|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har hört att om man krockar med ett myndighetsfordon/ myndighetsfordonet krocket med en "civil", så får privatpersonen betala kostnaderna för båda fordonen, oberoende av vem som var skyldig. stämmer det? i så fall om polisen jagar en fartdåre i stan och kör i i en "oskyldig" bilist, så får den oskyldige betala skadorna på polisenbilen?! varför är det så? det är ju helt tokigt i så fall... ***Älska V8!*** | |
|
Så är det absolut inte, skuldfrågan utreds som vid vilken olycka som helst. Att utryckningsfordonet var under utryckning är ingen förmildrande omständighet, det är snarare tvärtom så att ansvaret på föraren av utryckningsfordonet väger tyngre än på en "vanlig" bilförare... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
okej, då har min lärare fått fel för sig, tyckte det var underligt... ***Älska V8!*** |
|
|
*hurrar för att åter se Jesperado* Två bilar är fler än en.. |
|
|
Farsan jobbar på räddningtjänsten och det han sagt är att de bryter mot trafikregler "på egen risk" Mvh Elvis |
|
|
Vi kan väl tillägga att ansvarbiten utreds i sedvanlig ordning, som i alla trafikolyckor. Vad gäller " att de bryter mot trafikregler på egen risk " får stå för räddningtjänsten på den ort "BoogieElvis " bor, det gäller då inte på de övriga orterna i vårt avlånga land. Följande gäller polis får åsidosätta vissa trafikbestämmelser och anvisningar under vissa förutsättningar beroende på vilken dignitet det arbete de för tillfället utför eller på väg till. Det enda de inte får bryta mot är polismans tecken eller järnvägsbommar på väg ner och "naturlagarna " förståss. Vänligen Tommy NoFear |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Att kollidera med statliga verks "tjänstebilar" har alltid varit de absolut sämsta man kan råka på, staten har ju inga försäkringsbolag som betalar kalaset och utreder. Problemet brukar vara de långa handlägningstiderna, finns personer som väntat flera år på ersättning vid kollisioner. Jag vet inte hur det är just idag, men historiskt så ser det ut så i allafall. ///MVH Hasso Länk |
|
För ca 2 år sen i Gbg var det en brandbil som körde mot rött i en korsning (med blåljus, under utryckning) och körde på en bil så hårt att kvinnan i den bilen avled.. Brandkåren dömdes som vållande.. Det är som Jesperado säger. Dom FÅR bryta mot olika trafikregler OM DET INTE VÅLLAR FARA FÖR ANDRA! Vet dessutom (efter 10 år på Sahlgrenska) att samma gäller för ambulansen. Samma som för polisen, dom har ingen rätt att hänga på en fortkörning om det kan vålla skada på tredje part.. Då får dom vara lite "laid back" och dokumentera och sätta upp spärrar, kalla på förstärkning m.m. Två bilar är fler än en.. |
|
-BeeMWe- |
Jesperado: Om du var en tunnelbanekontrollant skulle du då hålla kvar någon som plankat ? |
|
-BeeMWe-: Jag förstår inte riktigt vad frågan har med något annat att göra, men jag kan ju försöka svara ändå. Skulle det ingå i arbetet att göra det (vilket det väl knappast gör, det är väl inte ens tillåtet enligt lag? En biljettkontollant har väl varken väktare, vakt eller skyddsvakts befogenheter?) skulle jag göra det i den mån jag kan. Skulle jag inte vara beredd att göra vad som står i arbetsbeskrivningen skulle jag inte ta anställningen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Men man har ju rätt att kvarhålla en person som begått en kriminell handling tills polisen kommer även som privatperson... Mvh Elvis |
|
|
Om ni kör bil i Göteborg, så undvik att krocka med en spårvagn, det är hopplöst att få rätt mot dom. BMW CS #5206 |
|
|
Det är inte heller lätt att få rätt mot en polis. Detta är en sann historia som hände när jag var 19 år. Jag stod parkerad utanför Liseberg med bakdörren öppen, när en polisbuss kör upp jämnsides, och ber mig flytta bilen p.g.a. parkeringsförbudet. När dom kör iväg skrapar dom sidan av sin bil mot min öppna dörr, varvid en halv meter lång repa + en buckla uppstår på polisbussen. Jag körde ikapp bussen men tyckte inte det var någon idé att försöka stoppa dom, vad hade vi tre i min bil att sätta emot en buss med poliser. Jag tog bilnummret och åkte ner till polishuset och gjorde en anmälan om smitning från olycksplats, men sade inte att det var en polisbil. först tog dom upp en vanlig anmälan, men när dom upptäckte att det var en polisbil blev det full fart i huset. Dom kallade ner bussen, och vi jämnförde skadorna, och det visade sig att dom stämde. Vi skrev en vanlig skadeanmälan, och i sin version skrev dom att dom hört en smäll när dom lämnade platsen, men trodde att jag sparkat på deras bil för att dom bett mig flytta den.(jag skulle vilja se den polisbuss, full med poliser som lämnar platsen om någon sparkar på deras bil). Sen påstaår dom att personen bak i min bil öppnat bildörren och förorsakat skadan, så ord stod mot ord. Det går väl knappast att öppna en dörr så att man får en halv meter lång repa. Hade detta hänt idag hade jag aldrig gett mig. BMW CS #5206 |
|
| Tror dom kallar det tystutryckning så dom måste inte ha ljus eller siren för att få bryta mot regler. | |
|
Varför flumma runt med gissningar; Länk där hittar ni nog svar på det mesta... Mvh Elvis |
|
|
Elvis "Men man har ju rätt att kvarhålla en person som begått en kriminell handling tills polisen kommer även som privatperson..." är dessvärre inte helt sant.. Att hålla kvar en brottsling tills polisen kommer, envarsingripande, regleras i rättegångsbalkens 24:e kapitel, 7:e paragrafen: "... Om den som begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.". Det behöver inte vara så att brottslingen får fängelse efter just denna händelse, det som krävs är att brottet i fråga kan ge fängelse över huvud taget. Däremot får man inte gripa t.ex. en inbrottstjuv som man känner igen på gatan dagen efter man såg honom slinka ut ur villan med stereon. Man måste i så fall göra envarsingripandet i direkt samband med att brottet begås, eller under brottslingens direkta flykt. Dvs inga trafik brott alls ger "rätt" till envaringripande då fängelse ej finns på straffskalan (endast böter) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
G-M: Tack för extrainfon, men visst finns det väl brott i trafiken som ger dig rätt även efter de kriterierna, även om det inte är ett direkt trafikbrott, tänker först på grovt vållande... ? Mvh Elvis |
|
|
G_M: Jo rattfylleri! /Christofer |
|
|
sant...( tänkte inte på det...) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ska man ingripa mot t.ex. rattfylleri eller annan form av rattonykterhet är det viktigt ur juridisk synpunkt att göra det rätt. Det är tillåtet enligt lag att rent fysikt hålla fast eller förhindra att personen kör iväg med bilen. Det är däremot inte tillåtet att förhindra det genom att tillgripa bilnycklarna, det kan i värsta fall leda till att man själv åtalas för egenmäktigt förfarande eller tillgrepp... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
-BeeMWe-: Förresten, vad skulle frågan leda till...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.