AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.881

Är inte detta drömpris för en E39

Sida 3 av 4
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
stefannorr.

"däremot skulle jag inte nöja mig med att bara va nöjd med en servicebok utan ja skulle kolla upp bilen i tyskland med tidigare ägare.Serviceböcker är enkelt att förfalska.
90 000 kr för en 96 a som rullat kring 20 000 mil är ju ok."

Innebär det att du ej kollar upp en SE såld bil på samma sätt? När jag köper bil skiter jag i vartifrån den kommer. Jag kollar upp den på samma sätt ändå.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Jag fattar inte, vad har det för betydelse , vi säger om den har haft 1,2 eller 3 ägare i tyskland.

Det är faktiskt en fördel med importerade bilar.
1. Sällan körd på "sverige vägar" = skit vägar.
2. Bättre service.
3. Exempel i ditt fall en -98 kan inte ha varit med om mycket om den är importerad exempevis 2001.
4. Ingen rost alls, men när den kommer till S-land så måsten den kanske underredsbehandla den vilket de inte gör därnere.

Jag föredrar med alla sanolikhet en import bil framför en Sve såld bil i denna kategori.

Länk
LO528: .... och bilar rostar inte i Tyskland därför att??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
öhhhh, uhhhh, vaaaa.

Ge gasar-magnus. Klart att jag inte menar att de inte rostar alls.
Men hur vanligt är det att en bil börjar rosta efter 3-6 år där de inte saltar. Vad fan ta vilken bil som helst i Norrbotten så är det rost fria minst 5 år.

Länk
För hundrade gången, de saltar i Tyskland också. De tyska vägarna är inte så jäkla bra de heller.
LO528: man saltar lika mycket i Tyskland som i t.ex. Skåne ( nästan mer då man hellre saltar än plogar i tyskland..) och Tyskland består verkligen inte bara av fin motorväg..

Myten om dom rostfria Norlands och gotlandsbilarna går jag inte på ( den kanske var sanning för 15 år sen när bilarnas rostskydd var sämre)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Gasar-Magnus: "Myten" om rostfria gotlandsbilar??? Förra vintern körde jag en gotlandskörd Volvo 745 från 85 med 31000 mil. Det fanns inte en rostprick på den och inte heller under eller på några motordelar. Saltet här på fastlandet är bedrövligt. Polarens Saab 9-3 -01 har redan börjat rosta och min andra polares Ford Focus -00 hade en bakdörr som var genomrostad! I Tyskland saltas det i norra delen.. Men inte i den sydliga!

Mvh Tobias
lo528: Jag bedömmer att det har väldigt stor betydelse om bilen haft många ägare. Ägare 1 har ju köpt bilen ny, därmed betalat en hel del för bilen. Man borde då förstå att han/hon vårdat bilen lite mer ömt än den 3:e ägaren som kanske betalat betydligt mindre för bilen.
Johan78: Kanske stämmer i vissa fall. Men en del som byter bil vart annat år kanske inte alls vårdar sina bilar som man skall. Om det däremot är en entusiast som köper en begagnad bil så kanske han vårdar bilen bättre än den första ägaren. Det är ju svårt att säga och mycket individuellt. Det viktiga är ju att bilen känns bra när man kör den!

Mvh Tobias
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Jag har aldrig ägt en bil mer än ett år och jag vårdar de så in i h*lvetet. Tvättar för hand en gång i veckan så fort jag kör på saltad väg då åker den in för tvättning på en gång. Kör under 1000 mil per år. Jag servar bilen två gånger under den tid jag äger de allt har det blivit två gånger under ett år. Köper den bästa oljan jämt oavsett om bilen är värd mycket pengar eller ej.
Bus kör nästan aldrig, det händer faktiskt sällan gör jag det så har jag bilen hela tiden i åtanke(temp väglag osv)

Är jag då en dålig ägare.

Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
LO528:
Du talar emot dig själv. I denna tråden Länk säger du att du kör upp 100-150 spänn om dagen i bensin. Under 1000 mil per år?
Det blir uppskattningsvis runt 3500-6000 mil om året runt räknat...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Haglund2306: Grävande journalist!? =)
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
hagalund: imponerande,

vad händer om man gasar mycket?
LO528:
Varför skull en bil i tyskland ha fått "bättre service" än en svensksåld?
Bonus servar tyskarna sina bilar tror du?

Det är däremot så att tyskarna INTE har 3 års/8000 mil fri service
som vi har här i sverige. Så chanserna är absolut större att servicen inte sköts i tyskland än i sverige enligt mitt synsätt.

Jag har en del släkt i Hamburgs trakten och där saltas de som bara den vid vinterväglag.

Sen kan vi ta upp chanserna att bilen fått gå hårdare vid ej uppnådd arbetstemp pga Autobahn. Även större slitage pga högre konstant varvtal vid autobahn körning.

Nej att en importbil alltid är i bättre skick än svensksåld är rent av naivt att tro. de hänger givetvis på ägaren och hur pedant han är.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Rolig diskution. Visst är det så att hur ägaren har vårdat en bil är viktigare för skicket än i vilket land bilen har sålts som ny. Men jämför skicket på en 10 år gammal e34 svensksåld jämfört med en lika gammal nyimporterad så är endå skillnad som natt och dag avseende korrosionsskador på karossen. Bara en blind kan säga något annat. Om man bara tittar på max 5 år gamla e46 e39 osv. har det inte ännu hunnit bli så mycket skillnad.

Visst saltar man vägar även i Tyskland men ett mildare klimat ger kortare vintersäsong = mindre salt!

Personligen håller jag mest med LO528 i denna diskutionen, jag har hellre en rostfri tight bil som känns fräsch utan service bok och dokumentation än en aldrig så välservad fulldokumenterad svensksåld bil med begynnande rostbubblor lite här och var.

BMW CS #5139
stefannorr
Kävlingepågen> GIVETVIS kollar ja upp bilen lika noga! talade med verkstan där den alltid servats,känner första ägaren som har haft den 7 första åren m.m.
stefannorr
LO 528> 2.bättre service,servar alla svenskar lika dåligt o alla
tyskar bra? min är fullservad+lite ill o är sv såld

en 98 som är intagen 2001 kan inta ha varit med om mycket!
jasså...kan ju va krockad skruvad m.m eller?

Ingen rost alls> min norrbottenskörda finns de ingen rost på,hänger ihop med att dom b l a inte saltar här och även skötsel..

Som sagt import som SV såld kan va lika bra eller lika dålig om man inte kollar upp bilen noga + dokumentation m.m
stefannorr
J.L> kan ju bero på att om man importerar bilar från tyskland så väljer man väl pärlorna, det är väl det och priset som är vitsen,ingen far ju dit o tar hem ett lik. Däremot så finns ju alla sorter i Sverige redan av sv sålda..pedskötta utan rost eller rena lik med malhål överallt.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Stavros:
Nja. Jag ifrågasätter bara LO528 p.g.a. mycket tveksam inställning till sanningshalten i hans påståenden sedan många många långa trådar tidigare. Han har inte avverkat ETT användarnamn på denhär sidan kan man säga...
Sök och du skall finna. ;)
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
hagalund vart vill du komma, det verkar som om det är något som stör dig när det gäller mig, har du nått problem eller?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.