AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
27.669

Ang 530d, behövs olja i tanken?

Sida 4 av 5
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Thorsella: Citerar dig: "lägg av gröndiesel är precic som vanlig diesel fast den är färgad! den smörjer bättre!!" "jag menade mk1-dieseln den som bönder kör i traktorer mm mm i redakap!!"

Du menar att färgad Mk1-diesel smörjer bättre än ofärgad samt att bönder är olagliga och kör på färgad diesel.

Tycker jag har svarat ganska utförligt på det du "menar"...

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
lallas: det som du kallar skräp i dieseln(d32)poltoolja) kallar jag guds gåva till trimmade dieselbilar,hehe( gäller ej dom nya dock) tack vare pytterören med högt tryck
jag har pratat med flera som fått problem med den finska kraftoljan i sina nya mercedes och bmw tack vare att dom "beckar igen" så dom har bytt till äldre bilar istället
det är en jäkla skillnad i prestanda beroende på vilket man kör på har jag märkt på dom tester jag gjort 0-200
i övrigt ogillar jag den svenska dieseln som ska vara så djäkla miljövänligt.
det går åt mer diesel för att uträtta samma arbete vilket kanske i slutändan inte alls blir miljövänligare plus att den blir avsevärt tröttare och torkar ut dom mekaniska pumparna och spridarna.
det var bättre förr, eller?

la
24
lallas78
525tdsa touring -93
Jag vet inte om det var bättre förr, jag har hört så många historier om hur bilarna gick som raketer på gamla dieseln, vi ska vara stolta över att vi har den bästa (renaste) dieseln i världen för det är ju vi som andas in det som kommer ut ur våra bilar!!!
För övrigt, den diesel som ni refererar till som Mk1 är den diesel som man köper på macken, som numer har handelsnamnet Db1. och den gröna färgen gör inget annat än att färga, det tillsätts dock additiv i dieseln för att den skall smörja mm lite beroende på vilken årstid det är, den gröna dieseln är helt riktigt grön för att man ska se att den är lågskattad. det är nästan bara SJ som använder Df1 idag.

Helgonet; Det är avsevärt högre energivärde i RME dieseln, så du kan kanske putsa lite på 0-200 tiderna om du tankar den.
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
lallas78: Oljebolagen har olika handelsnamn på sin MK1-diesel, men den måste uppfylla kraven för miljöklass 1 enligt Svensk Standard.

Hans Olof BMWCS #5381

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
skiter i de nu

lallas78: det var bättre förr med dieseln ur rent effektmässigt sett
det har jag testat själv och farsan också med att klocka bilen 0-200 med svensk resp finsk diesel sen 90-talet
men nu ska visst den finska poltooljan också börja närma sig den svenska dieseln för att bli "miljövänligare"
hoppe: du som kan mycket om olja/diesel
är det sant att den ryska dieseln ska vara ännu bättre eller bara ett rykte?
(effektmässigt alltså)

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Hört så många skrönor om både finsk och rysk diesel. Hur bränsleförbrukningen gått ner med flera deciliter, hur lastbilar inte behövt växla ner i uppförsbackar där de tidigare behövt växla ner både två och tre steg osv osv.

Ett par av mina kunder kör till och från Ryssland. De har provat att tanka där men törs inte göra det längre då de fick problem med igensatta bränslefilter och spridare. Skulle tro att vår eldningsolja framstår som rena "miljödieseln" i jämförelse med deras diesel.

Hans Olof BMWCS #5381

hoppe: det finska bränslet vet jag av erfarenhet att den är bättre eftersom jag tankat den i massvis med år och jämfört med den svenska
likaså min far som kör 8000mil per år med bara poltoolja märker också skillnad
plus att mina övriga polare som hämtar diesel i vårt kära grannland känner likadant så det är ingen skröna enligt mig iallafall
vad är det som sätter igen bränslefiltren och spridare?
jag pratade för ett tag sen med en som jobbar i tullen och själv tar över diesel till sverige ( dubbelmoral eller?) om just det och han körde då en ny mercedes som hade fått problem med den finska soppan så han bytte till en äldre istället
enligt verkstan ( wibergs i luleå) och hedquist är den som du säger tjockare vilket inte dom nya bilarna som arbetar med högtryck ca 2000bar, klarar av utan att klegga igen i längden
vore nästan kul att testa den ryska isåfall,hehe

ha
28
hagema
530dA Touring-02
MYCKET intressant läsning! Har tillgång till grön mk1 och mycket ren fotogen (kan ta reda på flampunkt), kan man baka kaka på detta för att få användning av fotogenen? Och isåfall i vilket förhållande? Finns det risker med att prova sig fram till "lämplig blandningsförhållande"? På commonrail alltså...

jörgen
hagema: risken finns att den går för torrt vilket hände för en kille här i stan och motorn skar ihop
smart som han va så tände han eld på bilen för att få ut försäkringspengar vilket försäkringsbolaget tyckte det var märkligt att en dieselbil börjat brinna helt appropå. Så dom skrattade åt han och la på luren
han fick däremot böta för försäkringsbedrägeri men det är en annan historia
men det är som du säger intressant bara man vet hur mycket det ska vara i

ha
28
hagema
530dA Touring-02
Torrt? Menar du att han håla kolvarna på grund av för tidigt tändtillfälle, gick den magert eller var det något annat som gick snett?? Något man kan möta upp med additiv kanske?

jörgen
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
vet inte men man kan nog testa och blanda i hälften diesel kanske... en diesel skär onte ihop på de sättet mögligt vis skar dieselpumpen så han tyckte bet blev dyrt så hän tände på den ist (eller har jag fel helgonet) hehe

han sa bara till mig att motorn tvärstannade så det lät som när moppen nöp ihop tack vare för lite olja om ni minns den tiden
sen kan det ha varit som thorsella säger att pumpen stannade och därmed motorn också om kamremmen gick av
men eftersom han brände upp den så får man aldrig veta riktigt
men Hagema, du får gärna prova dig fram först så följer vi andra efter lite grann,hehe
om det är effekt du vill ha så finns det andra säkrare sätt att göra

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Då jag jobbar i oljebranschen och har så gjort i många år får man höra både det ena och det andra beträffande olika dieselkvaliteters förträfflighet. Brukar förlita mig på fysiska bevis och egna erfarenheter.

Att det gör skillnad på äldre dieselbilar att köra med eldingsolja är nog de flesta överens om. Men i nya fordon är skillnaden försumbar samt att det inte tillåtet och risken för driftstörningar finns. Naturligtvis inte tillåtet i äldre fordon heller. I fotogen finns inget smörjmedel alls tillsatt. Så jag skulle inte våga testa att blanda MK1-diesel och fotogen, mängden smörjmedel blir för liten.

helgonet: Ser att du bor i Luleå, maila mig om du har lust och träffas för vidare dieseldiskussioner. ;-)

Hans Olof BMWCS #5381

ha
28
hagema
530dA Touring-02
Det är inte effektökning jag är ute efter, har bara en hel del fotogen att förfoga över. Bristen på smörjande egenskaper kopplar jag men frågan är då: Kan jag tillsätta något additiv för att kompensera för detta?
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
hagema: Effekthöjning kan det aldrig bli tal om genom att tillsätta fotogen, tvärtom så blir effekten lägre. Smörjningen går att åtgärda genom att tillsätta additiv. Vilket av de som finns tillgängliga för konsumenter och vilken dosering har jag ingen aning om. Har bara kunskap om det additiv som tillsätts direkt vid raffinaderierna.

Hans Olof BMWCS #5381

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
han sa ju att han inte var ute efter effektökning

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Thorsella: Jag är läskunnig och såg att han inte var ute efter mer effekt. Det var ett förtydligande från min sida för att förklara vad som händer om man blandar i fotogen. Det är säkert fler än hagema som läser denna tråd och funderar på fotogen.

Hans Olof BMWCS #5381

Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Leve gröndiesel

Kört på grönt länge men på semestern var jag tvungen att tanka första stoppet på hydro i Strömstad. 1-3 km senare pajade pumpen.
Efter brutal mek så är jag åter hemma och tankade i grönt. Bilen går bättre igen, men nu pågår en dialog om Hydros diesel var defekt---för ersättning skall utgå.
PS Jag har en kund som köper gammal (10-20år)brun villaolja av mig för det går hans Passat-01 bäst på! tycker han

Jag har framgångsrikt undvikit "skärningar" i 2takt racing genom teflon behandling. Det vore fint i pumpen?? Nästa gång jag river pumpen skall jag teflon baka delarna. Annars har jag blivit rek 2t olja av verksta men finns det någon lysande logisk förklaring till att inte använda motor, hydral, växel??
Vissa har här sagt att tillsätta olja ibland bara "skitsnack". Så fort du tankat rendiesel så går pumpen torrt och svensk diesel är sträv (ofet).

Har nu startat ett TDS insprutnings forum på:
Länk

perantoniohansson@hotmail.com
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Har en 530D -01 som har gått drygt 27000 mil. Har aldrig använt nån tillsats, har aldrig haft problem med pumpen. Går som en klocka!

Men så är 530D en en stor jävla fullträff också...

//Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.