AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
27.667

Ang 530d, behövs olja i tanken?

Sida 2 av 5
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
gto80 och ni andra, var nu hyggliga!
Har jag då missförstått det hela med att styrkortet för pumpen smörjs av bränslet, har för mig att det diskuterats massor här om att det behöver tillsättas någon form av additiv för att förhindra onödigt slitage av kortet och gungande tomgång som följd. Visserligen fick jag nyligen informationen på fd. Akita diesel här i Gbg, att tex tvåtaktsoljan gjorde att det blev tätare i pumphuvudet och att det var därför som tomgången blev stabil.

Ursprungligen använde jag tillsats för att se om det blev lägre förbrukning. Att det dessutom var "bra för pumpen" gav jag inte så mycket tanke åt. Eftersom förbrukningen blev lägre, om än knappt mätbart, så fortsatte jag med tillsatsen. Sedan fick jag inte fatt i just den tillsastsen och de andra kostar skjortan så körde jag utan. Det fungerade bra ett tag, men sedan kom den vandrande tomgången som många pratat om här på forumet och då blev det till att tanka RME.

Hur som helst, om jag kör utan tvåtaktsoljan i dagsläget så lägger den av som en gammal förgasarmotor vid korsningarna.

Frågan är då om något annat tar stryk vid så mager tvåtaktsinblandning som 0,5%, kanske får beläggningar på spridare och glödstift eller?
320-325
att dislar är så känsliga .. det trodde jag inte ...
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Själv kör jag med lite tvåtaktsolja, bilen går bättre då. Har kört 8000 mil med tvåtaktsoljan (från 16-24 000 mil) och har bara positiva erfarenheter. Så det hade varit intressant med lite fakta vad faran skulle vara med tvåtaktsoljan jämnfört med dyrare alternativ.

---
Always Diesel
or
725
oreo
323i -85
Radet fran dieselmeken var val att inte anvanda tvataktsolja till en nyare common-rail diesel. De positiva erfarenheterna av tvataktsoljan i denna trad verkar berora tds'er.

Kan ett forslag till summering sa har langt vara:
1. Common rail motorerna ar kansligare for vilken diesel man har. Kor helst med fetare europadiesel eller miljodiesel med tillsats. Undvik helst biodiesel da rapsen ar for aggressiv.

2. Tds motorer kan fa problem med lackage om man borjar anvanda den aggressivare biodieseln. Vissa har positiva erfarenheter av att anvanda tvataktsolja som tillsats.

Vad har jag missat?

//Örjan C
Er
2
ErikLtz
530d Touring -00
Utmärkt oreo, sammanfattningar med konkreta råd är super. Om dieselmeken instämmer i det Du skrivit tar jag det som "sanning".

Har dessutom skrivit upp RedLine, DieselNectar och StanaDyne på en lapp för att försöka hitta någon av dessa tillsatser på någon mack i närheten (till min common-rail-diesel).

Kunde man inte samla sammanfattnignar på något särskilt ställe här på siten (FAQ)? I den enorma mängden inlägg är det inte helt enkelt att hitta de konkreta faktaspäckade tipsen och sammanfattningarna...

---

Blått är vackert
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mekonomen har Redlines sortiment.

Mvh
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Då jag har egen tank vore det intressant att kunna slå i en tillsats direkt i den stora tanken som rymmer 3000 l vet någon om det finns att köpa i större flaskor eller dunk. Ska nog inte köpa biomill mer efter att ha läst dessa inlägg
or
725
oreo
323i -85
PEH61:

Har sett att Stanadyne Performance Forumula finns i 1/2 gal (2l), 5 gal (20l) och 55 gal (220l) dunkar som racker till 1000l, 10000l och 110000l respektive... Det lagsta priset jag sett for dessa ar $16.11, $110 resp $2137. Vet ej vad de kostar i Sverige.

//Örjan C
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Jag har Standynes Performance formula 1/2 gallon. Ett MYCKET bra additiv. Notera att detta är det enda additiv som tillverkas av en pumptillverkare.
Stanadyne är en av världens största tillverkare av fördelarinsprutningspumpar vilket borgar för kvaliteten.
Är dock förhindrad att skriva vad det kostar, då jag då försöker att sälja någonting, och det får man inte...........

PEH61, en god ide att slå det i tanken, då ett riktigt additiv blandar sig med dieseln.

Oreo, en bra sammanfattning, du har förstått vad det är jag menar.
Länk

länk om stanadynes produkter.

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
OK, nu är jag tillbaka hemma på västkusten igen. Får tacka för alla bra råd ang. detta intressanta ämne.

Dieselmeken:
En sista fråga bara; hur ofta ska man hälla i tillsats, är det vid varje tankning eller? Pratade med en kille på en BMW verkstad, på samma ställe där min 525d fick byta pump första gången, så frågan är verkligen om man kan lita på vad killen sa till mig. Han sa att man skulle hälla i 0,5 liter 2T olja vid varje tankning. Kommer dock ej följa hans rekommendationer efter att ha läst denna tråden. Tack för hjälpen allihop.

Se
59
Seppo Honkanen
530DA E61 7/04
Peugeot 205GR -89
Jag hörde idag att svensk diesel numer är lika fet som på kontinenten och därför ska man inte ha i några tillsatser. Energiinehållet är antagligen dock fortfarande lägre.
Fortfarande finns också rekommendation från BMW verkstäder om att skvätta i 1dl motorolja i tanken då och då.

//Seppo
Visa användare
396
dieselmeken
Velgro, jag brukar slå på vid ungefär var 2ndra eller tredje tankning.

Seppo, Motorolja?? Har du någon aning om hur vanlig motorolja blandar sig med dieselolja? Som jag skrivit tidigare, ett additiv som är beprövat är att rekommendera.
Sedan så tror jag att det är "kontinenten" som anammat vår rena diesel, inte tvärt om. Det övriga Europa måste följa efter, och Sverige är faktiskt väldigt duktiga på att ta fram ren diesel.
Som en parentes kan jag nämna att även Peru har fått nya lagar, " no more smoke" säger den agenten som jag säljer begagnad testutrustning till. Detta är ett jätteproblem worldwide.

Motorolja, 2-t olja etc etc är en urgammal kvarleva från den tiden då gamla mercor, försedda med 4 cylindriga motorer med radpumpar på behövde smörjning.
Jag var med då, så jag skriver av erfarenhet.

Iallafall så trodde man det, men faktum var att de gamla 4-cyl pumparna var inte centralsmorda föränns i 80-talets början.
Det som hände var att pumpen började gå illa, "slå på lite olja" var det allmänna rådet, tyvärr så hälldes det i tanken, och inte i pumpens lagerutrymme, där det var slut, kruttorrt etc.
Vidare, om vi ska fortsätta med gamla skrönor, så fanns det tidigare olika dieselsorter, D12 samt D36.
D36 fryspunkt - 36, sedan kom den härliga parrafinutfällningen.

Parrafinet smörjde, lita på det, svavlet höjde cetan, energiinnehåll m.m
Utfällningen då, Svaret var bensin.
Med en 10% bensininblandning så frös inte dieseln, pumparna(notera gamla mercor lastbilar med mera ) gick fin fint, Betänk att det fanns redan mycket av det som vi kallar tillsatser i dag i den gamla soppan, men vem på 60-70 talet var intresserade av exempelvis ett NOx utsläpp?
Frågan är om någon överhuvudtaget visste att det fanns NOx i avgaserna......
De ska ryka, då vet man att det finns effekt! Återigen en gammal kvarleva från 70 talet, dagens motorer ryker inte, men tydligen så ska dom det, annars finns det ju ingen effekt.
Det fanns det så klart, folk som visste vad NOx var, men det var inte någon hög prioritet på att minska det, det fanns inga resuser då.

Vad händer då om vi blandar bensin i dagens diesel, Commonrailmotorer med bränsletryck på upp till 1800 bar, en blandning av diesel-motorolja-2t olja & bensin.
Jag tror inte jag behöver förklara, ni som läst tråden och mina tidigare inlägg kan nog rätt lätt räkna ut vad som händer.
Jag blir givetvis inte ledsen om ni provar, ring gärna sedan till min dieselverkstad och boka reparationer på era dieselsystem.

Ni som åker mercor från 70-talet däremot, vilket förefaller vara minoriteten härinne, kan fortsätta med dessa häxbrygder, och bilen kommer att fortsätta att lufsa på i minst 125 knyck.

??? Dieselmeken;

OK, det behövs additiv till "CDI"erna- mer konkret vad är det bästa(märket alltså) enl. din erfarenhet? (åker en 290 td av annat känt märke för tillfället)

Visa användare
396
dieselmeken
Rocknroll, välkommen i debatten.
Din 290 td av annat känt märke, är utrustad med en Bosch Födelarpump av typ VE med EDC. Samma princip som på BMW:s äldre 525 tds bilar, från 92-98.
Om du läst hela topicen, så har du svaret där.

Se
59
Seppo Honkanen
530DA E61 7/04
Peugeot 205GR -89
dieselmeken, jag antar att du haft några CDI-förare som kunder med silver i systemet där de har tankat ur "polarens farmartank"...
Det var ett bra utlägg du gjorde och jag hade nog inte en tanke ens att slå i vare sig motorolja eller 2T i min nya 530D
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Konstigt att ingen har kommenterat saken. BMW avråder absolut från användning av RME-diesel - så ni som har nyare bilar, var rädd om era garantier!
Om common rail dieseln vill ha fetare diesel än den svenska så borde väl den röda dieseln (polty) vara bra eftersom den sägs vara fetare än den svenska?

Detta motsäger den uppfattning som finns på mercedes forum där man i flera trådar säger att man absolut inte ska slå i röda dieseln (polty) i en common rail diesel för då pajar pumpen eftersom den är tjockare.

Jag blir bara mer och mer förvirrad, kan det vara så att röda dieseln är bra för en common rail men det är vattnet som kan finnas i den oljan vid ovarsam behandling som gör att det pajjar??

Vad säger du dieselmeken du har ju lång erfarenhet.

Citat oreo:
Kan ett forslag till summering sa har langt vara:
1. Common rail motorerna ar kansligare for vilken diesel man har. Kor helst med FETARE EUROPADIESEL eller miljodiesel med tillsats. Undvik helst biodiesel da rapsen ar for aggressiv.

Citat dieselmeken:
Oreo, en bra sammanfattning, du har förstått vad det är jag menar.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Dieselmeken: NOx och H2O tillsammans med tryck och värme kan lätt skappa HNO3.. Mera Kännt som Salpeterssyra! Så det förvånar mig då föga att packingar och det mesta i motorer och pumpar går åt heliske! Salpetern fräter bort det mesta!

__
Länk
theprophet

Fuck, du hann först! =)
Att man aldrig får flasha med sina G-kunskaper (på papperet, kemi-kärring) i Kemi A. =)
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Carnata: Underbart med på pappret kunskaper..... speciellt då de inte visar vad man kan!

__
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.