|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har hört att det sedan en tid tillbaka ska vara tillåtet att aktivera det adaptiva bromsljuset som nya 5-an och 7-an har inbyggt. Någon som vet något om detta? Mvh Classe | |
| Tror att det SKA BLI tillåtet, antingen under året eller mitten av -05. | |
| Jag ska kontakta Vägverket på måndag för att få info. Så jag återkommer. | |
|
Vad är ett adaptivt bromsljus? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Egentligen spelar det ingen roll, som reglerna är idag kan en stopplykta bara fungera på ett sätt enligt lag. När färdbromsen ansätts ska stopplyktan tändas, den ska sedan lysa tills färdbromsen släpps och då släckas. Allt annat är otillåtet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Öppna bmw.se. Gå in på 5-serien. Titta under "utrustning", där hittar du info och bilder på hur det fungerar. Vid en normal inbromsning lyser det som vanligt. Men panikbromsar du lyser det extra kraftigt. Verkar vettigt. Det ät tillåtet i USA t.ex. Mvh Classe |
|
|
Adaptivt bromsljus Det adaptiva bromsljuset bidrar till ökad körsäkerhet. Vid normala inbromsningar fungerar bromsljuset som vanligt: Vid en kraftig inbromsning lyser bromsljuset starkare än normalt. Detta sker beroende på modell genom att större bromsljusytor tänds, eller genom att större ljuseffekt kopplas in: Förare i bakomvarande bilar uppmärksammar inbromsningen tydligare och kan därmed reagera tidigare. Det adaptiva bromsljuset bidrar därigenom till säkrare trafikmiljö med jämnare trafikrytm och färre påkörningar bakifrån. Systemet utnyttjar signaler från hastighetsmätaren och ABS-sensorerna. Utifrån dessa värden beräknas bilens hastighetsminskning, och därmed hur kraftigt trycket på bromspedalen är. |
|
|
Förutsatt att det verkligen bara används vid panikbromsning kan det vara vettigt. I så fall kan du nog aktivera det redan nu, det finns ju egentligen inget sätt att kontrollera funktionen utan att panikbromsa bilen...? Nyare Citroënmodeller har blivit helfordonsgodkända med ett fullständigt idiotiskt system där varningsblinkersen går igång om man "panikbromsar". Grejen är att om man kör mer aktivt än Agda 95 år tänds varningsblinkersen vid ganska många inbromsningar helt i onödan. Hur det blivit godkänt vid modellernas typning i Sverige förstår jag inte, det måste vara en miss... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
När systemet är så känsligt blir det fel. Det blir lite som i sagan om pojken och vargen. När det väl är allvar har man vant sig vid varningen, den tappar sin effekt. Tanken är dock god, även i Citroëns variant. Kan tänka mig att det är anpassat efter den kontinentala vanan att tända varingsblinkers vid kö, och därför tänds utan att man gör en riktig panikbromsning. Det optimala vore ju om systemet vore adaptivt på samma sätt som en adaptiv automatlåda. Kör föraren offensivt med sena och hårda inbromsningar flyttas gränsen något uppåt, kör föraren som farfar flyttas gränsen neråt, allt för att varna för en inbromsning som är ovanligt hård. Ovanligt hårda inbromsningar har ju oftast en anledning, förhoppningsvis värd att varna för. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Jeppe: även nyare Renault har denna "finess" Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
För mig är rött en varning oavsett om det lyser lite rött eller mycket rött. BMW e lag |
|
|
cstjawa: Så du menar att det inte behövs något bromsljus överhuvudtaget. Det röda ljuset bakpå bilen räcker? Anta att du kör på en motorväg i tät trafik. Visst är det en fördel om du blir extra uppmärksammad på att det är kraftiga inbromsningar längre fram. Någon nackdel kan det i alla fall inte vara. Mvh Classe |
|
|
Skulle helst vilja se att vi gör likadant som på kontinenten. Är det stopp eller hårda inbromsningar på motorvägen så på med varningsblinkers. Skulle säkert rädda några nackar per år. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Herr Gaspedal: Det är ett sätt att lösa problemet med påkörningar bakifrån. Ett annat sätt är att folk lär sig att hålla rätt hastighet och avstånd samt att lära sig läsa trafiken och vara uppmärksam på vad som händer även mer än tio meter framför det egna fordonet. Då löser man även en stor del av de övriga olyckorna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har gått och funderat detsamma. Kommer troligen också att koppla in det Adaptivta bromsljuset, då jag tycker det är en smart finess och roligt att ha :) Så länge det inte lyser svagare än vanligt vid en liten inbromsning borde det väl vara lagligt?? mvh Simon |
|
|
En stopplykta är provad och godkänd med en viss ljusstyrka, normalt 21w om man använder glödlampa. Det är inte tillåtet att ändra utförandet genom att ha en lampa med annan effekt. Om stopplyktan är provad med det "adaptiva" är den säkerligen godkänd med båda ljusstyrkorna, men jag vet inte säkert...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag ringde Vägverket idag och fick följande svar: De adaptiva bromsljusen är inte godkända. Men kommer nog att bil. Problemet är att det finns olika system och innan EU säger JA måste det vara lika hos alla. Eftersom BMW har sitt kopplat till hastighetsmätaren och ABS-sensorerna är det nog bara aktiverat när hjulen låser sig inom ett visst hastighetsintervall. /Classe |
|
|
Av ren nyfikenhet, hur är systemet konstuerat egentligen? Jag antar att att stopplyktorna är styrda med en PWM-signal...? Använder man då en 21W glödlampa och kör med lägre effektuttag vid vanligt bromsljus, och fulla 21W endast vid panikbromsning? Eller har man en starkare glödlampa och kör 21W vid vanlig bromsning och ännu högre effekt vid panikbromsning? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jeppe: Använder BMW ens glödlampor, är det inte dioder? | |
|
Så här står det på bmw.se om funktionen: Vid en kraftig inbromsning lyser bromsljuset starkare än normalt. Detta sker beroende på modell genom att större bromsljusytor tänds, eller genom att större ljuseffekt kopplas in |
|
|
Så mycket hade jag förstått, frågan är hur man löst det rent tekniskt...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.