|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
518i slow mobil |
Har någon bra ritningar på en bra baslå på 2*100W? Hur ska slutsteget fästas? Kärringar kör Golf. Män kör BMW |
|
2*100w??? Vad ska du ha för basar i den och vilken typ av låda (sluten,portad ,bandpass?)å sen hur många basar?? Steget kan du väl förslagsvis fästa på lådan eller göra ett rack att fästa den i! Är inte bara å spika ihop va skit som helst om de ska låta för nåt.... |
|
|
Ja som man frågar får man svar. Som sagt du måste bestämma dig för vilken bas som skall användas, därefter hur många. Först då kan man börja tänka på vilken låda som är bäst. Generellt är den enklast att bygga en sluten, det blir oftast bra med en portad, men vill du spela högt så är bandpasslåda att rekomendera. Men detta är en vetenskap som många har åsikter om. Slutsteget kan du sätta nästan var som helst, bara det inte sitter direkt på karossen eller i ett slutet utrymme utan fläkt. |
|
|
Kärringar kör golf ??? Inte alla golfar körs av kärringar. Fråga Dahlberg från Bårlänge. Knappast någon av oss BMW ägare som kör ifrån honom. Ödmjukhet varar längst. |
|
|
Kärringar kör golf ??? Inte alla golfar körs av kärringar. Fråga Dahlberg från Bårlänge. Knappast någon av oss BMW ägare som kör ifrån honom. Ödmjukhet varar längst. |
|
518i slow mobil |
Helt ny på stereo bygges hörnan. därför hör jag mig för. Vill bara att det ska låta bra! Vad har ni att rekomendera? wozny... i min familj kör alla käringar golf och det är fyra stycken, golf i sig har jag inget emot. Är det stötande får jag ändra. Kärringar kör Golf. Män kör BMW |
|
Jag köpte 2st JBL LC-1050 (10") + ett JBL-LC 4-kanals steg på Nårdik (www.nardik.se) till min gamla volvo. Gav dem lite vinklar och mått med beställningen och så fixade de ett par ritningar på olika lådor. Jag byggde den jag trivdes bäst med och det lät helt ok... Jag föreslår att du gör nåt liknande! Mitt paket gick på runt 3000 + material kablar, kontakter och material till lådan. Ska du bygga till BMWn är ett tips att rikta basarna bakåt, "mot låset på bakluckan". Det sägs att det ska bli riktigt bra... Har dock inte provat själv. Problemet är ju, som du kan läsa i otaliga inlägg här på forumet, att få in ljudet i kupén, bilen är alldeles för tät. Har du "skisack" kan man köra med den öppen. Det bästa (och definitivt svåraste) är nog att bygga en bandpasslåda där allt ljud kommer ur porten/portarna (basröret/basrören) och dra upp den/dem genom hatthyllan. En bandpass är dock riktigt knepig att få till bra. Satsa på en alt. två hyfsade basar i en sluten låda riktad bakåt... Det är mitt tips om du är nybörjare! Steget kan du som sagt fästa på lådan eller nånstans i skuffen (vet inte riktigt hur en femma ser ut där bak, har bara kört touringen =) //Koffe |
|
|
Såg att du bor i Sthlm, så om du vill ha hjälp är det ju bara att du hör av dig... Jag är absolut ingen expert, men slår vi våra kloka huvuden ihop så? //Koffe, Södertälje... |
|
518i slow mobil |
Hur visste du det? Södertälje, det e en bit, men vi får se när jag har fått tag på bra materiell Kärringar kör Golf. Män kör BMW |
|
Det står i din användarprofil =) Vad är det du ska ha tag på, bas+slutsteg eller byggmaterial? Som det senare rekomenderas MDF alt. 22mm spån... //Koffe |
|
518i slow mobil |
Jag vill ha tag på allt sen när det finns budget till det! Men det ska nog finnas det snart! Kärringar kör Golf. Män kör BMW |
518i slow mobil |
Vet någon hur Biltemas Bas är? Måste man ha slutsteg till den? Är den bara att koppla in på högtalarkablarna annars? Letar efter bra m10 2L till bra pris! |
|
Jag skulle inte satsa på Biltema! Nu vet jag inte vad du menar för bas, men i allmänhet behövs ett steg för att driva en bas... De brukar ta rätt mycket kräm! Ett delningsfilter är också att rekomendera så att inte basen spelar fullregister, det låter ju inte så kul =) Kör på MDS el. liknande om du vill ha "budgetprylar" som ändå låter hyfsat... Biltema skulle jag nog anse vara bortkastade pengar. //Koffe |
|
518i slow mobil |
Ok. Delnigns filter? Vad e det? Ny på stereo... Letar efter bra m10 2L till bra pris! |
|
Köp inget från biltema i stereoväg. Inte ofta jag rekomenderar MDS men en färdigbyggd låda och ett steg ex fanatic o kablar säljs som paket för 2500kr koppla ihop så får du tillräcklig bas för att du ska klara dig. Vill du ha värre köp ngt annat märke. just nu med jätte stor MDS bas hahaha o skevt 5" kit. Rydberg |
|
|
Ett delningsfilter skär av ljudet vid en viss frekvens skulle man kunna säga. En bas ska, som namnet antyder, spela just bas. D.v.s. alla frekvenser av ljude som ligger ovanför basregistret måste bort! I de allra flesta slutsteg sitter dock ett delningsfilter inbyggt, så satsa på ett sånt steg. Ofta delar men nånstans mellan 30-400Hz nånstans, beroende på övriga komponenter i systemet. Har du bra bas från framsystemet kanske det räcker med subbas från lådan (riktigt låg bas), medan du kanske vill att lådan spelar lite högre i registret om framsystemet inte täcker så mycket i det frekvensområdet... Men det där kan man alltid skruva och pilla på när allt är klart! //Koffe |
|
518i slow mobil |
Ok. Blir nog ett MDS system till Jul. Bara det låter är jag nöjd. Tycker att man behöver ju inte hoppa framåt av basen.. Letar efter bra m10 2L till bra pris! |
|
Hur det spelar inte ljudtrycket dom avgör hur bra en högtalare är. MDS kan ju spela högt, det får man itryckt sig så fort man öppnar katalogen med rekord överallt. mmm jag har rekommenderat MDS hmm Ta GAS istället. samma sak ???? Rydberg |
|
518i slow mobil |
Ditt inlägg gav inet mycket klarhet den här gången... Har hört mig för hos folk, och de tycker MDS är bäst. så det kör jag på... Letar efter bra m10 2L till bra pris! |
|
Att MDS skulle vara "bäst" har jag iofs lite svårt att köpa... Har ingen erfarenhet själv, men jag skulle nog tippa på att många andra tillverkare gör bra mycket bättre prylar. Men att MDS är bäst i _sin prisklass_ kan kanske stämma. //Koffe |
|
|
Inte ens det men väldans händigt att få hem ett helt paket o koppla in så har du bas. Rydberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.