AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.628

Hjälp! Ni som har fått vanosen utbytt på M3 3.2.

Sida 1 av 2
Hej!

Jag behöver hjälp........(Fakta)
Jag är lite intresserad av en BMW M3 -96.
Men jag vet inte vilken Vanos som sitter i den!?

Den är utbytt på garantin i Sverige 98/10..........men det står inte på kvittot vilken typ av Vanos som dom satte dit!!

Killen som har bilen har tittat vad det sår på "Vanos locket" eller vad man nu ska kalla det.......
Och där står det Instansat: RR gmbh sen står det även ett nr: E1551.

Men när kom den nya Vanosen??
Kom inte den i slutet av -97?? Isåfall borde dom ju satt dit en Sachs vanos eftersom bytet skedde 98/10?
Kan det vara så att dom endast har bytt själva inanmätet och inte bytt ut själva locket??

Ni som har bytt Vanosen, hur der det ut på era bilar??

Måste veta detta innan det kan bli en ev affär!

Jag kan ju tillägga att killen som ägde bilen då Vanosen byttes , vet ej vilken typ av Vanos som sattes dit.
Min vanos er også bytt, står ingen på kvittot, men det står Sachs på framsidan av vanos enheten.. Du kan alltids ringa verkstaden og fråga hva dom bytte for nånting..

Jag ringde verkstaden som har bytt Vanosen.....men dom hade inga uppgifter på det, eftersom företaget hade bytt ägare år 2000. Så dom hade inget innan dess.

Men jag fick telefonnummret till dom som hade företaget innan, dom hade startat en ny bilverkstad på annan ort.
Så jag rinde till dom & frågade.......men dom hade inag sådana uppgifter kvar.
Men han jag pratade med kom ihåg bilen + den dåvarande ägeren.
Och han sa att dom hade bytt ut Vanosen......mot en ny modifierad original Vanos.......
Men som sagt.....det var ju bara vad han kom ihåg, han hade ju inget som kunde bevisa det till 100%

Så frågan är fortfarande: Är det en RR eller Sachs Vanos i bilen?

Nån som har tips om hur jag ska kunna ta reda på detta??
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
tror inte att Sachs skriver RR på sina Vanos:)

Z MMM Coupe
Det tror inte jag heller.....
Tänkte bara om dom kanske endast bytt ut själva Vanos enheten och låtit det gamla "locket" vara kvar??

Men men.....
Man får väl kanske se sej om efter en annan bil....
Synd att man inte kan ta reda på vilken det är dom sitter i bilen.
Vilken verkstad var det som bytte Vanos? Eftersom det var på garantin borde det vara en auktoriserad verkstad.
En BMW verstad skulle in "spara" in och trycka dit det gamla locket (vet ej om det ens är möjligt).

Alltså är bytet inte gjort alls eller så är det en renoverad RR som satts dit vilket jag inte skulle ha accepterat som kund. Känns som det luktar lite fisk men om den rullat X tusen mil sedan 98 lär den ju inte flyga i luften nu heller.

Använd det som argument för att pruta lite och kalkylera med en viss risk (även om den logiskt sätt borde vara liten).
Lite mer info om när det blev Sachsvanos: Jag hade en RR vanos på en cab som hade produktionsdatum 9704.
Det var en auktoriserad BMW verkstad som gjorde bytet.
Det kostade ca: 25-30.000:- enligt ägaren som hade bilen då, men det gick på garantin.

Enligt killen som hade bilen då, så gick bilen dåligt & var trött/seg, så han förstod ju att det var nåt som var fel så han åkte till sin BMW verkstad.......då konstaterade dom att det var Vanosen.
När han fick tillbaka bilen så gick den Kanon bra!
Så jag tror iallafall att dom bytte vanosen mot en ny.
Fast dom kanske satte dit en RR, men det lär man väl aldrig få reda på... =(
Bilen har gått ca 3000 mil sedan bytet skedde.

Visst det kan ju hålla i 10.000 mil till......eller så kan det rasa om 500 mil.

Eller vad tror ni?
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Det e la ingen fara... Va inte så nojig för att du läst om lite vanosproblem här på forumet....

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Enligt vad man har läst här på forumet så verkar det ju vara mer Regel än Undantag att RR vanosen börja krångla för eller senare.?
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Skitsnack... Lägg mer intresse på hur maskinen är skött vad för oljor o sånt som använts... Att vanosen är bytt vid 10000mil tyder mer på att man kört vårdslöst o använt fel oljor... Även om resterande maskin inte har tagit slut för att dessa komponenter inte är lika känsliga som vanosen behöver inte betyda att dom är i toppskick för det... PS. Vanosen rasar sällan men kan föra ett rasslande ljud ifrån sig mer tydligt vid användande av tunna oljor därför kör alltid en RS eller TWS (10w60) DS.

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Om jag nu lyckas pruta ner bilen lite pga vanosen...
Så kanske jag köper bilen.......men ska jag byta Vanosen med en gång när jag väl köpt bilen eller ska man köra så länge det håller??
Eller är det nåt annat i motorn som kan ta skada om vanosen går sönder.??

Nån som har några erfarenheter av detta??
(Borde ju vara väldigt många, verkar ju som nästan alla med 3.2 har haft vanos problem?!) Eller är det bara så att dom som har problem hörs och dom som inte har problem inte säger nåt?

Vore kul & veta hur många som har behövt byta och tvärtom...
Är det 30%, 40% 50%, 60% som har bytt??
Jag tror personligen att det är långt ifrån 10% som har den bytt, antagligen klart färre. Du skall naturligvis serva bilen som du ska, rätt olja och låta den komma upp i rätt temperatur innan du belastar hårt, etc.

Det har ju varit ett himla snack om motorerna i E46 M3 och antalet som her bytts är ca 3-4% så du kan anta att det är något liknande för Vanosen och E36:an. Dock är detta inte baserat på att jag vet hårda fakta .... (förutom för E46 M3 som också gälle i ett visst tillverkningsintervall)

cane
Tror också RR vanosen inte är sååå himla dålig som ryktet gör gällande, har RR i min bil och tänker definitivt inte byta utan anledning så att säga. Glöm inte att det oftast är problemen som kommer upp på forum, de som har RR som funkar bra kanske inte skriver spaltmeter om den... Men visst, det är en riskfaktor som ska räknas in när man bjuder på bilen... men det är väl knappast det enda som någonsin går sönder på en 6 år gammal bil! Gamla bilar är en risk, bara att gilla läget eller gå till banken med mössan i hand för att köpa ny bil med fulla garantier :)

//Sebastian
cane
rättelse: 8 år gammal bil, 6 år gammal vanos.

//Sebastian
Håller med föregående talare - tror också att RR-vanos problemet är lite överdrivet. Jag hade en M3 -96(med RR-vanos) som hade gått 10600 när den såldes,helt utan problem.

Det var faktiskt på denna sajt som jag först fick höra talas om detta "problem" så jag pratade med närmast BMW-verkstad (luleå) om de hade någon information att lämna, men det enda dom hade åtgärdat på någon vanos-enhet var packningsbyte efter oljeläckage. (detta var kring sommaren 2002).

Tycker det är onödigt att byta en vanos som funkar i "förebyggande" syfte.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Här är en till som heller inte åtgärdat sin vanos..

IOFS Hade jag en bil uttagen Sept 97 någon som SÄKERT
vet när man bytte från RR ?

Mvh Jimmy
Pe
53
PeeGee
BMW i4 -24
Har inte heller haft det minsta problem med min RR vanos !! Har hört att dom kan låta som skördetröskor utan att det för den delen är fel på dom.

Ett klart uppskrivet ämne...........

/ P
Då kanske det inte såååå dumt att köpa en M3 med RR Vanos iaf.....
Känns lite dumt att avstå ett köp pga vanos när man väl har hittat en Fin M3.a. För det är inte det lättaste att hitta fina M3.or med rätt utrustning & mil.
Har letat under flera år till och från.....och fina M3.or "växer inte på träd!"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.