|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
DeeNo |
Jag har en e 36:a coupe jag är inte säker om den är senkt från fabriken med det värkar så, vad jag undrar är om jag kan sätta på 18" fälgar på den vad ska man ha för däck till 18" detta är fälgarna Länk |
|
Jag kör 220/40 på mina 18-tummare. Funkar finfint med mitt original M-Chassi. // Joakim - AutoPower.se Länk |
|
|
225/40 ska det givetvis stå. // Joakim - AutoPower.se Länk |
|
|
DeeNo: Med rett offset/inpressning på fälgarna så skal det gå med 18". Det beror också på fälgbredden samt bredden på däcket. 225 passar bra til 8" bred fälg. |
|
DeeNo |
för jag har ingen aning hur det är med storlekarna jag är rädd att det kommer att ta i om någon sitter där bak ....har alldrig haft större fälgar nä 15" på bilen |
|
Det är som sagt bredden och offset det kommer an på, inte om det er 18 eller 15" - omkretsen på hjulet är ju det samma. 18x8 med 225 byr inte på problem med mindre offsetet er helt fel. Offset/inpressning måles i ET och angir hur långt inn i hjulhusen fälgen befinnar sig. Orignal ET-mått på E46 (och dermed E36 tror jag) är ET 42-47 beroende på dimension. Replika fälgar har ofte ett lägre ET-värde (f.eks ET 38). Då kommer fälgarna lengre ut i hjulhusen. Pass på at du får riktig bultcirkel (5x120). |
|
|
DeeNo: Jag har precis sålt mina 18 tums fälgar. Jag hade följande mått på fälgarna 18 x7,5 och ET35. Däcken var 225/40/18 och jag kan säga att det skrapade i både fram och bak i innerskärmarna och då är inte min bil sänkt, den är helt orginal. Så så lågt som ET35 på 7,5tums bredd är nog inte att rekommendera på en E36 (såvida inte skärmkanterna bak är valsade). Hädanefter tänker jag satsa på orginal fälgar som ska passa till E36. M3 GT fälgar är jag ute efter nu. Någon som vet vad det är för ET på dessa? |
|
|
foppa: Jag visste inte at E36:an hadde sååå liten hjulhus, men kom ihåg att däckmerke kan ha en avgörande faktor om det bara skrapade i lite grann. M3 GT fälgar har ET 41 (18x7,5 fram och 18x8,5 bak). |
|
|
Morten; GT-fälgarna till E36 är väl inte 18"? ja kör 255/35-18, ET 42, bak M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
| 300+: Nej, 17" är kanske mer riktigt då. | |
| Morten M: Jag förklarade bara hur det blev med fälgarna jag hade. Då 2 pers satt bak så fick jag inte ens in ett finger mellan skärmkant och däck. Givetvis har det inget med däcket att göra utan det beror på inpressningen på fälgarna jag hade. Dom skulle funka mycket bättre på en E34. | |
DeeNo |
Får nog lugna mig med 18, ska nog hitta ett bar 17" blir nog både bättre med komfort och säkrare för bilen.....Har någon nått förslag? Tack för allt allihopa |
|
Jag tyckte faktiskt skillnaden i komfort var marginell när jag bytte från 17-tummare till 18-tummare på min E36. // Joakim - AutoPower.se Länk |
|
|
foppa: Fälgens offset är naturligtvis det viktigaste. Man kan spara lite plats om man väljar däck av en rundare typ. Til eksempel är Dunlop, Falken och Toyo smalare i "toppen" enn vissa andra. Dét kan vara avgörande om det kun skrapar i lite. DeeNo: Fälgens vikt (ofjädrat vikt) och offset, och även däcket, kan innvirke på komforten. Det beror inte endast på om det är 17 eller 18". Âr inte utseende det viktiaste, så gå för 17". Billigare också (så lenge du inte ångrar dig och köper 18" senare). Personligen tycker jag om M Countur i 17" dimensionen. |
|
DeeNo |
vilka är "M Countur" ? En fråga till jag tror jag har 120*5 i bult cirkel......men hur mäter man bult cirkeln? |
|
DeeNo: detta är m-contur: Länk BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
DeeNo: Satsa på 19 tummare i stället.19*8,5 med 225or*40 runt om.Valsa bara skärmarna bak kommer att funka perfekt ser mycket bättre med 19" MVH Dime M |
|
|
DeeNo: Bultcirkel är (120) mm i omkrets rundt bultarna (5). Det bör vara uppigtt vilken bultcirkel som gjelder der du köper fälgarna (står oftast i katalogen t.x), eller så måste du bara vite vilken bultcirkel de olika bilene har om du ska köpa begagnad. E46 (ej M3), E36, Z3 (ej M coupe) har samma mått. |
|
|
Morten M: "Bultcirkel är (120) mm i omkrets rundt bultarna (5)"... Detta stämmer väl ändå inte!? 120mm är väl ändå cc-måttet mellan bultarna. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Jimmyboy: Okei, jag kanske har trodd riktigt fel då! Men vad er cc-mått mellan butlarna..? |
|
|
Morten M: Oki, jag va kanske lite otydlig. Hur ska jag förklara... jo 120mm är det avstånd du har från den ena bultens centrum till den bultens centrum som är på motsatt sida i cirkeln. Alltså den bult som är längst ifrån, på en 5-bultarsfälg innebär det att du alltid har två bultar som är längst ifrån. cc= centrum till centrum. Hoppas du förstod bättre nu. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.