|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! har precis skaffat min första Bmw, en 325 tds touring med m-paket.. mycket nöjd över allt med bilen!!! Men idag har jag ringt runt till olika försäkringsbolag för att kolla premien... snacka om dyrt!! det billigaste jag fick tag i var 12000kr och detta är endå en dieselkombi!! ingen sportbil!! Sjukt!! med dieselskatten på detta börjar man redan fundera på att sälja!! Är det verkligen så här dyrt med Bmw?? är det värt det?? | |
|
Ja, det är dyrt! Haha, det kostar att ligga på topp! =) |
|
| Ehhh varför kollade du inte det före du köpte bilen...verkar minst sagt lite korkat...? | |
| Jaymz har helt klart en poäng, inte kollar man väl upp kostnaderna EFTER man köpt bilen ? | |
|
Du har ingen hemförsäkrgin elelr annan bilförsäkring i något specifikt bolag, tex länsförsäkrginar? Min bil står iofs på min far men vi fick ner premien från, hm 6400, till 5000 ungefär. Detta enbart genom de enkla orden "då bytar vi bolag på husförsäkring resp på de andra bilarna" I försäkringarnas värld är inget statiskt. Länk |
|
|
blind48 du kan ju passa på att tacka Ekan för din försäkringspremie...blir så jävla less när man ser alla kids som tecknar bilen på nån släkting för att komma undan billigare...och som därigenom får våra "ärliga" bilägares premier att stiga. Är fan så att man nästan skulle ringa upp Växjö universitet och ta namnet på dig och tipsa ditt försäkringsbolag om det. Gah... |
|
|
Jaymz: Nu är det ju inte så att det är olagligt att försäkra bilen på en familjemdlem. Och jag ser intre varöfr din premie skulle skjuta i höjden för att jag inte försäkrar min själv. Bara för att du inte har kontroll på ditt fordon och kör och krockan den i tid och otid så. Du behöver inte slösa tid med att ringa förresten, dom har redan mitt namn. Länk |
|
| Ja, det kanske är morsan som får bli lycklig ägare av en Bmw!! | |
|
Det tycker jag låter som en mycket god idé! Länk |
|
|
Ekan&Blind48: Innan ni ens funderar på att skriva bilen på någon än Er skulle jag rekomendera Er att läsa detta inlägg: Länk |
|
|
Starre: Ett väldigt givande inlägg om riskerna med att försäkra på annan än den verklige föraren. Dock har jag egen anan erfarenhet av liknande situationer, dock gällande stöld. Men givetvis finsn det en baksida av myntet. Länk |
|
|
Ekan: M.a.o. har du eller någon bekant belastat en åldergrupp som egentligen inte skulle ha blivit belastad. Alltså har du/han bidragit till att höja premierna för de som är äldre, genom att inte betalat den premie som det egentligen skulle ha varit. Det är tur att försäkringsbolagen börjar bli hårdare mot alla snyltande skenförsäkrare. |
|
|
Nu är det ju iofs inte stölder osm lägger den största ekonomiska belastningen på försäkrginbolagen (i sin senare då premieägarna) utan de horribla summor som kommer av att folk inte kör som folk utan voltar med bilar osv. De 4 7-10k som blev bestulet på bilen lär knappst inverkat på din premie. Däremot omm jag hade kört 200 knutar mitt i city och voltat med bilen då kan jag förstå din reflektion. Då hade min bil dock inte fått stå på någon annan än mig. Länk |
|
|
Dessutom börjar det känns som det ursprungliga inlägget har tappat lite av sin vits. Glöm bort det faktum att det stod min far och säg att jag har egen hemförsäkring (vilket otroligt nog är sant) som jag lyckats pressa priset på. Länk |
|
| Köp/låna ett galler med intyg. Lastbilsregga. Skatten rasar från, vad den nu ligger på runt 5000 kr till 1500 kr. I med säten igen. Blir du stoppad så är den tillfälligt konverterad till personbil!!! | |
bmw320cab |
jo men hur fungerar det med försäkringen om man stoppar i sätena igen.? och vad händer om man ev skulle krocka bli på körd.?? säger försäkringsbolaget nej då om man moddar tillbaka bilen med säten.? |
|
Ja det är inte billigt, En M5:a E34 är t.o.m BILLIGARE att försäkra än min 528:a. Sen att 528 är dyrare än m535 oavsett försäkring är väl inte heller så kul.. Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
| Lagen säger att man under ett år får ha bilen "tillfälligt" konverterad till personbil i tre månader. Detta påverkar inte försäkringspremien! | |
|
Tänk inte på pengarna.....vad det kostar att ha försäkring. Utan tänk på vad det ger om det skulle inträffa nåt. Det är absolut värt att ha försäkring. Eftersom jag har en så pass ny bil har jag väldigt bra försäkring. Betalar inte så värst mkt ....Min bil är värd varenda slant som jag pungat ut ;) "Pengar är inte allt men bara lite" |
|
|
Förstår inte riktigt att det kan vara så dyrt. Jag bet. ca 4400:-/år helförsäkring för min tds (5serie) |
|
|
Jag betalar ca 4500 helförsäkring för helåret står på mig f.r.o.m Juni.. Bor mitt i staden. Det var farsan som förhandlade fram. Tror det beror mycket på hur len i truten man är. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.