|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Alla, Denna följetång med e39:ans airbaglampa. Vi tar det från början: Airbaglampan på min e39:a tändes för ett tag sedan, efter avläsning på aukt. verkstad så kom vi fram till att det var sensorn på passagerarstolen som strulade. Hasso och Folke har varit ovärderliga i detta projekt och hjälpt till med dels tips och mätningar på mattan. Ett ekvivalentschema konstruerades och vi kom fram till att ett 56KOhms motstånd parallellt med en diod (1N4007) och en 100pF kondensator simulerade en matta med belastning (person sitter), så att airbagarna på passagerarsidan löser ut. Well, en sådan krets byggdes och det visade sig att lampan inte gick att nollställa. Sedan kom vi på att den lilla svara elektroniklådan som sitter under passagerarstolen var kass (skickade ingen spänning till mattan) så ett par nya inhandlades från en skrot och jag monterade utan resultat. Man blir lite konfunderad och undrar om det är något annat fel i systemet.... Eftersom jag är trött på karusellen med detta så undrar jag om Ni känner till någon verkstad i södra Sverige om programmerar om bilen till att strunta i sensorn från passagerarstolen (som om man skulle t.ex. monterat ett par recarostolar utan sensorer, t.ex.). Tack på förhand för all hjälp. MVH Georg | |
|
Hej Georg Kan bara hålla med om problemet. Frågar man BMW så är det inte så vanligt. Min är släckt nu efter en del strul hoppas den fortsätter med det. Jag försökte också hitta någon som kunde släcka lampan som du beskrev. Men det gick inte sa de. Vet du om det går att kolla mattan när den är lös. Jag har en i garaget som skall vara brott på. Det hade varit roligt att kolla om den verkligen är trasig. Lycka till med lampan. MVH Daniel |
|
|
Att släcka lampan (radera felminnet) är inte så svårt, kan göras på många verkstäder förutom hos BMW. Att progga systemet till att inte ta in signal från passagerarstolen, dvs koppla från baggen vid användning av barnstol går väl också bra (hos BMW). Men att begära en specialvariant som t.ex struntar i sensorn i stolen och alltid skjuter baggen går inte av förståeliga skäl. Återstår att simulera "belastad stol" med kretsen ovan. Hasso testade mycket grundligt tidigare, och det måste finnas nån anledning till att BMW har varianten med interface innehållande mikrokontroller mm för sensorn och inte bara enkel brytare osv. Det finns utvecklade sensorer som skjuter baggen i olika steg/kraft beroende på belastningen i stolen (vikt, läge osv) men jag tror inte BMW har detta i t.ex E39. Möjligtvis förberedelse för kommande utföranden eller andra marknader? FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
JO Folke det går att koppla bort sensormattan mjukvarumässigt med DIS och då får man funktionen på bilar som inte har sensormatta. Dvs passargerarbaggen smäller fast det inte sitter nån i den, dvs samma funktion som det blir med den "simulerade" sensormattan. Det har även gjorts av en fd aukt BMW firma i Götet åt en forumdeltagare som jag varit i kontakt med. Vill du till exempel byta stolar som inte har sensormatta, så kan BMW koppla bort mattan mjukvarumässigt. (finns servicmeddelande om detta.) Men som du säger så är det inte lätt att få BMW att göra det.:) Bra kontakter om möjligt.?? Jag tror att Ariston har ett avbrott före SBE enheten till mattan därför går det inte att nolla bort ?? Det går ju att nolla bort mattan med bara en diod, med då är den obelastat dvs baggen löser inte. Skulle det bli kortis i mattan istället inte avbrott, så ska airbaglampan lysa i 2 ca två minuter och sedan slockna, då är airbaggen akitiverad fast det inte sitter nån i stolen enligt BMWs servicemeddelande. Frågan är vad som händer om man bara tvinnar ihop kablarna efter SBE enheten.??: För övrigt så börjar det nystas upp en återkallning av E39 för byte av huvudmodulen till Airbagssytemet i England, ska se om det ligger nått i det. ///MVH Hasso Länk |
|
OK. Allt går men jag trodde inte BMW fixade varianten att skjuta baggen i alla lägen. Inte oficiellt iaf. FP |
|
|
Hej. Hade i förra veckan samma problem med min 523-97, dvs. airbaglampan lyste. Glad i hågen fimpade jag kabeln till sensormattan o fixade en sockerbit alá Hasso. Senare skulle verkstaden släcka lampan men det gick inte då de sa att ett fel låg kvar kopplat till bältessträckaren.Ja ja...de beställde en kabelsats o skulle byta den, men idag när jag pratade med dem så sa de att de bytt sensormattan istället???????. Detta innebär ju tyvärr att Hassos lösning inte fungerade för mig i alla fall. Hur som helst så fungerar allt nu då de bytt sensormatta, men vad jag inte begriper är varför DIS sa att det var fel på bältessträckaren??, är det så att både sensormatta och glapp i kabelsatsen till bältessträckaren genererar samma fel??? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Tommy. det är inte omöjligt att det kan bli så om felet ligger i anslutning till kontakt blocket under stolen, har ett fall till som talar för detta på en e38 tror jag det var. Märkligt ändå att inte DIS kan hålla reda på detta. Carsoft indikerade sensormattan klockrent, men jag hade inget fel på bältessträckaren. Har förnärvarande inte koll på om det finns nån gemensam kabel under stolen till bägga funktionerna tex jordning. Men får väl försöka ta reda på detta. Min funkar UA i allafall. ///MVH Hasso Länk |
|
Tjenare Hasso. Först vill jag bara förtydliga att jag inte på något sätt kritiserar din "sockerbit", tvärtom tycker jag du gjort en enastående forskning kring detta. Vad gäller mitt problem så tror jag inte felet var i kontaktblocket, för innan jag fimpade kabeln o ersatte den med sockerbiten så resistansmätte jag mattan o jag har för mig jag fick ca 4 Mohm i bägge riktningar, vilket ju borde tyda på ett avbrott. Nu vet jag ju inte vilken mjukvara de använde(ej auktoriserad BMW verkstad), men det kanske är så att de har använt nån simpel modell som inte särskiljer fel på sensormatta o bältessträckare. Hasso.....går det att fixa nån bra programvara till bra pris???...*ler* |
|
OK det förklarar en del av "felindikeringen". Njet några billiga fungerande programvaror finns ej. Det finns tydligen en del felkodsläsare att köpa i USA, men dom är nog inte så billiga heller. ///MVH Hasso Länk |
|
Airbaglampan tänds också när det är fel på anslutningskabeln till bältessträckaren i förarstolen. Anses vara mycket vanligare än sensormattan. Dessa skador uppstår tydleigen ofta pga att man har en del "skrot" under stolen som skadar kabeln. Alltså inga grejor under stolarna på E38-39. Byte av kabeldonet släckte min lampaå på 528:an. Bosse J. BMW CS 185 |
|
|
Hej, Tack för alla svar. Jag är nu inne på att kolla upp om allt står rätt till med kablaget/kontaktdonet till bältessträckaren och sensormattan. Eftersom bilen har varit inne 4 gånger på förenade bil i Fosie utan att kunna bli nollad, trots idoga försök med ekvivalentkrets så börjar jag tro att det är något annat som är fel. Jag har redan köpt och monterat kabelkitet för bältesstäckaren, det kan vara så att jag har kopplat fel? det är något kopplingsblock med 5 sladdar har jag för mig, 3 sladdar till den svarta lådan och 2 sladdar till bältessträckaren (har ingen stolsvärme) ... Någon som har färgkoder och kopplingsschema till e39 passagerarstol ??? Ska kasta mig på det så snart jag kommer hem (sitter just nu radiolan-uppkopplad på Tinos, min hemö i Grekland fram till den 10 Mars) |
|
|
Usch. Är det inte varmt där nere? Jag skall gräva lite i manualen senare, där finns lite kabelfärger och info osv om kablagen under stolen. FP |
|
|
Här kommer färgerna på kablage under stolarna. Värme förarstol: plus in vit/gul, termistor vit/bå, jord brun. Värme pass. stol: plus in vit/grön, termistor vit/brun, jord brun. Sensormattans box: plus in vit/grön, signal ut vit/röd, jord svart/brun. Bältessträckarna på båda stolarna kopplas med två svrta kablar i separat tvåpoligt kontaktstycke. FP |
|
|
Tack för alla svar, (färgkoder mm mm) tja, värme och värme, 20 grader är väl inget rekord, bättre än Svedala men inget som gör mig att hoppa i havet... Vi ser vad som händer med denna följetång när jag kommer tillbaka. MVH Georg |
|
| ariston, vad kostade kabelkitet? | |
| stout: något kring 250-290 SEK per stol, minns inte riktigt, men därnågonstans. | |
|
Hej, Nu har man fått samma problem på e39:an, airbagen började lysa så det blev till att åka bums in till BMW för att diagnosera problemet. Det visade sig att det är bältesträckaren som var felet. Var köpte/köper ni kabelkittet till dessa? Bmw ville ha cirka 3000 kronor för att laga detta, värt pengarna? eller ska man kanske söka sig någon annanstans? Tacksam för svar! |
|
Finns på BMW a typ 400 kr nånstans skiljer på artikelnummer på före och efter 98. Det är inte värt några 3000 kr för att byta ett par kabelsnuttar. Finns ett utmärkt mektips på en >99 och i min blogg kan du se hur det byts på en <98. <98. Länk >99. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Jag behöver litta hjälp. Airbaglampan vägrar ge sig på min 523 pre9/98. Den indikerade att fel på bältesspännarkretsarna. Jag köpte rep.kablar på BMW till förar och passagerarstolarna. Varianten med en lång kabel till förarstolen och en kort till passagerarstolen. Pga tillfällig sinneförvirring vid montering så monterade jag den korta på förarstolen, klippte kontakten och monterade med smältlim/klämhylsor. Satte den andra kabeln på passagerarstolen, utan att klippa av ngn kontakt. Nollade felkoderna.Fel meddelandet på förarstolen kom inte tillbaka, men det kom tillbaka på passagerarstolen. Så jag klippte kontakten och smält/klämde den oxo. Felkoden kom tillbaka. Kortade kabeln så mycket jag vågade och provade, felkoden kom tebax. Köpte en repsats 61 12 6 908 852, varianten med 2 kablar i, en som ska skarvas mot originalkablar. Eftersom båda var svarta så antog jag att det kvitta vilken så kopplades mot vilken. Men, felkoden vägra dö. Kan det fel vara fel på bältesspännaren sig, eller ska jag köpa en likadan kort kabel som jag satte på förarstolen? Mycket tacksam för hjälp, Andreas. |
|
|
Ngn, plz? |
|
Tyvärr inte så lätt att veta vad du gjort för nått, men de ska se ut som i min blogg 2006-09-24 <09/98 för att fungera dvs problemet med glappet är i originalkontakten och därför byggs sträckarkablaget bort från den med en separat kontaktkablage svårt att göra fel tycker jag eller också är det inte ordentligt kontakt efter bytet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.