|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! En polare till mig förlorade körkort igår. Körde 161 km/tim på 110 väg. Han har haft körkort i 1,5 år. Hur lång tid tror ni att han får spärrtiden innan han kan ta om kortet ?? Vad tror ni ?? Tacksam för det ! Han har behöv av körkort till jobbet osv och kommer att skicka ett brev till länsstyrelsen ! Brukar det ta lång tid innan det är bestämmt ? Tacksam för svar ! /Ezi Ezi Pezi | |
|
Låter som att han kan bli av med det bra länge. Även få böter för vårdslöshet i trafik om det gick så fort. Räkna med åtminstone 3 månader. |
|
|
Han har troligtvis 6månader utan kort att se fam emot. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
| Haglund2306: Det krävs mer än endast 161 km/h för att fällas för vårdlöshet i trafik. Prejudikat är satt av en audiförare som torskade för över 250 km/h på E4 utanför Linköping. Han fick endast 2000 :- i böter samt indraget körkort. Han friades helt i tingsrätten från anklagelserna gällande vårdslöshet i trafik. | |
|
bjoerck: Se där! Mer än jag visste. Tackar! |
|
| Skulle också gissa 3-6 månader. Tror iof inte att det går så långt som vårdslöshet vid 51km/h över på en 110-väg. | |
|
Ja men det kan bli på andra hållet också! Man måste ha hänsyn till att provtiden har inte gått ut ! Så det kan vara rätt saftig räkning också. Ezi Pezi |
|
|
Man får inte högre böter för att man har prövotid Ezi. |
|
| Fortfarande prövotid kvar så blir det jobbigt att ta om körkortet efter det att spärrtiden gått ut. Trist. | |
|
Vårdslöshet är nog svårt att få till på en motorväg (Vilket det verkar va eftersom det var 110). Vårdslöshet bedöms ju från fall till fall beroende på en massa omständigheter såsom väglag, tid på dygnet, trafikintensitet och plats utöver antalet km/h man har passerat över hastighetsbegränsningen. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
| Om inga speciella omständigheter föreligger blir spärrtiden med största sannolikhet fyra månader. | |
| Och sedan skall han ta om körkortet och då är det bara att ställa sig sist i kön. Här i stan vet jag att kön är runt 2 månader... | |
| J.Dredd: Se mitt inlägg ovan gällande vårdslöshet i trafik. Endast fortkörning klassas inte som vårdslöshet i trafik. | |
|
bjoerck: Men så körde han på motorvägen också. Det är nog en helt annan sak att ligga i 120km/h på en 30sträcka utanför ett dagis kl 8 på en måndagmorgon. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Man kan väl beställa tid för teoriprov och sånt innan spärrtiden är över. Borde kunna få tid precis dagen efter den gått ut. Sen får man nog vänta ett tag på uppkörningen. /Christofer |
|
|
Hej! Läste på nätet att man kan inte få körkorts tillstånd innan spärrtiden har gått ut . Det är rätt trist 4 månader + tiden innan man tar den! Det läste jag på www.trafikjuristen.se Ska ringa polaren och säga hur det ligger till ! Hälsningar Ezi Ezi Pezi |
|
| Min kusin kompis hade prövotiden kvar när han körde typ 160 på 110 väg och han får inte ta om sitt på ett år. Men sen en annan kompis han körde 120 på 90 väg han vart av med det i 3 månader med då hade han haft sitt körkort mer en 2 år. | |
| Jag hade 168km/h på 90väg och fick vara utan i 4månader...dock fick jag det tillbaka utan att ta om det....för jag är ju sååå gammal:-))) | |
|
Teres 120 km/h på 90-väg skall inte rendera i körkortsåterkallelse. Endast 160 km/h på motorväg skall inte ge en längre spärrtid än fyra måndader. Antagligen gjorde sig din kusins kompis skyldig till fler förseelser än bara fortkörning. Faktum är att enligt Länsstyrelsens mall för körkortsåterkallelser ger inte ens 200 km/h på motorväg 12 månader spärrtid. (8 mån är rekommenderat). |
|
|
Din kompis kommer troligen bli av med körkortet och få ta om det... Eftersom han har prövotid kvar. samt böter på ca 2000kr. |
|
|
Ezi: Har ingen erfarenhet av körkortindragning, men hur blev din polare klockad? Man brukar ju själv inte hålla igen så mycket när det gäller motorvägskörning, risken att bli klockad är ju inte så hög. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.