|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Borde inte märkas nåt sånt under kalla årstiden eftersom kompressorn inte slår till vid utomhustemperaturer under 10-12°, när allt är som det skall. Systemet mår inte bra av att jobba i låga temperaturer, det finns ju liksom ingen varm uteluft att kyla ner osv. FP |
|
|
Visst märks det, är det 12 grader ute så går kompressorn kanske 10% av tiden så den lyckas dra ned temperaturn till +4 grader i kupen ialla fall, Så är det de första kilometrarna tills motorn börjar värma upp luften. OBS detta gäller t.ex E34an men stora kilman. |
|
|
Har alltid lampan i snöflinge-knappen tänd, finner heller ingen anleding till att stänga av den. Kupén blir dessutom varm tvärfort med motorn igång. För min del kunde de ta bort knappen med snöflingan. Mvh Björn Länk |
|
|
JanF: Verkar vara nåt som inte står rätt till om kompressorn pumpar vid låga utetemperaturer. För kupévärmens skull är det givetvis förkastligt att först värma och sen kyla den redan kalla uteluften. Kan inte i detalj säga hur E34 funkar med det bör inte skilja mycket mot t.ex E39. Precis som balmgren skriver, jag stänger aldrig av AC:n (den går som sagt inte ändå) och värmen kommer snabbt. FP |
|
|
Det gäller att hålla reda på vilken modell man har på AC anläggning. Nyare BMW t.ex E39 har variabel pump och kan alltid vara inkopplad. På E34 har stora och lilla kliman samma system som 95% av alla andra bilar från 80 och tidigt 90-tal. När knappen är intryckt så går kompressorn till frostvakten slår ifrån, d.v.s runt +4 grader i evaporatorn. Dett för att hindra isbildnining, Sedan värms luften till önskad (inställd) temperatur innan det led in i kupen. Är det +10 ute behöver kompressor bara gå mycket korta stunder för att komma med till 4 grader, Är det +40 ute går den nästan 50% av tiden. Det är abslout inget fel på kliman/ACn, allt står rätt till, den är byggd så på E34 och alla andra bilar från den tiden. Era råd om att alltid ha snöflingan inne passar bra på nyare bilar, t.ex E39 osv. Dra inte alla över en kam. |
|
|
Jepp, du har säkert rätt, variabla kompressorer började användas i början av 90-talet. Det har väl knappast varit upp mot +10° än, och även om kompressorn slår ifrån vid 3-4° på evaporatorn så har den hög/lågtrycksvakt och på de flesta (alla?) bilar (även med "enkel" AC) temperaturkännare även för yttertempen och bör inte slå till alls vid t.ex minusgrader osv. Möjligen starta till nån sekund och direkt stoppa på vissa modeller för att motionera packningar osv. Därför blir jag fundersam om bilen får dålig värme vid låg yttertemp pga AC:n. FP |
|
|
En annan bor ju nere i södern (Blekinge) och här nere har temperaturen lyckats klättra upp till över 10 grader härmoveckan. Jag har nyservad AC och visst känns det att den kyler av bara den i några minuter till motorn har fått upp tempen och börjar värma. Är det under +4 så går inte kompressorn alls mycket riktigt. Det finns ytterligare en anledning till att jag inte vill ha snöfligan inne året om, AC kyler ju inte bara luften, den torkar ju också luften, suveränt vid dimma och fukt. Man att köra den jämt gör ju att man har nästan 0% luftfuktighet i bilen och det torkar ju till och med ut ögon och hals, det blir lite för bra för mig. |
|
|
Följdfråga: PÅ min gamla E28 hade jag ingen AC. OCh där kunde man ju bara få "friskluft" in i mellanspjällen. Dvs var det 5 grader ute kom det 5 gradig luft´osv. Hur är det nu då när man har AC o lullull, om man vill ha yttertempraturluft in i bilen, sätter man tempgivaren på det kallaste då eller? *BAWORAK* |
|
|
Du kan fortfarande få friskluft i mellanspjällen, de blandar luft före och efter värmepaketet, dvs paketet innehållande både värmare och kylare vid bilar med AC. JanF: Blekinge här också, möjligt att det varit runt 10° i solen nån gång , men i fartvinden...? På E39 är en temptröskel +13°, för AC, för restvärme osv, möjligt att du kan få kompressorn att pumpa vid +4° i din fast de brukar vara avslagna vid så låg temp, mår inte så bra av att jobba då enl. tillverkarna. FP |
|
|
Såg inte E28, du har kanske inte ratten med röd/blå markering så du kan blanda luften i mellanspjällen? Isf är det bara friskluft i dessa, tas ut innan värme/kylpaketet. FP |
|
|
Min svärfar pratade för 2 veckor sedan med en som jobbar med kylmedier, dvs AC-anläggningar. Han fick följande expertråd: Kör AC:n minst en gång i veckan året om, så undviker du problem. För övrigt går AC:n visst att köra oavsett hur kallt det är ute. Trycker du på knappen startar AC-kompresorn och motioneras. |
|
|
Jepp startar och går ständigt på E39 men pumpar inget kylmedia, se tidigare inlägg. Mera olika på tidigare modeller, att starta till helt kort gör en del, nedan andra är helt frånslagna så länge yttertempen inte går över 10-12°. FP |
|
|
Folke> Hur menar du då? Hur kan jag få minusgradig luft i mellenspjällen? Sätta vredet på det kallaste som går eller? Blandningsvrdet på blått o sedan full fräs på fläkten eller? *BAWORAK* |
|
|
I princip så. Luften blandas mellan enbart uteluft, blandad luft och enbart tempererad luft, steglöst om det är på din bil som på de modeller jag kollat på. FP |
|
|
nu när ni är inne på AC ändå kan ta ock kolla upp vad detta är för tempgivare. På min bill sitter det ingen sladd där. Jag ha klima(AC) och allt fungerar somdet ska. Se bild // Länk Mvh// Länk |
|
|
Var skulle sladden sitta menar du? Den enda givare jag kan se på bilden verkar sitta i kylaren. FP |
|
|
Jo det är denna givare jag menar men på min har sladden hoppat ut och vill inte dit, det är det jag undrar??? Sladden har samma form den går halvvägs in men inte län gre in pga att stiften inte passar där inne. Vad är denna givare ??? Vad har den för funktion, är den till AC eller? min tempgivare inne i bilen fungerar och min Ac fungerar också. Länk |
|
|
Kan möjligen vara givaren som startar elfläkten framför kylaren, lär inte märkas nu vid kallt väder kanske? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.