AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.290

Förlorat körkort

Sida 2 av 2
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Dom vart iaf av med dom för dom där hastigheterna. och jag ser ingen anleding till varför dom skulle ljuga om en sån sak.

och sen en sak till min sambo vart av med sitt körkort i 4 månader för en sladd. Det klassade polisen och länstystyelsen för vårdlöshet i trafik och 4000 tusen i böter. men han erkännde ju på plast, men nu vet man att man inte ska det. men Länstyrelesen bryde sig inte ett skvatt om att han behövde körkortet till och från jobbet fast chefen skrev det.

mvh
Teres: Jag tror dina vänner inte har ett fläckfritt förflutet. För att bli av med lappen vid 120 km/h på 90-väg krävs tidigare indragninagar eller varningar (1972:603 16§) Normalt sett ger 120 km/h böter samt varning. 121 km/h ger två månaders indragning.

J.Dredd: Så här säger lagen om begreppen vårdslöshet i trafik samt grov dito: "Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms till grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år" (1951:649, 1§)

Det är således en bedömningssak huruvida vårdlöshet i trafik föreligger eller ej.
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
jag blev av med kortet förra året de tog mig 162 på en 110väg,de drog in kortet i 4 månader
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Här i värmland händer det inte mycket. Här om dagen stod jag brevid polisen vid ett rödljus och när det blev grönt gjorde jag fullgas acceleration på 1:ana och 2:ans växel, de gjorde inte ett dugg.

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
ja här i Gävle räcker det bara att man kör bmw så blir man förföljd =/ vart förföljd enda hem till min pappa när jag skulle lämna av min lille bror. så snackade jag men en kompis dagen efter som har polisradio. Började han skoja med mig vart det du som vart förföljd av polisen i går natt. Då hade poliserna sakt att dom lär vända och förfölja en svart bmw som kör mycket vårdslöst och fört och ser mycket kriminel ut. Efter min kompis berättat det, så sa jag att det var mig dom hade förföljt. Jag körde inte ens förfort. Tydligen olagligt i gävle och köra bmw efter 00 på natten.
Highspeed_M5: Farligt att utmana ödet. Vad hade du gjort om poliserna bestämde sig för att ingripa? Känns som ett oerhört onödigt sätt att få böter eller förlora körkortet på.

Teres: Jag blev förföljd en sen natt hela vägen från Gustav Adolfs torg i centrala Sthlm till Solna av Polisen. Jag körde min dåvarande E36:a (Detta är rätt många år sedan). Först var det en polisbil. Efter ett litet tag anslöt sig ytterliggare en bil. Strax innan Solna kulminerade föreställningen då även en piketbuss anslöt. Jag anade att något var på gång så jag var beredd att stanna bilen. Jag funderade även på hur poliserna skulle reagera om jag växlade ner och gasade till litegrann... Misstänker att blåljusen skulle lysa upp halva Stockholm så jag lade kvickt ner den idén. Precis när jag var på väg att stanna längs vägkanten vek samtliga polisbilar av och rullade vidare. Jag misstänker att en snarlik BMW var efterlyst i samband med brott och polisen väntade på svar av namnsökning.
Visa användare
48
buggi
325TDS Touring -96
Hehe.. Fart dårar...
Körde 117 på 70 sträcka.. 1 månad utan och maxböter..

De e bra de! :D
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

130 på 90-väg gav 2000:- och 1 månad indragning.
Ez
250
Ezi
BMW M3 E92 -08
AUDI S5 4,2Q -10
Hej!

Han blev tagen av laser och längre ner väntade farbror blå på honom!

Vi får se vad länssyrelsen bestämmer ! Hör av mig ner jag vet mer !

Hälsningar

Ezi

Ezi Pezi
Visa användare
48
buggi
325TDS Touring -96
Måste juh tilläga att eftersom jag tagit högsta böten i fortkörning så fick jag 50% rabatt på bötern för dimmljusen.. :D
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
bjoreck: Det var ju precis vad jag sa. Allt beror på omständigheterna.

///Jesper

BMWCS #5494
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Finns ju sista minutenuppkörning hos vv så det borde nog gå snabbt att fixa tillbaka kortet efter spärrtiden.

BMW e lag
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Teoriprovet ska ju skrivas om också va?

///Jesper

BMWCS #5494
J.Dredd: Vid närmare eftertanke är jag osäker på om tidigare nämnd audiförare friades från vårdlöshet i trafik eller inte. Det kan hända att prejudikatet gällde grov vårdslöshet i trafik.

Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
bjoerck>

Han frikändes troligen eftersom liknande fall varit uppe i HD tidigare. Enbart hög hastighet räcker inte för vårdslöshet i trafik. Detta har som bekant fått överåklagare Sven-Erik Alhem att kräva återinförande av dagsböter för grova fortkörningar.
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
körde 143km/h på 90 väg fick2000:- och var av med kortet i 4mån.. jobbig tid...

Det fräckaste med Diesel är att man ser röken när motorn tar i!!=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.