AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.875

Servostyrning på E30

Sida 2 av 2
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det finns väl inte så mycket stad i Grängesberg! Jag bara förklarar mina prioriteter vid val av bil eftersom det var jag som startade länken och frågade efter servo, vad du har för preferenser är en helt annan fråga.

Mvh, Steaman

Jag blev bara förvånad av uttrycket snabb stadskörning.
Och jag har aldrig klagat på någon som vill ha servo.
Stadstrafik blir mer avspänd om man kan veva med ena handen bara. Och det går klart lättare med servo.

Och jag tror inte heller att anledningen till att nya bilar har servo är pga "snabb stadskörning". I och med det drog du in andras preferenser.

Och det är helt sant att det inte finns mycket till stad här;) Men jag har inte bott här hela mitt liv heller. Så det var ett lite lågt skott.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
steaman:
Anledningarna till att folk köper bilar med servo idag är många. Bland annat att folk i allmänhet prioriterar smidighet när de ska fickparkera eller lättstyrdhet i riktigt låga farter. Dessutom att "man kan ju inte ha en bil utan servo".
En annan anledning är att servon har utvecklats ganska mycket sedan E30:ns servo utvecklades. E30:ns servo har, som sagt, fått ta många kängor för att den förstör känslan och det tycker jag inte är alls obefogat faktiskt.
Provkör en Alfa 156 eller 147. Där har du servobil med extremt bra känsla i styrningen. Det beror dock också på den extremt korta styrutväxlingen på de bilarna, men servon är i det fallet bara till godo. Samma sak bör uppfattas på servotronicbilar. Fast det finns inte någon E30 med varken servotronic eller kort styrväxel original varken med eller utan servo...
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag vet det mesta om servibilars beteenden efter att ha ägt ett 30-tal bilar under många år. De negativa egenskaper som du/ni tillskriver servobilar vägs upp av andra i mitt tycke viktigare egenskaper.
Den bilen som jag tänker köpa som tredjebil är en gammal bil både till konstruktion och år ( E30 ´89) och passar perfekt som slit&släng-bil. Jag har heller inget intresse av några bankörningsegenskaper utan prioriterar hanterbarhet i stadsmiljö.
Nu har jag fått svar på att den bilen som jag skall köpa har servo och är nöjd.
Om jag med det har trampat några unga F1 wanabees på fötterna så ber jag om ursäkt!

Mvh, Steaman

Vad jag tror du missat är att först svarades det på dina frågor utan att försöka omvända dig.
Sedan fortsatte diskutionen om lite annat.

Jag svarade till exempel på en helt annan persons frågot till att börja med. För dina frågor var besvarade.

Bara för att du startat tråder betyder inte att all i den handlar om dig. Du fick dina svar tidigt. Du kunde nöjt dig med det.
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Har haft en E30 utan servostyrning och det har jag gärna inte fler gånger, förstår inte känslan att behöva ta i som fan för att kunna göra en lättare fickparkering?
Tycker E30 blir bra mycket skönare att köra med servo, det är min personliga uppfattning...

MVH
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag är helt nöjd med svaret jag fick och märker att det är känsligt att jag påpekar att E30 är något annat än en sportbil! :-) Jag kan dessutom inte inse varför någon skulle välja en gatbil utan servo!

Mvh, Steaman

jag hade servo på min 320i -86, satt som en smäck när man skulle fickparkera.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ingen servo på min... mer känsla utan servo....

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.