|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan gott folk! Nu va det min tur =( Skulle till sjukhuset idag på min lediga dag. Har haft bilen ståendes i garaget i ett par veckor nu, då jag åker kommunalt till jobbet. Men idag tog man ut bettan för att komma till sjukhuset. Hann köra 15meter och sen va det klippt =( Våran infart till garageplanen är inte mer än cirka 10meter så det gick inte fort när ja körde där. Körde på tomgång på 1:ans växel d.v.s. omkring 5km/h. På högersidan av infarten är det en häck som är cirka en meter hög. Ser i ögonvrån något vitt komma i högfart i kurs mot infarten och ställer mig på bromsen. När min bil kommer ned till stillastående så pustar jag ut. Men till min förvåning så ser jag den vita Audins frontspoiler mitt framför mig då han kommer uppstudsandes upp för trottorar kanten. Sen säger det bara BAM! Min bil åker bak någon meter och Audin backar ned på gatan igen. Dum fråga men vems fel? Måste ju va hans! Det får bara plats en bil på infarten då den är så smal. Fronten är rejält intryckt så frågan är ju om försäkringsbolaget tycker det e värt att laga. Dessa bilar ligger ju på mellan 20-25k. Hoppas på lite stöd och kommentarer. Tack på förhand! Mvh en lessen Toby =( | |
|
Kondolerer! Jag antar att du får lika mycket pengar som det vil koste dig att reparere bilen på verksted. Och sen så är det vil opp til dig vad du vil göra. En kamerat fikk på detta viset 25k för en bil verdt ca 10k (listepris ca 20k), också solgte han bilen (5-10k?). Han hadde fått en bil i röven. |
|
|
om han var uppe på trottoaren å körde så är det välrätt klart att det är hans fel... hade du glidit ut på vägen så hade väl saken varit en annan. va f*n gjorde han uppe på trottoaren då? /Jonas |
|
| Kan vara svårt att bevisa dock.. | |
|
Trist på bilen Tobias å hoppas allt e väl me dej. Alltid knepigt med skuldfrågan i sånna här "in-utfarts/parkeringsplatsolyckor" men det låter onekligen som om "motparten" farit fram med lite väl stor oaktsammhet :-) Lycka till // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Var noga med att skriva 0km/h på skadeanmälan om det var din hastighet vid smällen. Står man stilla så sitter man ganska säkert vållandemässigt, oavsett var man är. Var också noga med att notera den andres framfart och eventuella bromsspår. När det gäller ersättning från försäkringsbolaget så får man INTE ut slanten som det skulle kosta att laga. Du får ersättning för vad en motsvarande bil kostar på marknaden. Försäkringsbolagen kollar inte enbart hos handlare utan de använder ofta Blocket för att scanna priser. Frugan smällde för några veckor sedan vår Audi avant -94, som jag hållit på och repat samt hellackat sedan i somras. Lacken var 2dagar gammal tex när det small. Sånt bryr sig försäkringsbolaget tämligen lite om. Jag förlorade fett med pengar där kan jag ju säga. Hellack inkl. nya skärmar, lister, framruta, bakruta, nya blinkers, mm slutade på nästan 25.000:-. Fick 39.500 för den av försäkringsbolaget efter att de dragit av självrisken. =( |
|
Paap Reeder |
Hej! På parkeringsplats gäller alltid fifty/fifty och det oavsett om du stått still eller ej. Vet det sedan typ ca 1993 då en Opel backade in i min fö-dörr på en parkplats. Jag fick betala hennes självrisk på 1000:- och hon min på 3000:-....så någon töst fick man. Folksam - resp Länsförs. MVH /// Paap R |
|
Paap>> Jo det kan jag tänka mig, de måste ju dra gränsen någonstans men jag antar att det borde bli lite annorlunda om någon kommer flygande över trottoaren och kör på en på egen gård i princip... Konstigt vore ju annars. Borde ha med uppmärksamhet och aktsamhet att göra.. Tobias>> Jag skulle trycka på att jag sett honom i god tid och därför stannat i god tid. Om det nu var så det gick till vill säga... =) Men det är ju klart att det är svårt för en utomstående att försöka sätta sig in i hur det gått till. Det vore hur som helst intressant att veta vad försäkringsbolagen säger. |
|
| Utfartsregeln Tobias...det är DU som ska lämna företräde, alltså är du vållande i detta fall, tyvärr. | |
|
Inte om han stog helt stilla. Om det nu bara får plats en bil i taget där, och Tobias stog där först så kan han ju knappast vara orsakande. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
| Men som jag förstod det (läste det) så var T på en parkering & Audin på en väg..eller? | |
|
Jo. Men han stannade när han såg Audin. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Det är svårt men inte omöjligt att vara vållande när man står stilla, ex.vis om man farit ut och ställt sig i vägen och inte lämnat tid och möjlighet för den mötande (eller från höger kommande) att stanna. Men i det här fallet så låter det som om den andra parten kört för fort för att ha situationen under kontroll. (vårdslöst) Vad säger den föraren, har han tagit på sig skulden eller hävdar han att du är skyldig? /Christofer |
|
|
Hummm tough luck Toby. Lessen att säga det men dessa bilar är "ganska" dyra att laga vid reperation. Smällde min egna på motorvägen strax före jul och tänkte ungefär som du, det var ju inte så farligt alls utan mest lite intryckt kylare mm. 89 000SEK kostade kalaset för försäkringsbolaget. Shit tänker ni nu, men det var inte alls så farligt som summan låter kolla på min kära Greta Länk. Ang vems fel det är tror jag detta blir svårlöst men ett tips kan vara att anteckna nogrannt allt och tro inte att du minns det i alla fall så det är onödigt att anteckna. Utelämna inga detaljer alls. Lycka till Toby. |
|
|
Trafikförordningen säger väl att man ska anpassa farten så att man alltid kan stanna om man ser ett hinder.. Tobias stod ju still.. Solklart att den andre tjommen är vållande! Två bilar är fler än en.. |
|
|
Njaa... stämmer inte i alla fall. Ex vis. Om du står vid en korsning med väjningsplikt och väntar, sen när det kommer en bil i lagstadgad hastighet så gasar du på och sticker ut nosen, men inser att du inte hinner ut, så du ställer dig på hejdarna och stannar bilen mitt i korsningen. Bilen på huvudleden kommer med låsta hjul och träffar dig där du står mitt i vägen(men stilla). Det är solklart ditt fel. Det här fallet är ganska likt, men det skiljer sig genom att det bl.a. inte var ngn väjningsplikt, den andre körde tydligen för fort med tanke på platsen samt att han körde utanför vägbanan. Så det är svårt att säga utan att ha hela förloppet helt klart för sig. Hoppas du klarar dig. /Christofer |
|
|
Infarten på garage planen är så smal så det bara får plats en bil där i bredd. När han smällde in i mig så stod jag fortfarande på infarten. Han hade alltså kört in cirka 3 meter på infarten och såg mig inte förrän vi smällde. Jag såg honom när han svängde in med kurs mot trottoaren som är infarten till garageplanen. Uppskattar hans fart till cirka 15km/h alltså på tok för fort när man kör in på en garageplan när det bara får plats en bil. Så att det är mitt fel har jag nog svårt att tro. Utfartsregeln gäller ju när man ska köra ut på den korsande vägen. Men jag stod som sagt inne på infarten. Hoppas ni förstår bättre nu. Var lite oklar i det första inlägget. Tack för alla svar förresten! Mvh Tobias |
|
| Ok då fattar jag, då har du ju rätten på din sida... :) | |
|
Om två bilar möts på ett så smalt ställe att ingen kan väja så borde ju den som stannar gå fullständigt fri. Enda orsaken till att du skulle kunna dömas som vållande skulle ju isåfall vara att du befann dig på platsen vilket jag ser som väldigt lösa grunder om det inte var förbud mot utfart. Som jag ser det, utifrån vad du beskriver, så fanns ingen annan möjlighet att undvika olyckan än att stanna. |
|
|
ALLTSÅ jag blir vansinnig! Va fan e det för fel på folk!???? De vill inte skriva under papprerna? För det första så har han kladdat över skissen för situationen så jag måste hämta ett par nya imorrn hos polisen! Sen så anklagar hans fru mig (som har varit bortrest) att jag hade kommit i en väldig fart och därför så hade han som smällde med mig inte sett mig. Jaha??? Jag stod ju för fan still när vi smällde! Det var ju blank is! -Nej sa hon då, det var packad snö! Jaså?? Hon var ju inte ens i stockholm då ju! Det var is! Jag uppskattar mig fart till MAX 7 km/h när jag såg den vita Audin. När jag såg att han hade bra med fart och att han troligtvis skulle in på parkeringsområdet/infarten så tvärnitade jag. Tog cirka 1-1,5 sek att få bilen stilla stående och millisekunden efter det så sa det bara pang. Det hände inget med hans bil men min e totalkvaddad i fronten. Uppskattar farten till omkring 10km/h på hans bil för annars hade det inte blivit så stor skada på min bil och jag hade inte känt av smällen så kraftigt då heller! Men hon som inte var hemma (hans fru) påstår att jag kom i typ 20-30km/h. Hur då??? Det var blank is, infarten är max 15meter, hade jag kört i 30km/h så hade jag hamnat i diket för att det var blank is och för att vi smällde 1.6meter i från vägkanten. Vart vill dem komma!???? Jag blir galen på människor som inte kan stå sitt kast. Inse att de har gjort fel. Jag såg ju själv på dem att de inte kunde ta på sig skulden eftersom jag är 20år. Det är ju såklart mitt fel eftersom jag är "oerfaren"... Jaha!??!??!? Jag såg ju honom först... Jag fick ned min bil till stillastående. Oerfaren? Jaså... Fan jag är så jävla förbannade så det finns inte... Detta kostar mig ju bara en massa tid! Bilen var tillsalu och nu kan jag inte sälja den. Måste troligtvis vänta i Månader. Ska köpa bil i April! Shit... Snälla hjälp... Har någon nått förslag??? Tack på förhand Mvh en Toby som är arg... Vad är det för fel på folk!???? |
|
|
Anmäl han för vårdslöshet i trafik... Tycker fan att man kan stå för det man gjort!! /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.