AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
27.666

Ang 530d, behövs olja i tanken?

Sida 1 av 5
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Tänkte bara höra med någon här om vad ni har hört som kör diesel. Har en 530 E60 som inte är mer än 5 veckor, men den har redan gått 2100 mil, sköna mil. Min fråga är följande. På min förra bil, en 525d -01, så havererade insprutningspumpen efter ett antal mil, tror det var runt 16000 mil första gången. Dom bytte pump, men den forsatte att gå sönder med allt tätare mellanrum. Ingen på BMWs service ställen i Sverige visste vad det var frågan om som vi pratade med. Till slut havererade bilen i Tyskland, då tog det 5 min så fattade man vad felet var, man behövde byta pump, tank, rengöra injektorer och en massa saker då det bildas små små spån när det havererar. Nu till min fråga. För att den inte ska haverera till att börja med så har vissa föreslagit att man ska hälla i 2 taktsolja med jämna mellanrum i tanken när man tankar. Är det något som har någon erfarenhet av detta, ni som kör diesel, har ni någonsin gjort detta? Det är ingen import jag kör, har nämligen hört att det skiljer lite på packningarna mellan tyska och svenska, eller om det bara är bränslet som är fetare i Tyskland. Vore tacksam för några ideer ang detta.

Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Hej
Vad du gör, slå inte i 2T olja i t anken. För att upprätthålla en bra smörjning när du tankar Svensk diesel, så använd något av de beprövade tillsatserna, ex Redline, Dieselnectar, Stanadynes produkter.
Säljes på dieselverkstäder med mera.

MVH Göran dieselmeken Lindgren
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
BMW har väl haft lite problem med nyare dieslar just med spån ..en bekant till mig hade en ny 330d den vissnade i Tyskland men BMW ville han skulle komma hem med den det var locket på direkt..den var full med spån
Visa användare
396
dieselmeken
Detta med spån är inget specifikt för BMW, utan gäller i princip alla commonrailbilar.

Beroende på det extremt höga trycket, så blir det problem att säkerställa smörjningen av pump, injektorer etc med den Svenska dieseln.
Jag använder ett beprövat additiv till min 330 diesel, men till mina Golfdieslar, som har en vanligt insprutningspump, så anser jag inte att det behövs något extra additiv.
När jag är utomlands, så har jag inget additiv i, utan det utlänska dieseln är bättre, både mer energinnehåll samt "fetare" som man säger.
Att BMW lägger locket på förstår jag, då en reparation landar runt 50 tusen, ingen vill betala det eller hur?
Maskinförsäkringen tar väl skada upp till 100000km eller har jag fel?
Däremot så tror jag att resterande länder, läs Tyskland etc med många dieselbilar, måste hänga på med en renare diesel i tapparna.
Sverige är långt framme vad beträffar avgasrening på dieselmotorer, detta då i samband med en renare ( men för konsumenten sämre) olja.
Att sedan lastbilstillverkare etc mäter och beräknar sin effekt i bilarna på en " riktig" diesel är en annan sak, vi vet att det fattas 4-6 % i energinnehåll i Svensk ren diesel.

La
76
Lars H.
525Tds Touring -96
Har läst tidigare på en hel del inlägg att man INTE skall hälla i tvåtaktsolja i dieseln, kan någon ge en bättre förklaring på varför inte?
En del dieselverkstäder hävdar nämligen motsatsen.
/En förvirrad Lasse

Er
2
ErikLtz
530d Touring -00
Hej, min 530d har inte fått några tillsatser i soppan men lever fortfarande efter 10700 mil. Dock verkar draget på lite lägre varv sämre, det mulliga vridet har liksom smygande avtagit...

Kan det vara kopplat till spån? Borde jag hälla i dieseltillsats? Vid varje tankning? Eller finns några inställningar som med tiden kan ha blivit fel?

Blått är vackert
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Har kört på Biomill i 6-7 år (är diesel med 3-5% rapsolja iblandat) och har aldrig haft problem med några bilar här, rapsoljan ska enl. uppgift både smörja och höja effekten lite
Biomill finns nog inte på mackar utan måste köpas till egen tank
or
725
oreo
323i -85
Ocksa nyfiken pa om nagon vet ifall biodieseln med rapsolja ar battre for commonrail dieslarna. Kor idag pa denna typ av diesel, men man vill ju gora ratt fran borjan med nya bilen! Kan det finnas nagra problem med att ha tillsatser i biodieseln, eller blir det dubbelt sa bra??

//Örjan C
or
725
oreo
323i -85
Om man tittar pa agrol.se sa havdar i alla fall de att biodieseln har battre smorjande egenskaper och skall vara bra for insprutningsutrustningen och pumparna. Hur skiljer sig detta fran det som tillsatserna ger? Mer info finns har:

Länk

//Örjan C
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Jag har för mig att det står i min instruktionsbok att man inte skall tanka miljödiesel (530:s alltså innan nån gör sig lustig). Får kolla upp det... luktar ju gott om bilar som går på det där rapsoljan.... mmmm popcorn

/Fredrik
or
725
oreo
323i -85
DMI:

Jag vet att man inte skall anvanda RME (Raps Metyl Ester) i alla fall. Detta ar for aggressivt pa slangarna och i Tyskland finns det en uppdatering av dessa som extrautrustning. Jag fragade om denna, men denna utrustning gick inte att fa pa de svenska bilarna. Varfor vet jag ej...

//Örjan C
Visa användare
396
dieselmeken
Vad beträffar biodiesel, RME, kalla det vad du vill, så har jag egentligen bara dåliga erfarenheter.

Om det beror på handhavandefel eller bränslet vet jag inte, vad jag vet dock är att en pump som gått på biodiesel, koksar igen på ett sätt som en pump som gått på "vanlig" diesel inte gör.
Raps innehåller syra, syra är aggresivt mot gummit i bränsleslangar etc. Att använda vitontätningar är ett sätt, men tyvärr så finns det inte till alla pumptyper.

Vidare så är raps en färskvara. Fler än en lantbrukare kommer in på hösten med pumpar från skördetröskor, som har stått still cirka 11 månader. Där går det inte, oavsett vad reklamen säger, att använda biodiesel i sådana applikationer.
Jag jublar iofs, detta är ju mitt levebröd vi pratar om.

Mera biodiesel, jag servar dieselutrustningen ombord på färjorna som går mellan Gränna & Visingsö sedan 10 år tillbaka. Jag har så att säga historien bakom.
Det är Volvo Penta TAMD 122A / TAMD71 maskiner.
Dessa rullar ca 5-6000 timmar / år, och i början av 90-talet, så var det vanlig service, spridarbyte, kalibrering av pumparna etc. På slutet av 90-talet så började jag få avservärt sämre värden ur mina pumpar i testbänken, det visade sig att det var nödvändigt att helrenovera allihop. Sagt & gjort, året efter likadant, nu börjar jag undra, varför de utbytta delarna skickas till Bosch Tyskland för analys, Man tycker att det ska hålla mer än 6000 timmar, det har det gjort innan.
Svaret kom, det stod att Boschs dieselutrustning är gjord för att gå på diesel, thats i´t.
Att repor, avlagringar etc kom från biodiesel rådde det ingen tvekan om.
Men som sagt, för mig blev det en bra affär, men ska det vara så?
På teknikerseminariet på Bosch togs detta upp, och jag var inte ensam om bekymmret bla en kollega från Sundsvall hade bekymmer med en marinmotor i en kustbåt.

Jag aktar mig väldigt noga för biodiesel, väljer tappar där jag vet att det inte finns, skippar PREEM, AGROLIGHT och allt vad det heter, kör på miljödiesel med en beprövad tillsats och har inga bekymmer alls.

Nu får jag nog massor av skit för att jag klassar ner biodieseln, som har gett mig så mycket arbete genom åren, men hur kul är det att rengöra en dieselpump i ren cellulosathinner?
Det är nämligen det enda som tar på rapsen.

Det finns mycket att säga om detta, det som står ovanför är min egen högst personliga uppfattning som dieseltekniker sedan 25 år.

or
725
oreo
323i -85
dieselmeken:

Intressanta synpunkter. Bara for att klargora - ar den biodiesel du talar om den med 3-5% inblandning av rapsolja? Brorsan har overgatt till att kora alla sina maskiner (traktorer, lastare mm) pa denna typ av diesel och detta borde ju vara intressant for honom att veta. Han har ju bara last reklamen dar man talar om fordelarna med rapsens smorjande egenskaper...

//Örjan C
Visa användare
396
dieselmeken
oreo, ja det är den. Den rena rapsdieseln som tillverkades i Skåne någonstans, har jag inte sett till på ett par år. Tror att tillverkningen upphört, men vet inte säkert.
Den var grym mot mina kunders pumpar, en truck gick max 1000 timmar, sedan började packboxen ut mot oljan, men raps i motoroljan som följd.
När detta sker, verkar det som det blir en kemisk process av något slag, motoroljan, i detta fallet en mineralolja, blev till gegga.
Detta gällde en Perkins T1004.4 motor.

Nu är jag ingen kemist, men det finns säker någon här inne som kan lägga ihop H20 + NOx.

or
725
oreo
323i -85
dieselmeken:

RME (Raps Metyl Ester) ar val motsvarande denna rena rapsolja som du refererar till och for att man skall kunna anvanda den maste bilarna ha taligare packningar, slangar mm Skulle gissa att dina kunders motorer inte var forberedda for detta....

//Örjan C
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
oreo: RME är dessutom 1 kr dyrare per liter pris på OK igår 8.88 diesel 7,98 på Shell
Visa användare
396
dieselmeken
oreo, ingen pump är förberedd, inte ens VAG trots att de står så i reklamen.
PDE maskiner har jag dock inte haft några ännu.
På sommaren när alla Tyskar kommer, så får man skriva intyg i parti och minut, deras bilar går ju på en RME blandning, och när dom kommer till Sverige, så börjar det läcka?!!! Konstigt va, Försäljaren sa ju att pumpen var förberedd. Läs: Vi har en packbox samt 2 (två) oringar i pumpen som tål RME, resten är samma gamla vanliga tätningar.

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Hyggligt av dig dieselmeken att du tar dig tid och skriver så utförligt trots att din verksamhet troligtvis går kanon ändå.

Tänkte för ½ år sedan att istället för att köpa dieseltillsatsen kan jag nog nöjja mig med tvåtaktsolja som så många hyllar, men va fasiken 0,5% till trots så blev det ju rätt dyrt, faktiskt dyrare än tillsatsen. Jag började då tanka 2% RME för 10 öre extra per liter.

Det tog nog högst en månad så började pumpen läcka, trodde i min enfald att det var någon slang.
Visst bilen har gått 43´mil, men nog tror jag, så här i efterhand, att det är RME:n som tog knäcken på tätningarna.

Men, men kan inte vara så stort fel, den gick ju bra ifjol. ;-))
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jonne Inte fan behöver du någon tillsats jag slår inte i något i min det har funkat i 6 år nu, frågade en gång på El & Diesel fick till svar du får inte slå något överhuvudtaget
or
725
oreo
323i -85
gto80:

Diskussionen om tillsats gallde val for common-rail dieslar? Om jag forstod ratt sa spelar det mindre roll for de aldre dieslarna.

//Örjan C
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
oreo; Japp det stämmer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.