AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.383

Adaptivt bromsljus

Sida 2 av 2
Lysdioder, riktigt starka t.ex Lumileds, som körs på mindre effekt vid normalbromsning och dras upp till max vid hård bromsning. Fördelen med LED vid broms och blinkers är den mycket snabba tänd/släcktiden som ger en helt annan uppfattbarhet än glödlampor. Se t.ex på trafikljusen med LED. Regleringen sker troligen med PWM eftersom det redan finns sådan teknik i ljusmodulen. Även bromsljusen i E39 kan regleras med PWM, fast bara neråt från 21W till c:a 5W.
På tal om adaptiva bromsljus, progressiva ljus är kanske ett bättre namn. Som så ofta inte helt nytt, fanns redan i slutet på 50-talet på vissa jänkare, i form av att storleken på lyset i bromslyktan ökades beroende på trycket på bromsvätskan.
Ännu tidigare experimenterade man med 3-färgad baklykta, grönt vid acc, gult vid jämn fart och rött vid fartminskning. Rena tivolit...

FP
Am
15
Ambro
320d Touring xDrive -11
Väcker en gammal tråd.

Någon som vet hur det är idag?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
En annan fråga som denna gamla tråd väcker är vart vår besiktningstekniker Jesperado har tagit vägen? Det var några år sedan sist nu!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag tror inte jag sett honom på forumet sen denna tråd, Länk Hoppas det inte var jag som skrämde bort honom.

BMW CS #5206
Jesperado : Kom en gång en nyare Volvo V70 i full karriär ifatt mig bakom, jag hade stannat för väjningsplikt och slänger igen ett öga i spegeln och då ser jag volvon fortfarande närma sig fort men nu niger den ner i fronten och varningsblinkersen har börjat blinka.

Tycker funktionen är perfekt, då får man se vilka som man ska akta sig för i trafiken :) Krävs väl ändå en rätt så hård inbromsning (hårdare än lite aktiv körning) för att aktivera systemet?
..denna tråden var ju lite äldre än jag räkna med... :O
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Polarns Volvo V50 tände varningsblinkersen när jag nitade med den i vintras.. Intressant detalj. Är det standard på en Svensksåld Volvo så borde det ju vara fritt fram för BMW att aktivera det också antar jag?

//Anders
Många tyska vagnar har tänt varningsblinkers vid hård inbromsning sedan länge. Exakt vilka modeller kan jag inte svara på, har varit uppe på forumet tidigare.
Adaptiva bromsljus är inte riktigt samma sak, men skulle säkert funka här också. Men bara för att en viss funktion är godkänd (vid regbesiktigtning osv) för en bilmodell, innebär inte att andra kan installera samma funktion. I all synnerhet inte på några belysnings eller indikeringsutrustningar. Få saker är så genomreglerat och uppstyrt som just dessa.

FP
Am
15
Ambro
320d Touring xDrive -11
Fick svar från BMW att det funnits på en bil från 2010 som han hade kört, så han skulle bli förvånad om det inte fanns på 2011 års modell.
Märkligt dock att de inte vet. Tycker generellt BMW har dålig koll på funktioner när man kontaktar dem.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag har iaf funktionen på min bil så vore konstigt om ingen annan har det, jag accelererade hårt utmed en glasvägg och sedan full broms, då syndes det tydligt att det tändes upp mer.
På volvo så tänds varnings blinkers plus att bromsljuset blinkar väldigt kraftigt vid hård inbromsning.
Bra funktion!
Hade inte MB detta system som standard redan på förra C-klass? BAS tror jag det hette. Då borde det rimligen också ha varit tillåtet tycker man :-)
Åter igen.
När en viss funktion finns på en bilmodell blir den inte per automatik godkänd i andra bilmodeller. Allt har med tillverkarens utrustning och godkännanden just vid den aktuella modellens lansering och regbesiktning osv.
Väldigt mycket av eftermarknadsprylar säljs i själva verket utan att vara godkänt för montering på fordon i allmän trafik, speciellt belysningsutrustning av allehanda slag.
Om det var så du menar med "borde vara tillåtet" osv..

FP
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Min tanke var mer att e60 modellen lanserades i nästan samma veva som e87 så dom borde ha samma typgodkännanden!?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Okej inte samma men liknande då dom verkar ha en liknande funktion.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.