AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.814

Den nya provocerande BMW ägaren.

Sida 1 av 2
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Har haft min BMW i ca en månad och har upp täckt detta:

Man verkligen ser hur provocerande det är att köra BMW. Alla glor och om man nu skulle parker lite fel eller gör att litet ynkla fel så är man nog världens sämsta förare. Det är ju inte undra på att man får horn i pannan och lång svans. Folk förväntar sig nästan att man verkligen ska provocera och dömer en innan man knappt kommit. Hade jag haft den gamla volvon så hade man inte ens sett åt mitt håll om jag gjort samma sak. Likadant är det om man ska gå in på tex en mack, då blir det snork och "dendärtänkerintejagvaratrevligmot" attityden. Ahhh vad skönt det är att få reta folk.

Rätt eller fel??

//Thomas
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Inget jag håller med om iaf.

Tycker inte folk tittar det minsta åt en bmw såvida man inte råkar ha en mycket mycket speciell bmw ?

Snarare tror jag att vissa bmw förare VILL sticka ut och vill bli sedda samt hoppas att andra skall märka att de har en bmw.
Tiden då bmw var lite tufft och utmanande är nog förbi , idag kostar en ny volvo över halvmiljonen - så vem tittar på en gammal bmw om den inte verkligen är speciell ?

Enda jag märkt av folk på mackarna är att de säger "mycket bil för lite pengar - gav du 5000:- för den där ?"
Jag håller med Wadel, det är nog mer så att (vissa) bmw-ägare VILL att andra ska uppmärksamma dem extra.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Nog får man ganska mycket uppmärksamhet och blickar med en E38 iaf, vilket jag givetvis gillar =)

Och självklart är vissa avunds/missunsamma, för att bilen SER fet ut... trots att dom själv har en dyrare volvo. Ni vet.. gräset är alltid grönare... =)

Men skenerellt så upplever jag inget problem/fenomen som Dhjinn beskriver.
De e klart.. är man å fräser på ett bostadsområde och nästan kör på gamla tanter eller sladdar lite extra så kan jag tänka mig att farbröderna i 70+ åldern muttrar lite =)
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
HAHA nej nej inget sånt bara en fet bil som kommer glidandes...visst är det samma med en ex A8 eller en feting merca. Men jag tror oxå att det är lite mer så här i små städerna där det inte finns så många 7 serie bmw bilar. Det är ju därför jag köpte en. 5 serien ser ju nästan likadana ut oavsett modell 520-540.
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Det är nog som sagt vanligare "on the countryside" än i storstan. Det enda jag märkt är att "gubbarna i volvo" oftare vill vara före en ifrån rödljusen (vilket dom oftast misslyckas med).

I övrigt har jag bara fått beröm för att bilen e välvårdad (tack Jörgen) samt att den låter vackert :-) // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Tycker inte att jag får nån större uppmärksamhet i stan iaf. vilket är rätt skönt. E38an är här väldigt vanlig och känns rätt gammal om man jämför andra bilar i stan... Vill man synas så ska man ha en cabbe!
Dock händer det väl att nån ungdom kanske tittar lite men de är nog för puttsens skull och inte bilen i sig. =)

Ny bild 18 Jan-
Länk
Varför alla tittar på oss BMW förare är för att vi är snyggare än alla andra bilförare:)

-----
Mvh
Nisse
Länk

po
77
polman1
Bmw 528iaT-00
Om man som jag bor på ett midre ställe och åker e38 så kommer det rätt mycket komentarer om bilen,det vanligaste är hur dyrt allt är..bensin,skatt ,försäkring,service,reservdelar mm.
samt."jag har sett en Merca som hade..."mestadels avensjuka komentarer vilket är rätt trist.Min bror köpte en ny volvo xc som kostar flera ggr mera i inköp än min gammla beemer å är knappast så mycket billigare om än alls billigare i ovanstående,men får han komentarer....nej!
Det är ju okunskap som får folk att reagera..visst ser beemern ut att kosta flera grr mera än volvon..den är betydigt fetare mm så nog väcker den känslor alltid.Stt den sen är välputsad gör ju inte saken bättre ;) När någon man känner (grannen,arbetskompis mm) köper ny bil tex en passat etc och är jätte glad över den så är det ju klart att man inte säger:vilken skit bil men om man ska åka iväg någonstans och dom åker e38 för första gången så brukar dom se rätt konfunderad ut och det börjar komma komentarer om hur mycket dyrare beemern var när den var ny osv...det kan ju inte kännas så kul att nästan måsta ha öronproppar i sin nya passat etc efter en åktur med en tyst e38....
Jag brukar aldrig framhäva Beemern utan det får dom märka själva, vilken skillnad detr är mot deras"vanliga"bil....
Men om man är rädd för komentarer,både possitiva eller negativa så ska man nog åka volvo,wv odyl....
för en Beemer skapar reaktioner....
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Haha.. det är nästan komiskt:

Efter att ha skrivit ett inlägg i denna tråd i morse begav jag mig ut på lite ärenden, bl.a. en frukost på MC Donalds (aldrig mer..).
Där kommer det fram en karl och frågar om BMW'n där utanför är min (som för övrigt givetvis var felparkerad). "Jäklar vad fin den är" är allt han säger, och berättar vidare hur sugen han är på en sån... =)

Lite senare parkerar jag utanför konsum för att panta tomburkar (hehe ja för miljöns skull då...), sitter kvar i bilen en stund för att grejja med mobilen. Då hör jag en äldre man säga "ååh vilken bil" till någon bekant.

Ytterligare någon minut senare drar en Lexus ifrån mig rejält vid ett rödljus, och givetvis kunde jag inte låta bli att stampa ner gasen... V12an tryckte förbi han igen lekande lätt =)

TOTAL tillfredsställelse mao!!
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Håller med både och faktiskt!

När man kör i stan (malmö) med min egnabmw så är det ju fler som vänder sig om lite än om man glider i mammas focus.
Däremot så tycker jag inte det är så värst många som reagerar om jag kör pappas 5 serie (00, e39 e modellen då va? har dålig koll på 5 serien)

Så jag tror lite det kan bero på att i alla fall en e36 som jag kör låter lite mer än bilar generellt (spinner =) ) och därför vänder sig folk.

Länk
ma
78
maxer
740iA -93
Jag vet inte om jag har fått så mycket uppmärksamhet precis.. men en gång hände det att snubben på macken frågade om jag hadde tankat två bilar.. det var rätt så kul... =0)
Bah, jag får lika mycket uppmärksamhet oavsett om jag åker BMWn eller vinterbilen Renault 5, fast vinterbilen kanske fick mest uppmärksamhet pga. de två 12" basarna i skuffen, hela bilen hoppade och skramlade när man åkte gatan fram ;-)
BMWn har jag bara fått mycket goda omdömen om :-)

Mvh Carl
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Numera tycker jag att det är lugnare, det var mer uppmärksamhet för en tio-tolv år sedan. Då var man kriminell om man hade en fin BMW.

När min 330 Ci var ny för en tre år sedan fick jag mycket uppskattande kommentarer om den både från BMW-ägare och andra. I dag är modellen så vanlig att folk inte verkar reagera. Det är kanske annorlunda med en sjua.

My Bimmer is my mistress
alain
Hej:

Även för mig, jag tycker om vända mig när jag ser en 7a. det är någonting med den att jag gör det, och jag vänta hjärna och ser bakdel eller fram del och ser vad är det för 7a man vet att det är tuffa bilar som kan tag vilken utmaning som helst. även om jag har mycket problem med min, jag älskar dom, och titta på dom. jag skulle kunna säga att 7a är som en varker kvinna som finns ibland, man kan inte undvika att vända sig om eller hur?

MVH alain
Det är ju skillnad på BMW och BMW. Inte många som vänder på huvudet åt en rostig gammal E30, men däremot kanske åt en Z4 eller E65 7-serie eller liknande.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
alain
jao du har rätt också Olof med det jag menar, Z4 är någon nytt, när den Z3 kom ut på marknad jag tittade på den men idag, det gör jag inte länge men däremot en 7a av äldre eller nyare model, jag vänder mig om. samma som föra väcka såg jag den nya 645 då säger jag: fy fan! (vilken kvinna!) den skylle jag har! Hoppas att du inte bli arg med jämförelser.

MVH alain
Jag tycker att alla BMW-förare oavsett vilken modell de kör tycks tro att alla glor ögonen ur sig bara för att det är en bmw. Så är det tyävrr inte, självklart får en cab en hel del blickar, men det får man ju med en 205 cab också så det har nog mer med just taklösheten att göra. Möjligtvis att en nytvättad sjua får en del blickar också, då antagligen främst ute i landet, här i Stockholm finns det ingen BMW som sticker ut och väcker uppmärksamhet.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag brukar titta till en skvätt extra på en fin BMW. Men det är nog mest för att jag har en själv.

Vad gäller min egen så mäker jag av 16års naturliga skäl ingenting. Möjligtvis att gasglada 18-åringar gillar att rejsa.
haimaul
Observationer från Stockholm angående negativ och positiv uppmärksamhet:

De som kör bilar som anses praktiska, bensinsnåla och allmänt vettiga, alternativt halvgamla och misskötta, är generellt mer otrevliga (låter en inte gärna byta fil utan att jävlas) och tittar anklagande och/eller missunnsamt på allt som kan stå för motsatsen.

De som kör bilar som står för värden utöver allmän förnuftighet är generellt vänligare i trafiken och framför allt mer uppskattande. Det gäller förutom BMW även t.ex. Alfa Romeo, Porsche, Jaguar...

Det handlar mer om inställning till bilägandet än märke. Är man intresserad av bilen som något mer än ett transportmedel uppskattar man andra som också verkar göra det. De som kör BMW bara som statusmarkör (och de är ganska många, dock inte på detta forum) verkar däremot mest bara vara intresserade av sig själva.

Har ni förresten tänkt på att gamla jänkare ALLTID uppskattas av alla utom de mest fundamentalistiska miljötalibanerna, även av dem som inte alls är intresserade av bilar? Krompråmar med sjuliters V8 är liksom folkliga på nåt sätt. Dem, och bara dem (och rena veteranbilar förstås) är det okej att lägga tid och pengar på.

Why pamper life's complexities
When the leather runs smooth on the passenger seat
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Ok ni pratar om volvobilar som kostar si och så mycket. Hur mycket koster den om låt oss säga 10år. Kommer folk att vända sig om för att titta efter denna volvo som är byggd för typ 2 generationer volvo bilar sen??? Svaret är NEJ, vem faen bryr sig om den volvo som är 7-10 år gammal eller äldre. Möjligvis volvoentusiaster, men dom kommer aldrig att skapa samma reaktion, som jag varit med om. Nu mera går jag väl under namnet Kebabkungen :o) Och så håller jag väl med polman1 det är en stor skillnad mellan att åka bil och bmw (jag har ju själv fått uppleva det).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.