AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.196

dyrt med Bmw!

Sida 2 av 2
Har man en ny bil så behöver man ju inte ens fundera, men en äldre bil blir det viktigare. Man vill ju inte betala bilens värde flera gånger om per år i enbart försäkringskostnader. I mitt fall klarar jag mig med trafikförsäkring, den är nog dyr ca 8000/år om jag har på mitt namn vs. Händer det någonting får jag köpa begagnade delar och repa själv i den mån det går.

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
///Eriksson: Men hur i hela Hisingen kan du ha 8000 kr/år på enbart trafik! O enligt din info bor du ju i Kiruna!?

Det måste ju gå att få bra mycket billigare?
Jag vet, det är sjukt. 7823 kr för att vara exakt hos folksam,som ändå var billigast. Behöver jag säga att jag ej står som ägare för tillfället.

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
go
3
gojjes
525 tdsA touring -93
Det är inte försäkringen som är dyr, utan skatten. Från ca 6000 kr/år till ca 1000 kr/år om den är lastbilsreggad. Och detta gäller för i stort sätt att alla dieslar från alla fabrikat, vikten spelar också in förstås. Så länge det finns en glipa i lagen så kan man ju utnyttja den när det gäller "tillfällig" konvertering. Varför inte göra som resten av europa: belöna dem som kör diesel och inte skatta ner dem. Som det är nu måste man ju köra 10 000 mil/år för att den inkänade mellanskildnaden på bränslet ska överstiga skatten...
gojjes,

motivera gärna varför dieselkörande ska premieras. Av allt jag läst om bensin kontra diesel har det inte övertygat mig om att diesel borde premieras ur ett miljö och hälsoperspektiv. Dieselbränslet är lägre beskattat än bensinen i nuläget, har för mig att break even på en Audi A3 TDI ligger redan vid 800mil, alltså en bra deal att köpa diesel bil, vari ligger problemet?

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.