då de har möjlighet att köra av sig på bana.

Det brukar också vara så att man ganska snabbt inser att man är inte världsbäst på att köra och får lite mer respekt för bilen i fråga.

En mycket stor del av utbildningen man får när man ska ta sin licens handlar just om säkerhet, vilket ger personen i fråga en lite mera realistisk syn på det hela.

Så att man håller på med bilsport är inte direkt en förmildrande omständighet, utan snarare tvärtom...

inom många sporter blir man tom av med sin licens om man får sitt körkort indraget... just för att slippa oseriösa förare...

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!
li
1.959
liste
535i -89
Milhouse - det var väldigt vad du brusar upp. För att citera dig själv: "ta det lugnt". Är ditt humör lika hetsigt bakom ratten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.