AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
27.670

Ang 530d, behövs olja i tanken?

Sida 3 av 5
theprophet

Rakt på spiken!
Hon gav mig G i MaC/D också..!
Det ger mig en fundering över mitt liv, då min fysiklärare -som även leder MaE- rådgav mig att läsa MaE...
=)
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Camata: Bara att läsa och skita i de där missvisande betygen! Det är vad man kan som räknas i slutändan... och huvudsaken är att man får göra det man vill sen! jag fick IG i 2 scenska kurser pga av nån tramsgrej med.. hade egentligen ett VG innestående.. kan bespara dig resten av mina ämnen! och denna tråd med!

__
Länk
Champ
PEH61 bor du på bästkusten?

Tack på förhand:)

Champ dieselpower
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det kommer bli oerhört intressant huruvida det kommer bli mer pumpskador när nu all diesel får 3-5% inblandning an RME...

"It's not the fart that kills you, it's the smell!"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
...av RME.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fick tips om Redlines Dieseltillsats. Den höjder även Cetantalet och bilen går som på stortysk diesel, dvs klockrent.
Har tidigare själv blandat i 2dl utombordarolja var 1000:e mil i tanken i förebyggande syfte.
Mvh
Asken

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
mi
447
min528
525tds Touring -93
Asken: Har du common-rail eller fördelarpump?

beskriv hur den går bättre? det är väl inte bara en placeboeffekt av att du hällde i nån mirakelvätska i tanken

inge illa menat men jag är skeptisk till sådana medel :) övertyga mig!

vad kostade medlet?
la
24
lallas78
525tdsa touring -93
Alla bensinbolag har sen den 1:a Augusti i år blandat i 3-5% RME i All diesel, Statoil har blandat i 2% en längre tid, den så kallade Biomilen har utgått då den var just diesel med tillsats av RME, vet ej procenten.
Hurvida det skadar Tätningar/slangar mm har jag ingen info om.
Men det går inte att tanka "ren" diesel lägre.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Visst är livet spännande - Jag har kört min 530d de senaste 21000 milen av 23000. Allt talar för att något grymt felaktigt hade gjorts under de tidigare 1800 milen eftersom den hade ojämn tomgång då. Jag fick dem att åtgärda det hela genom att byta spridare - det skulle ha kunnat handla om spån i dem - men jag misstänkte nog mest att man hade tankat med RME-bränsle "bara för att prova...". När sedan dieselvärmaren (Webasto) slutade fungera - och byttes - var mina bränsleproblem över. Nu har allt fungerat i så där fem år utan en enda tillsats... Men det vore verkligen intressant att höra en officiell ståndpunkt från BMW om den "miljövänliga" RME-tillsatsen som nu börjat tillföras av bensinbolagen för att stödja någon eller några tillverkare av RME. Oss bilägare stödjer man väl knappast???
ja
6
japeh
525 TDS Touring -93
Gröndiesel då? Hur snäll är den mot pumpen? I en gammal bil som min alltså!
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Grön diesel = eldningsolja. Den har inget smörjmedel tillsatt.

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
lägg av gröndiesel är precic som vanlig diesel fast den är färgad!
den smörjer bättre!!

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Thorsella: Du kan inte ha mer fel!

Jobbar sen många år i oljebranschen...

Hans Olof BMWCS #5381

la
24
lallas78
525tdsa touring -93
Det är sant att "grön" diesel (Df1) är samma som blank diesel (Db1) sånär som färgen som tillsätts när tankbilen lastar på depån.
man skall dock skilja på diesel och eldningsoljor då det är mer skräp i eldningsoljorna (svavel mm) det finns även vinter (D32) och sommarolja (D10), dessa går att tanka i en dieselbil, Men de blir tjocka då det blir kallt även vinteroljan kan bli så trög att bilen inte går att starta. sen tillsätter bensinbolgen lite olika Additiv men de har samma fumktioner i stort.

Mvh/Lars
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
exakt lallas78!!!

en så jävla skillnad på eldnings olja och gröndiesel hoppe!!

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
lallas78:

Du har rätt i att Mk1-diesel finns både färgad och ofärgad. Detta p.g.a. olika beskattning. Men jag är övertygad att Thorsella menade "gammeldags" grön diesel, alltså Mk3 som är det samma som eldningsolja. Att den den gröna färgen i färgad Mk1-diesel skulle ha någon smörjade egenskap är en utopi.

Hans Olof BMWCS #5381

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
jag menade mk1-dieseln den som bönder kör i traktorer mm mm i redakap!!

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Thorsella: Bönder ska enligt lag köra på ofärgad diesel i traktorer, skördetröskor och allt vad de nu framför på hjul som är dieseldrivet.

Den gröna färgen är INTE ett smörjmedel.

Färgad diesel får enligt lag ENDAST användas till uppvärmning, stationära motorer (elverk, hötorkar, bergsborrar, vissa grävmaskiner utan egen framdrivning osv), båtar större än 12x4 meter eller med fartygstillstånd enligt fiskerilagen samt andra som har tillstånd utfärdat av särskilda skattekontoret i Ludvika. Traktorer, bilar, lastbilar, bussar osv får alltså INTE köra på färgad diesel.

Hans Olof BMWCS #5381

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Den gröna färgen är bara till för att man ska kunna skilja på låg- och högskattat bränsle.

Hans Olof BMWCS #5381

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
ja det är ju de jag menar.
men det är ju inte eldningsolja!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.