|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Erfarenhet har lärt mig att aldrig lita på någon. Finns minsta möjlighet att slingra sig undan så gör de allra flesta det. Tillkalla alltid polis eller ta namn och nummer till eventuella vittnen vid minsta kollission. Med största sannolikhet kommer ni få dela lika på försäkringskostnaderna eftersom ord står mot ord i detta fall. |
|
|
Bjoerck: Dela på försäkringskostnaderna? Menar du då på självrisken? eller vad det kommer att kosta f-bolaget? Han har helförsäkring på sin bil å jag har bara trafikförsäkring. Sen vet jag inte om ord står mot ord. De hittar ju bara på! Jag var inne på parkeringsområdet och han sket fullständigt i att se sig för på väg in då det är en häck i vägen. (Skymd sikt) Han skar ju kurvan i 10-15km/h till infarten... tycker det e så självklart att det e hans fel. Men men... de försöker slingra sig som du säger... Mvh Tobias |
|
| Jo det är ord mot ord såvida du inte har något vittne på din sida. Du säger att han hittar på, han säger att du hittar på. Ord mot ord. Frustrerande jag vet, jag stred i en månad med IF angående en liknande grej när en person sladdade in i mig på en parkering. | |
|
Tobias: Ett tips som funkade för mej när jag krockade i rondellen vid Bilia Haga Norra och kännde att här kan f-bolagen börja gnälla. Jag gick helt sonika till farbror polisen och gjorde en anmälan. Det stärker alltid din historia (det är ju olagligt att ljuga för farbror blå). När dom börja tjafsa så skickade in dom exakta måtten från respektive "lämnaföreträdeskylt" och min lilla anmälan så var saken klar, han blev ensam vållande. // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
På körskolan så fick jag lära mig att man inte ska kontakta polisen när man är med om en olycka. Då detta strider mot grundregeln. "Det är emot grundregeln att försätta sig i en olycka". Men det kanske bara var snack? Mvh Tobias |
|
| Eh, det är nog inte emot grundregeln att försätta sig i en olycka. Däremot skiter polisen i det 99 gånger av 100 såvida det inte är personskador eller om situationen är hotfull/personen är påverkad. Kan vara ett tips att säga om man vill få dit polisen. | |
|
Det var så länge sen jag tog mitt kort så det kommer jag i så fall inte ihåg :-). Snacka me dom när du hämtar dina nya blanketter. Jag hade själv halvförsäkring och då ligger man ju lite i underläge så alla knep e tillåtna...... När jag tänker efter så brukar ju en del (bla min far) ta å kalla polis till olycksplatsen direkt morparten tjafsar om vållandet så det var nog bara snack. // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Det man bör vara beredd på om polisen kommer till en olycka, är att de ofta "tvingas" skriva en anmälan på någon av förarna för vårdslöshet i trafiken. Då kan körkortet sitta löst för den personen... Fick tipset av en polis som jag känner att aldrig kalla på polisen om man inte är tvärsäker på att man själv inte har gjort fel! Men är man säker på att man har gjort rätt kan man alltid ringa! (Luktar man noga kanske man tycker att den andra föraren luktar sprit...vilket brukar öka polisens villighet att dyka upp! Om det vid en nykterhetskontroll av vederbörande visar sig att han är nykter, kan det ju ha varit rakvatten eller spolarvätska som luktade.... ;o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
I mitt fall så gick jag ner på den lokala stationen och gjorde en anmälan i efterhand, fungerade utmärkt. // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Tobias: Du får avända försäkringen för din bil och andra parten för sin bil. Har du endast trafikförsäkring blir du dessvärre utan ersättning. |
|
|
E ju helt sjukt om det blir så. Att bli utan ersättning när man har stått stillastående och blivit påkörd och fått hela bilen pajad! Ska minsann gå till polisen idag och snacka med dem! Plus att jag ska prata med den andra föraren ikväll. Tack för alla svar! Mvh Tobias |
|
|
Fan, vilken idiot Varför lägger hans kärring sig i för !? Som inte ens var där, hon ska ju enbart bara vara tyst. Jag blir så arg när jag läser sånt här, det är så få människor som tar sitt ansvar. Jag hoppas att allting går bra Tobias, du får berätta hur det gick sen Lycka till Mvh Hawar |
|
|
Jobbig sits och vad är det för människor egentligen? Verkar ju helblåsta. Hur ska frugan kunna ha en aning om vad som hänt om hon inte var på plats!? Stå på dig Tobbe, du stod ju stilla och en dåre kör in i dig. Kan inte få det till att det är ditt fel om du inte ens han köra ut på gatan. Vilka tröttmössor det finns! mvh/Richard Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! ;) |
|
|
Nu är papprera iallafall i fyllda. Jag kryssade i "körde ut från parkeringsplats, tomt, etc", samt "stannade". Det skrev jag på den gemensamma sidan och han tyckte det var okej. Det verkade som att han kunde stå för vad han hade gjort nu iallafall. Känns bättre. Skickar n allt imorgon. Hur lång tid tror ni att det tar innan båda försäkringsbolag har kontaktat varann? Om de sedan ringer och säger att jag ej är vållande så är det väl bara för mig att ta bilen till en verkstad, med ett försäkringsnummer? Tack på förhand! Mvh Tobias |
|
| Tippar på en månad tills du får besked. Sen så tror jag inte de kommer laga bilen, det kostar nog mer i slutändan än att ge dig ersättning. Hade en polare som frontade sin calibra i ett dike. Bilen var värd ca 35000 (huv, skärm, front, fälg och lite av dörren gick åt i smällen) och det blev skroten för den. | |
|
Hejsan igen! Nu har det gått mer än 2 månader och äntligen är allt klart! Lämnade in bilen på verkstad imorse och de ska sedan skrota bilen. Har vart jobbigt att vänta så pass länge för att få ersättning. Äntligen så kan man koncentrera sig på sommarbilen nu! =) Tack för alla tips och för allt stöd! Mvh Tobias |
|
|
Skönt att det löste sig. När skall du ta bort täcket då över den nya? BILDER!!!! |
|
|
Bra att du är nöjd. Tyvärr finns det ju aldrig några vinnare vid kollisioner. Själv har jag blivit påkörd bakifrån två gånger på en månad nyligen och är inte vållande. Men jag måste ju ändå till verkstad i omgångar för kontroll, plåtjobb och lackjobb. Men som sagt bra att du är nöjd och hoppas att du hittar en trevlig ersättare till din bil, det skall ju vara köparens marknad. /Johan |
|
|
Hubbe325: I slutet på månaden så åker "täcket" av :) Om du kommer på träffen den 30:e Maj så får du nog se den *ler* beijnoff: Nej det e sant att det inte finns några vinnare vid en kollision. Det är alltid trist att få bilen smäll, men i detta fall var inte bilen värd att laga, och jag skulle ändå sälja den. Så man kan säga att det var lite tur i oturen. Mvh Tobias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.