|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
intressant tanke k1mzo, nån som har en bild av M5 slutburk(ar)? lätt isf.att göra om till dubbel pipigt avgss. med "bättre" flöde & ljud, hehe |
|
|
ingen? |
|
|
M5 har väl andra dimensioner (och flöde) på systemet än standard E39 inkl 540 eller? Bör vara andra komponenter rakt över tycker man. FP |
|
|
Stämmer bra vad Folke skriver. Vill man ha mera ljud så är det nog enklast att montera en genpmflödesburk av passande storlek och anslutningsdimension. Är man sen fiffig då man kapar röret så ser man till att det går att återställa med hjälp av rediga klammor. Bosse J. som inte skulle göra detta..... Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Såg just idag en fin E39 på stan. På luckan står det 540, under läppen bak skymtar man den första generationens slutrör (det som Hasso visar på sina bilder vid byte till blanka pipor). Har inte E39 540 alltid haft rejält utblås riktat rakt bakåt? FP |
|
|
E39 540 har utblåset riktat rakt ner i backen. /Lazze Länk |
|
|
Bosse J: För min del känns det oerhört skönt att jag skippade det enormt tunga org-systemet (väger bly), mot ett hälften så lätt rostfritt sportsystem (livstids garanti), som låter lite roligare och ser snyggare ut (smaksak). Effektökning? Nej, antagligen inte. men den går definitivt inte sämre, det är jag 100% säker på. /Lazze Länk |
|
|
OK, så det är på lite senare E39 540 som det sitter ett 3" rör riktat bakåt, eller är detta nåt eftermonterat? Har bestämt för mig att jag sett detta på nya bilar i bilhallarna. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
T-bilar har ju röret rakt bakåt och M-pkt bilar med det är lika utförande på slutburk på 528-540 dvs extra "tomhylsa". Gillade du "mullret" i min 528 Folke eftersom du har koll på slutrör :)) Lazze .Originalsystemt är rostfritt :)) försök fästa en magnet på det. ///MVH Hasso Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Likheten finns på M5 fast det är dubbelt upp med ingång och utgång, kan ju vara så att burkarna i grundutförande används. Burkarna till ena sidan kostar för övrigt 5140 kr så det är 10 papp för bägge bak på M5. Men en sportburk till 528 ligger ju i samma prisnivå. Så det kanske skulle gå att pula dit en M5 burk med lite rörmokeri. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Rostfritt eller inte....stort tungt shabrak är det iaf :)) /Lazze Länk |
|
|
Å andra sidan kan man inte alltid bedömma med magnettricket, det finns icke rostande stålsorter som det går att fästa magneter på. Kim: Det är bara en kort rörstump som inte används. Funkar som liten resonansdämpare, på andra ställen sitter det små tyngder utstickandes som dämpar mekaniska vibrationer. Jämför styrpluggarna på MC. Hasso: Det lilla mullret blir till en mild fis i rymden i jämförelse med det som rullade in i garaget här för några timmar sedan, dock utan styrpluggar..)) Sug och skölj! FP |
|
| Provade att ta bort resonatorn...fy fan vad det lät illa,som värsta nashcaren...smattrade som bara den...satte tillbake den och tog bort den högra dämparen istället och det blev mkt bättre,dvs fick ett dovare och behagligare ljud :) | |
| Som sagt, ta iiiinte bort resonatorn,låter förjäv****...(som värsta jänkaren) | |
|
"Resonatorn" -->Länk kan inte tas bort, den måste i så fall ersättas med en -->Länk. Annars blir det väldigt mycket jänksmatter, och det vill man absolut inte ha :) /Lazze Länk |
|
Folke: En Folka el DKW är alltid en fis i rymden :)) BMW har lagt ned massor med jobb och modifieringar för att få bilen att gå resonans och vibrationsfritt och det har inte varit helt problemfritt med åtskilliga modiferingar och ändringar av upphängningar och vibrationsdämpare, så modifieringar tar nog alltid bort någon liten del av "komforten" på nått varvtal oavsett vad du hänger dit där bak. Även mitt Supersprint "hörs" vid 2000 rpm i dragläge men inte på ett störande vis, man noterar bara att det låter nått mullrande. ///MVH Hasso Länk |
|
OK, vi talar kanske om olika saker här, bilden från Lazze visar den amöbaliknande saken mitt under bilen, jag pratar om slutburken. På äldre vagnar (som Hassos) var det dubbla cylindriska burkar med inlopp i båda men bara utblås från ena. På nyare som t.ex min tysta vagn är det en oval slutburk med en blind rörstump (del av resonansdämpare) som sticker ut på framgaveln. Till mindre initierade läsare: Hasso försökte en gång skrämma ner mig från körsbärsträdet med sin brummande bil. Han misslyckades, jag kom ner för egen maskin..)) FP |
|
|
Yepp, ser ut som nåt liknande. Ljuddämpare kan byggas på många sätt, skulle tro att BMW har kommit fram till något som är en rätt väl avstämd "pulsationsdämpare" ger bra dämpning men ändå lämpligt genomflöde. Av formen att döma vill man gärna tro att det skulle fortsätta ett rör på bilen högersida också. Har tittat i ETK nån gång, alla bilar (som har denna dämpare) har bara ett rör bakåt, men det förekommer även t.ex E39 med mera konventionellt utformad burk på mitten. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.