AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.218

Varvsignal till relät ?

Sida 2 av 2
bmwracing?
?
bmwracing!, det borde väll gå att ta en lång kabel från batteriets + pol direkt och dra på stift 87. Det borde väll vara samma sak som att ta från tändnings-spänningen på stift 15?
Jag vet ju redan att det kommer 12volt från tändningen.
Jag frågar detta på grund av att jag är försiktig, jag vet ju inte om det andra sättet kan skade tändningen på något konstigt sätt.
Det kan väll inte ta någon skada att ta direkt från pluspolen om batteriet sitter i och jordar?
Ingen som kan svara?
bmwracing
Hej!
Du kan dra en kabel direkt från batteriet till 87 om det känns bättre=)
Men koppla inte ström till 31b, då lär nog tändmodulen ryka.

mvh
Tjena
Behöver jag ha på tändnigen om jag tar från batteriet till 87 direkt, eller måste tändningen vara av?.
Tycker att det borde väll gå utan eller?
Oj, skrev lite fel förut.
(om jag hade kopplat från 87 och 31b, vad hade hänt då?
bmwracing
Det spelar ingen roll om du har tändningen på eller av om du drar strömmen direkt från batteriet.
31b går ju via tändmodul till spole terminal 1, och det är minussidan på en tändspole, så jag vet inte varför du läser en spänning på den kabeln? Men det kanske blir så när den går genom tändmodulen, vad vet jag=) Hur det skulle bli om man kopplar in en elmotor(pumpen) på den kabeln vet jag inte heller, men jag skulle nog avstå från att göra det.
Tjena.
Har varit ute i garaget nu.
Jag mätte om det fanns jord i reläts jordstift och pumpen, det fanns det.
Jag skarvade sedan en kabel från batteriets + pol till stift 87, det hördes att pumpen "dunka" till bara, men gick inte igång.
Det är alltså något glapp i pumpen.
Det var glapp i pumpen förra veckan med, men jag tog hem den och sen gick den helt plotsligt hemma hos mig när jag tog direkt från ett batteri.
Men idag när jag satte den i bilen så var det glapp igen. :-(
Blir lite fundersam över det där med spänning i det stiftet du skrev om, hoppas inte det är mer fel nu bara.

Jag tänkte fråga om man kan ta bort pumpen och sätta en spänningsprovare emellan de två kablarna istället, när jag drar runt motorn?.
Skulle vara roligt att se om det kommer fram någon 12 volt, då ser man ju om det bara är pumpen som är defekt eller om det är mer.
bmwracing
Jadå, det går bra att mäta med en provare eller lampa bak vid pumpen. Men tyvärr det låter ju som att pumpen har gjort sitt ändå. Det är nog ingen fara med det andra, men det kan du ju testa oxå(kolla om det kommer gnista på stiften)
Hur kollar jag gnista på stiften?
Ska jag köpa en sådan gnistmätare på mekonomen eller kan man på något annat sätt?
Det där med mätning av pumpen, det skulle jag göra föra att veta att relä, tändspole mm fungerar när jag försöker starta.
Det är väll bara riva bort kablarna till pumpen och sen sätta en spänningsprovare emellan medans jag försöker starta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.