AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
55.789

Formel 1 2004

Sida 6 av 14
haimaul
Varför tycker alla så illa om Schumacher Sr. egentligen? Bevisligen är han ju en av de främsta förarna nånsin och att se honom köra är oftast fantastiskt (det han gjorde i tunneln i Monaco i söndags var rätt obegripligt). Andra mer eller mindre överlägsna idrottsmän väcker inte alls samma motvilja - Woods, Borg, Indurain, Maier... Om de misslyckats har det väl aldrig hänt att kommentatorerna applåderat, vilket faktiskt händer (senast i söndags) när Schumi bryter.

Jag håller med! Han är ju faktiskt den bästa föraren genom tiderna! Skall han skämmas för det eller? Tycker det är väldigt mycket avundsjuka och skadeglädje från många håll...retar mig väldigt mycket faktiskt! Som det där med att presscentrat klappade händer och jublade...riktigt sjukt faktiskt...

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det finns omtyckta och mindre omtyckta världsstjärnor. Tror ingen vill ta ifrån honom det han har gjort men det finns endel kontroverser och kanske inte alltid "fairplay" i hans agerande. Men ett Michael är en utav de absolut främsta förarna genom alla tider är det inget snack om. Kanske inte den absoult snabbaste, men kanske ändå den bästa.

Jag kan förstå att folk kan tycka det är skönt att Schumi bryter när han vunnit de 5 första loppen hyffsat överlägset. Hur kul hade det varit om Djurgården tog 5 raka SM-guld i allsvenskan och vann alla matcher utom 2 på året?
Jo de klart att det kanske är kul om andra är med och slåss i toppen och han inte vinner varje race...men att applådera tycker jag ändå är att ta i...

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Så länge man inte applåderar åt att någon bllr skadad så får man applådera åt vad man vill, finns nog tillräckligt med personer som tycker att Schumacher är guds gåva till F1 som det är :o)
Hehe ja de klart...är väl nästan själv en av dem så man är väl lite partiskt också :) Har alltid hållit på Ferrari och sen på Schumacher när han kom till stallet....men det är ju svårt nu sen BMW klev in i cirkusen....det är ju svårt att hålla på två stall...båda kan ju inte vinna...

haimaul
Grejen med den äldre skomakaren är väl också att han inte är - eller verkar vara - nån särskilt spännande personlighet eller spektakulär förare jämfört med såna som Senna eller Gilles Villeneuve (Jacques pappa, om nån minns honom - kolla länken nedan och scrolla till dijon1979mpeg för utomjordisk racing...om en andraplats!). Schumi är mer analytisk och i viss bemärkelse tråkig. Men ändå - vilken förare!

Mer info för er som inte sett slutvarven från Frankrikes GP 1979: Jabouille leder i sin Renault, och kommer att ta den första F1-segern nånsin med en turbobil. Villeneuve har absolut inga däck kvar och hans Ferrari går som en traktor. Men ingen verkar ha informerat honom om det... Efteråt kramade Villeneuve och Arnoux om varandra i depån. Tänk om F1 var så här lite oftare.

Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Vilken underbar kamp!! Det är så racing är när det är som bäst!

Håller med om MS. Han är ju inte speciellt spektakulär. Tar inga risker och blir därmed tråkig för den icke Ferrarifrälsta publiken. Undantaget är väl det han hittade på i tunneln i Monaco... :)

/Andreas
_____
Länk
Skaplig kamp må jag säga! Har inte sett den sekvensen förut. Mycket roligt att titta på!

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet är väl att Schumi ser till att han inte behöver vara spektakulär. Han kör väl inte lika brett och hårt som Montoya (längre) men jag minns honom slänga runt sin Benetton på ett otroligt sätt och gå från 16e på griden till vinst. Eller när han körde 8or runt motståndarna i en dålig Ferrari 96. Schumacher kan vara rätt spektakulär på banan när det krävs (vilket är ganska sällan numer). Däremot är han ju väldigt tråkig och intetsägande utanför cockpit även om det blivit lite mindre tyskt de senaste åren.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
"Problemet" är väl kanske inte främst Michael Schumacher, utan att han sitter i en bil som verkar vara både snabbare och tillförlitligare än konkurrenterna, och har så varit i flera år. Utan tvekan är han en duktig förare, en av de bästa i historien, men sitter en sådan förare i en av de kanske bästa bilarna i historien blir det lätt lite tråkig racing, speciellt som han har ett tydligt försteförarkontrakt.
Det har ju funnits andra tillfällen då ett stall varit överlägset, t ex McLaren-Honda 1988-89. Men då fanns det ju inte någon försteförare, utan Senna och Prost stred på kniven, vilket gjorde att det fanns spänning in i det sista om vem som skulle bli världsmästare.
Ett annat tillfälle då en stall varit klart snabbare är 1986-87, då Williams-Honda dominerade, men även då var det inte tal om att en förare skulle vinna, utan Piquet och Mansell kämpade hårt mot varandra.
haimaul
Visst vore det kul att se Rubens köra på riktigt mot MS. Några gånger genom åren har han ju faktiskt fått göra det också, med hyfsat resultat när hans bil varit uppenbart bättre. Men om de skulle få göra det mer regelbundet är jag ganska säker på vem som skulle vinna...

Minns när Irvine körde för VM-titeln -99 i sista loppet i Malaysia! MS var tillbaka efter sitt benbrott och skulle supporta honom, vilket han också gjorde, men först efter att ha demonstrerat vem som egentligen var den bäste föraren. Hur många sekunder per varv drog han ifrån med innan han släppte av och försökte hjälpa Eddie? Jag kommer inte ihåg men fort gick det! Sen pallade inte Irvine trycket och Mika tog sin andra raka titel.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är ingen som hindrar Rubens i dagsläget mer än han själv. Hade jag varit Jean Todt hade jag inte varit nöjd med vad Rubens presterar. Dock så är han en ganska god nr2 åt Schumacher och tar tillräckligt med poäng för att Ferrari ska vinna konstruktörsmästerksapet. Hade jag varit Rubens hade jag tyckt att de senaste loppen var riktigt pinsamma när han i den bästa bilen knappt kan kvala top 6.

Håller med där acey...verkar som om rubens har tappat lite i år. Tycker han har varit bättre tidigare faktiskt. Vet inte om det har med självförtroende eller vad det är...

haimaul
Rubens började lite trevande för Ferrari, sen blev han grinig för att inte fick vara försteförare och visade det rätt tydligt, sen blev han riktigt bra och skåpade som sagt ut MS ett par gånger. Nu har han tappat greppet igen och det här velandet verkar ganska typiskt för honom dessvärre. Som sagt, pinsamt att kvala så dåligt med den bilen, men det visar också hur MS kan anpassa sig till bilens förutsättningar på ett annat sätt än många andra förare, som måste få bilen att stämma enligt sina önskemål. Såna som Rubens, som borde ta en caipirinha och fundera över vad han ska göra. Frågan är vem som skulle ersätta honom i Ferrari. Kimi har det snackats om men Ron Dennis lär ju inte släppa honom så lätt. Alonso? Grejen är ju att det måste vara nån som accepterar att vara andreförare till Schumi. Fisichella är mitt tips. Han skulle förmodligen köra gratis om han fick chansen i den röda bilen...
Acey: Du ser alltså ingen röd tråd i att sista motorraset för M.S var mitten på 2001 och Rubens bil rasar 3-5 gånger per säsong?

Jag skulle tro att prioriteten läggs på MS bil och Rubens bil tas när de finns tid. Att de har exakt samma förutsättningar talar oddsen emot tycker jag.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wendtan: Vänd på det och tänk istället varför ett stall som Ferrari med enorma resurser skulle ge rubens sämre motorer, delar som kommer gå sönder när man ändå bara kan säga åt Rubens att släppa förbi Schumacher som de gjort tidigare (även om teamorder nu är förbjudet). Att riskera att tappa viktiga poäng om tex Schumi får problem genom att ge Rubens sämre material tror jag inte en sekund på. Förra året fick Rubens bryta 2 lopp pga tekniska fel, vilket jag inte tycker är överdrivet mycket. Schumacher har haft tekniska fel men ändå lyckats köra hem bilen. Bara för att Montoya haft fler motorras än Ralf så är det väl ingen som tror att Williams ger bättre grejer till Ralf?

Michael är en mycket bättre förare än Rubens så är det, och jag var aldrig speciellt imponerad av Rubens i Jordan och inte heller i Stewart annat i enstaka lopp. Däremot har han väl någonstans accepterat att han aldrig kommer vinna VM men att det är bättre att köra för Ferrari än Sauber...

Andreförare hos Ferrari skulle vara någon ung talang som inte utvecklats ännu (Massa?) tror inte Kimi, Alonso eller någon annan 'etablerad' förare vill köra andreförare åt MS. Tror inte heller på någon italiensk förare hos Ferrari inom den närmsta framtiden. Vore kul med Rossi i F1 ;)
mr_xc99
jo
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Hela Ferraristallet är uppbyggt runt Schumi, bilen är byggd som schumi vill ha den, klart Barri inte har lik lätt då :/ Vem tror ni får testa alla nya grejer på bilen å riskera att bryta?? Förklarar till stor del varför Barri bryter oftare än Schumi.

Hatet mot Michael får han skylla sig själv till stor del, om han nu skulle bry sig;), det var inte första gången i söndags som han gjorde en helidiotisk manöver... :/
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Egen testbana och 4a testförare om dom vill så tror jag knappast att Ferrari riskerar något genom att testa grejer som inte håller i racen. Sen går det inte sticka under stol med att stallet är uppbyggt kring Michael men är det så konstigt? Titta var Ferrari va innan han kom till stallet. Han har kört sedan -96 känns rätt logiskt att han (som den bäste föraren på griden) har rätt mycket att säga till om. Det ska inte förklara Rubens förnärvarande dåliga form.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.