|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Enligt instruktionsboken ska man inte det, men enligt väldigt många jag pratat med så är det bättre att göra det... Hur gör ni, slår ni av AC:n under vinterhalvåret eller kör ni den konstant? | |
Axel |
Japp om du inte alltid har den igång så motionera den minst 10 minuter varannan vecka pga att smörja upp packningarna till kompressorns axel tätning,annars läcker köldmediat ut. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har aldrig slagit av den sedan jag köpte bilen. ///MVH Hasso Länk |
|
kommer aldrig att slå av den..(om du inte har på xsenon ljusen till ex audi tt så får man byta dom (ca3200st) har jag hört mak |
|
| poängen med att ha ac igång är att smörja den annars torkar packningar och den kan ge upp totalt om man har otur men har man däremot acc så går inte ac:n att stänga av eftersom den används flitigt av klimatanläggningen men då är det en helt automatisk luftkonditionering som man brukar kalla det. | |
|
Jag förstår inte varför folk slår av ac:n? Låt den gå året runt bara. Då hålls systemet igång. Samma med handbromsen. Använd den jämt så fungerar den jämt också. mvh |
|
| Kanske för att den stjäl effekt och ökar förbrukningen? Har man bara vanlig AC kanske jag inte skulle köra med den "på" jämt, har man däremot ACC/ECC så är det en annansak eftersom "AC" då inte alltid är igång utan bara vid behov. | |
| Just, jag menade ECC. | |
| Stavros: Då förstår jag :) Som sagt skillnad på ACC/ECC än bara AC. Att köra på med AC hela tiden känns lite dumt. | |
|
ACC= Automatic Climate Control ECC= Electronic Climate Control AC:n rullar alltid. Märker nästan ingen skillnad alls i förbrukning eller effekt. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
Axel |
Även om ACn är igång hela tiden så tar den mer soppa på vintern,pga dels under 0grader så är den ej igång och om den är igång vid typ 4grader så behver den knappt bygga upp något tryck där av ingen effekt förlust.En AC kan ta ungefär 5hk men det är det är 30grader och hög luftfuktighet,därför kan man ha ACn gång alltid även om ej har klima. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
| Volvos ECC ställer man ju bara på t ex temperatur 22 grader. Så behöver man aldrig mer ändra det för ECC ser ju då till att hålla 22 grader sommar som vinter. Har man ECC så förstår jag inte varför man ska stänga av. Men AC är ju som sagt en annan sak. | |
Njuren |
inte ja heller ang audi =) BMW - i nöd och lust |
|
Har sagt detta innan, men... Har en 80tals bil här som ACn bara använts på varma sommardagar. Den ACn funkar perfekt än idag utan någon påfyllning någonsin. Trots 9 månader mellan inkopplingarna, Är BMW så otroligt mycke sämre att den måste köras var 14 dag, vad är det för kvalite? |
|
|
Mycket bud här tydligen, den om xenon-TT var ju en ny variant? AC modell manuell eller automat spelar mindre roll, när tillräcklig kyleffekt uppnåtts slår kompressorn ifrån i båda fallen, dvs på sommaren pumpar den i långa perioder på fullt (slår ifrån på högtrycksvakt, temperatursensor eller båda), vid lägre kylbehov pumpar den kortare tid. Vid temp under runt 10° går de inte alls, så varför fundera? Dvs kompressorn snurrar på många bilar hela tiden pga att de är variabla men ingen köldmedia pumpas runt. På bilar med ACC/ECC är det en mängd funktioner förutom kompressorn som gör att systemet kallas automatiskt, t.ex fläkthastighet, luftfördelning, temperatur osv. Jan F: BMW har nog inte sämre kvalité på denna punkt, kompressorerna och andra komponenter i kylsystemet görs för övrigt inte av dom själva, liksom inte på andra bilar heller. Sanden och Seiko-Seiki är några vanliga tillverkare (Japan), även system som används enligt alla konstens regler tappar så småningom köldmedia genom att gummidetaljer och slangar i systemet inte är 100% gastäta, detta är ingen kvalitetsbrist. Kör med AC till eller snöflingan intryckt hela tiden, det är ändå ingen aktivitet i systemet på vintern. Ett effektbehov av 5Hk låter mycket, hur kan då en kompressor på t.ex 2-3Hk kyla ner ett helt kontor? Fullt så mycket effekt går det inte åt i bilarna. Man ser ofta rena fantasisiffror på fläktar, generatorer, servo och liknande. FP |
|
|
->Folke Jag har stor kliman i min, och visst går kompressorn vid +10, tempvakten som förhindrar is i evaporatorn slår från när det blir +3 till +4 grader i evaporatorn . Iof så går den ju bara i korta intervaller vid +10. Det som var uppe här var att man måste köra minst var 14e dag för att den inte skulle börja läcka, det tycker då jag är en kvalitetsbrist. Här står ytterligare en 80 talare, som går som sommarbil, där står också ACpumpen still 10 månader om året sedan 80-talet utan läckage, det måste vara så att kvaliten på nyare AC har rasat dramatiskt tycker jag. |
|
|
Lite olika. Som sagt, kompressorn går konstant, året om på min eftersom den är variabel, förmodligen samma på din. Huruvida den pumpar är svårt att avgöra. Det är inte bara tempgivaren i evaporatorn som styr, även uteluften avgör om den skall sätta igång, och den lär inte ha varit uppe på 10-12° på länge nu. Det är ju bra att man kör var 14:e dag eller så för tätningarnas skull, en del bilar sköter detta med automatik (senare Volvo bl.a) så att även om man stänger av knappen så startar kompressorn ett kort ögonblick ibland. Finns säkert en anledning till detta arrangemang. Det är bara att gratulera till att ha funktion i AC:n sedan 80-talet utan service, jag kan fylla på med hustruns Forrrd, en -97 där AC:n troligen inte var igång alls de första 5-6 åren eftersom funktionen var okänd för första ägaren. FP |
|
|
Stänger av min efter ca 10min körning för annars kommer det ingen varmluft, eller det tar längre tid innan det blir lite varmt och gott i bilen.. Ska det vara så? / Matte!! |
|
|
Matte> Nej så ska det inte vara. Ngt är fel. ACn ger ju bara kyla om du vill ha det. Du kan ju ha AC på mitt i sommaren och sätta tempen på 28 grader och det sprutar värme på dig. Hur har du ställt tempgraderna? *BAWORAK* |
|
|
Tempraturgraderna står på max-värme även "vredet" i mitten. Men det kommer inte mycket varmluft när AC:en är på men det kommer sakta men säkert. Värmen kommer även sakta när inte AC:en är på men då går det iaf snabbare.. :S / Matte!! |
|
|
VÄRMEN TAR LÄNGRE TID Det beror på vilken typ av Ac pump du har, på E34 så slår den tiil/av utan steglös reglering. Temperaturen regleras med med hur mycket luften värms av elementet efter evaporatorn. Med AC knappen inne hela tiden så kommer det att ta mycket längre tid innan värmen kommer, värmeelement måste ju inte bara övervinna både ytteremperaturen, den måset ju övervinna evaporatorn också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.