AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.778

Fartspärr !!! på M 3 -97

Sida 1 av 2
Någon som vet hur f´n får jag bort fartspärren på M3 -97 ?
Tacksam för svar!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skaffa ett chip så tas fartspärrenbort samtidigt.
ch
212
chris
330 coupé -02
Min M3:a fungerade på följande sätt:
På 6:e växeln gick "spärren" i vid 6000 rpm~260 km/h.
Då jag växlade ner till 5 och drog ur den till rött har jag för mig att det stog 275 km/h på mätarn.
Alltså måste det sitta en switch på växellådan som aktiverar varvtalsspärren på 6:e växeln.

OBS!!!! jag kanske är helt ute och cyklar, undersökte inte saken vidare så det är bara påstående.
MVH Christian
Stämmer bra chris!! det är precis likadant på min bil.
Märkligt!
Min lägger av vid 250 i både 5:an och 6:an!
Att den kopplas in vid olika hastigheter kan ha med storlek på fälgar att göra !
Att chipa bilen verkar inte hjälpa inte alltid i alla fall för jag har redan varit o frågat och det ska visst va lite svårare ju nyare bilen är ?
Verkat underligt att de skulle finnas en switch i lådan, då BMW i sina egna publikationer påstår att toppfarten praktiskt sett endast kan nås med 5:e vxln, då 6:an är avsedd som en överväxel vid motorvägskörning för att minska bränsleförbrukningen. Av egen erfarenhet kan jag påstå att det för mig med min M3a, dock chippad, inte är några problem att nå 250 på både 5an 0ch 6an, jag har ju dock inte någon spärr kvar iockmed chippet, men när jag pratade med en mekaniker på BMW, ställde han sig undrand till att jag skulle ha så mkt "vrid" på 6an..... BMW verkar således inte ha någon brytning i lådan, utan detta sker via hastighetsmätaren. Rulldiametern på hjulen skiljer inte många cm från tex 17" till 19", och att detta skulle tillåta en missvisning såpass mkt som 275km/h har jag svårt att tro.....Min teori är att det är lite si och så med spärren....som Audi, gör lätt 280 på mätaren, trots 250-spärren...Hmmmm.. mitt inlägg lär iofs inte göra nån klokare, men jag har iaf. delat med mig av mina spekulationer : ) MVH

Philip
Går spärren in vid 250 ( då kanske det står 260-265 på mätare ) Då gör den det alltid oavsett storleken på hjulen. Det är bara det att bilen segar sig lite i slutet med större hjul!
Alltså spärren och hastighetsmätare får signal från samma givare, vilket gör att storleken på hjulen påverkar dessa lika!

PS. M5:or jag har haft har alltid toppat 262-263 på mätaren innan den tråkiga spärren gick in och avbröt det roliga.
Toppfartsspärrsfantomer ;)
Var själv nere och provade toppfarten på Autobahn i somras, dock max under 4-5 minuter eftersom det ju inte finns så många sträckor som tillåter detta (typ trefiligt iallafall, alt. tvååfiligt och verkligt lite trafik)
Tryckte upp den på spärren, ca 260-262 km/h på mätaren, 6:ans växel så det kanske inte var helt rätt. Jag trodde att det skulle lysa en röd diod då, alltså den som finns nere till höger vid 280 på hastighetsmätaren.

Någon som vet något om detta, har min diod lagt av eller är det något annat?

Sedan har jag hört att om man skulle kolla på hastighetsmätaren på OBC:n, dvs nollar medelhastigheten så kommer den att visa 250 km/h eftersom det är den som bestämmer när det är dags att inte tillåta mer. Dock är det väl lämpligt att ha någon bredvid som pillar på OBC:n i de där hastigheterna ;)
"Dioden" är en ljussensor som reglerar instrumentbelysningen, isf reostat

//B

Detta med spärrar verkar vara en vetenskap i sig... bör kanske tillägga att när jag toppade min M5 3.6l så vägrade gå över 253,254..( vilket lär vara en ren missvisning, sk. glädjemätare? ) både jag och flickvännen kollade på mätaren, och jag låg och pressade på i ca 1,5 min, och den gick inte längre..... detta är ett fenomen i sin rätta bemärkelse... : ) MVH

Philip
bl
2.294
blixten
325i -88
Du bruno, du säger att "dioden" är en reostat för instrumentbelysning. Men det finns ju en manuell sådan också, när har man i så fall användning/nytta av den automatiska?
Philip:

Det med vad mätaren visar ska man inte ta så allvarligt. Vad mätaren visar har och göra med hjulens omkrets. Större hjul=mindre fast o.s.v. o.s.v. Så det att din bil visade ~253km/h är en god visning=exakt. För inte tycker jag att det är bra ¨då bilar som inte ska gå hårdare än 250km/h har hastighetsmätaren kalibrerad att den visar ~265km/h då hastighetsspärren slår i:( Min bil visar också cirka 255km/h då hastighetsspärren slår i. Och det tycker jag är bättre än att den visar 260-270km/h. Men det finns ju som tidigare nämnt faktorer som inverkar på detta.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Blixten:
Jomenvisst, felskrivet av mig! Man skall även kunna tona ner/upp manuellt..
Prova att lysa på "Dioden" med en ficklampa på kvällen, eller täck för med tummen på dagen

//B

bl
2.294
blixten
325i -88
Jaha, jag får ta och kolla detta Bruno.
OK
Altså oavset va mätaren visar så är det chip som gäler ifall man vill få bort spärren !
Men hur snabb kommer den att va då, är den någon som har testat det, jag menar handlar det om cirka 10 km/h så är det ju ingen mening göra sig besväret!
Och du Philip det är visst skillnad i diameter mellan "17 och "19 förutsat att man har ungefär samma profil på däck, sen om det påverkar hastighetsmätare är olika från bilmärke till bilmärke .
På Audi vet jag kan det skilja sig ganska mycket faktiskt, BMW har jag ju inte testat ännu .
bl
2.294
blixten
325i -88
Enligt annonser i tyska auto motor & sport så skall en m3 med 3,2 liters motorn med chip och borttagen fartspärr göra ca 285 riktiga km/h, mao någonstans 295-300 på mätaren.
Blixten,

Har tyska auto motor & sport nämnt något om vad en 3,0 liters M3, 286 hk kan tänkas prestera i mätarfart/verklig fart med borttagen spärr ?

Mvh
/Robert
Lotus Samuel
Kolla här. Länk
Där brukar jag kolla toppfart.

Byter man från 17" till 19" så köper man ju inte samma profil!!! Skulle ju bli gigantiska hjul.
M 3 : Klart man har lägre profil på 19", Man försöker ju alltid eftersträva orginalrulldiametern... 255X65X19" är ju inte allt för fränt... : )

Blixten: Om man tar bort spärren gör den nog ca.285km/h, men det blir nog svårt att visa 300 på en mätare graderad till 280.... : ) haha !!!

(detta inlägg är lite på skoj, så starta inget krig nu......... :)

Philip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.