AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.211

Vid byte av kombiinstrument.. E39

Sida 1 av 2
Tänkte byta det idag. Vad händer med mätarställningen om man bytar kombiinstrumentet?? Har hört att det finns en box på baksidan som man kan föra över till den nya instrumentet o då får man upp den gamle mätarställningen, vilket jag har på min. Vore tacksam för svar.

Mvh Jonas
523IA-96
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Har du köpt ett nytt instrument? eller ett begagnat? Om det är nytt så borde BMW fixa det till dig då de oftast vill ha det gamla i retur.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Har inte köpt en ännu.. Ringde till Harrys bilskrot i malmö o de hade en för 1500.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
före -98 flyttar du en box på baksidan så mätarställning etc. följer med till nya instrumenten
Oki... Då var det som jag hade hört.. Harrys hade två ifrån 96 o någon ifrån 98. Hoppas bara att det kommer fungera.
540is: Såg din bild på din bil.. Vad säger bilprovningen om dina tonade rutor?? Det är väl tonat runt om hela bilen?? Har oxå funderat att tona runt hela bilen..
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Det är bara att riva loss och tona om vid varje besikning :-)

ser jag som det minsta problemet när det gäller besiktning vs. min bil . -)
m3turbo
Går inte att koda in ett beg instrument i e46/e38/e39/x5 mfl.

Desa beg instrument är kodade till respektive bilmodell den satt monterad i så varken software/hardware nummer eller chassi nummer kommer att stämma.

Bmw kan inte koda in dessa beg inst. så köp nytt.

mvh
m3turbo
köper du ett nytt instrument så hämtar bmw miltal och annan info från ljusmodulen (LKM) vid inkodning!

Mvh
M3 Turbo: din epost adress tyder på att du vet vad du talar om.....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
m3turbo
Ja det stämmer, och därav mitt inlägg....

Tycker det e synd att så många köper dessa beg instrument till dessa modeller som inte går att koda in.

/Mvh

m3turbo
Ja det stämmer, och därav mitt inlägg....

Tycker det e synd att så många köper dessa beg instrument till dessa modeller som inte går att koda in.

/Mvh

VEm ska man tro på?? När de flesta säger att boxen på instrumentet innehåller miltal o annat som man behöver med sig till den nya instrumentet??? Det ska vara det enda som behövs.. Men e du 100 på ditt, m3turbo??

Mvh Jonas
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
kan bara säga att det fungerat för mig.... genom att flytta "min" låda till det "andra" klustret....

Alla intrument är inte av typ "high cluster" med lilla lådan, därav skillnaderna kanske?

FP
m3turbo
De äldre "Version High" instrumenten i E38/E39 med den lilla lådan på går att flytta över till ett lika begagnat instrument,
men med de nyare instrumenten UTAN den lilla lådan så sitter ALL info inprogramerat i ett e-eprom i mätaren, och detta innehåller chassinummer, software & hardware nummer samt tillverknings datum mm.

BMW kan inte koda in ett begangnat instrument av senare mod.

Detta kan jag garatera till 100%.

/Mvh

m3turbo
Observera att det inte är alla e38/e39 som har den lilla boxen bakom instrumentet fram tom -98...

Bäst att kolla det innan köp.

Mvh
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Däremot kunde jag få mitt kluster utan låda progammerat
med mitt gamla kluster (med låda) hos Motorteknik i Huddinge.
Instrument med checkkontroll i klartext längst längst ner (high cluster) har lådan, instrument med grafisk display för checkkontroll har inte lådan, allt enligt manualer osv. Eller finns det flera varianter?

FP
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
dom nya har inte lådan trots att dom har grafisk display
min egen nya tex.
På min 96:a, utan färddator, utan checkkontroll, finns inte lådan.

/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.