|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bilar med mekanisk insprutning har ett speciellt bränslepumpsrelä!. Relät går inte på spänningen på tändningen utan relär slår när motorn får varvsignal. Nu till frågan, hur får motorn varvsignal?, finns det inget bränsle upp till motor så blir det ju inget varv eller. Hoppas ni förstår min fråga. | |
bmwracing |
Det funkar likadant på EFI oxå. Relät drar när du kör på starmotor och därefter av tändningen. |
| Varvsignal kommer alltså från startmotorn?. Sen när pumpen är igån så går den på 12volt från tändningen eller? | |
bmwracing |
Ja, eller när du vrider igång startmotorn går strömmen även vidare till relät som då drar. |
|
Okej, jag har nämligen lite problem med att starta bilen. Pumpen går, 100% säker och startmotorn går 100% säker. Har också spänning på två utav dom fyra stiften, +ca 10volt, den ena är ju jord och det sista stiftet ska ju sluta till pumpen. Men Pumpen går inte igång ändå. Då måste det ju vara pumpens kabel som är av eller? Vad skulle hända om relät inte har jord?, det ska väll gå ändå eller? |
|
bmwracing |
Relät måste ha jord, annars funkar det inte. Du har alltså mätat spänningen när du kör på starten? |
|
Jag vet inte om relät har jord, ska ut till bilen imorrn. Jag frågade om jorden på grund av att jag lackerade bilen för ett tag sedan och efter det så har jag inte fått igång bilen. Man kan ju ha glömt jord någonstans när jag rev ner bilen. Jag tänkte ta en ny jord på stiftet och se imorgon om den startar. Men om den har jord, då måste det ju vara kabelbrott till pumpen eller? |
|
| Och relät fungerar, testade den på kompisens bil idag. | |
| Jag mätte up späningen på de två stiften när jag hade påslagen spänning bara? | |
|
bmwracing, vart tog du vägen?. Behöver din hjälp på felsökningen. |
|
bmwracing |
Ja, om relät drar har du felet efter relät dvs i matarkabeln till pump eller pumpens jordkabel. Men om det inte drar så har du ett brott på nån av kablarna Till relät eller en trasig säkring, men du hade ju spänning in så då kan man väl utesluta säkringen. Men är det bara 4 stift på relät? det borde vara fem tycker jag. |
|
Bara 4 st. 87,15,31 och 31b. Man hör ju inte i relät att det drar men det ska ju fungera, jag testade det i en annan bil. Jag kan ju mäta med spänningsprovare på utgående stift när den sitter på platsen direkt eller? Utgående är 87, så det är väll bara ta mot jord och den andra på undersidan av stiftet och se om den skickar ut 12v. |
|
| Jag har ju spänning på två stift. Det måste väll vara pumpens matarkabel eller jord, eller också reläts jord som är fel. Det kan väll inte vara något annat? | |
|
Nu är det en sak jag inte förstår!. Du sa att det ska komma ström till relät när jag driver startmotorn/varvsignal. Menar du att det ska komma ström in på ett stift från tändspolen? |
|
| Isåfall kanske det kan vara tändspolen eller något annat på den matningen som är kasst?. För om det kommer fram ström vet jag ju inte, bara att det kommer fram spänning. | |
bmwracing |
Det ska väl vara så att du har spänning fram till relät när du slår på tändningen(från tändlås via säkring till relä) När du sen vrider till startläge går även en styrström in på ett stift i relät för att få det att dra (samma ström som även går in i startmotorn för att få dess solenoid att dra) Nu går strömmen vidare till pumpen, förutsatt att relät har en jord, annars kan ju inte relät fungera. Tyvärr verkar siffrorna på olika relän betyda olika saker, på mitt relä betyder 30 spänning från batteri, 31 jord, 1 till tändspole -, 15 eller 50 startmotor, 87b och 87 pump och ECU. Om jag byglar 30 och 87b går pumpen med relät borta. Hur det är kopplat på din vet jag inte, men relät funkar ju på samma sätt iaf. |
|
Jag har fått följande fakta: 15: Motoranslutning(troligen tändning) 87:Varmkörningsregulator(och antagligen pump) 31b: Styrenhet, trans-tändspole. 31: Jord Jag har alltså spänning på 15 och 31b på tändningen. När jag ska gå på startmotorn så ska det få ström från tändspolen eller( stift:31b)? |
|
| Kommer styrströmmen från tändspolen då eller? | |
| bmwracing? | |
bmwracing |
Japp=) Jo du har rätt, signalen kommer enbart från terminal 1 på spolen inte som på tex mitt relä även från startmotorn... kanske för att mitt är ett komborelä som oxå försörjer ECU. Men då blir det alltså: 15: från tändlås 12v+, 87: till pump, tillsatsluftslid och uppvärmningsreg, 31: jord, 31b till tändspole terminal 1. Så om du byglar 15 och 87 ska pumpen gå med tändningen på. annars har du brott i kabel till pump eller pumpens jord. mvh |
|
Okej, då testar jag att bygla över 15 och 87 imorgon. Är du HELT säker eller, för jag är inte så "haj" på bilelektronik. Skulle ju inte vara så roligt om något i tändningen eller nått skulle gå sönder. Men det där terminal 1 du skriver om, det är alltså styrspänningen som kommer i den? (om jag skulle ha byglat över 15 och 31b då, vad hade hänt då?. Det är ju 12 volt på den med) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.