AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.613

Volvo 740 tic vs. BMW 318is

Sida 4 av 4
Har en småvässad 740 Tic som har hållit väldigt bra för mig. Har laddat minst 0.8 bar så länge jag haft den, och det har inte varit några problem. Den dricker ingen olja och det är inget fel på växellådan.
Den är dessutom sänkt så kurvor är inga större problem.

Btw, tror knappast att en 320/325 kör ifrån en 740Tic på 250hk.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Lådan klarar kanske inte 500hk men vanligt BPU trim är inga problem. Själv tycker jag att overdriven är ganska bra att ha vid omkörningar, bara trycka på knappen och köra om!

Min 740 var också sänkt men det hjälpte inte ;)

Här är tider på en 182 hk 740 Tic (utan kat)

Motorart R 4
Hubraum 2316 ccm
Aufladung Turbo
PS - UMin 182 PS - 5800/Min
Nm - UMin 260 Nm - 3400/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung 5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1988
Gewicht 1475 kg
0 - 80 km/h 6,3 s
0 - 100 km/h 9,3 s
0 - 120 km/h 12,8 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 17,8 s
0 - 160 km/h 25,6 s
0 - 180 km/h 39,6 s
0 - 200 km/h - s
400 m, stehender Start 16,5 s
1 km, stehender Start 30,4 s
Vmax 205 km/

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Hm nee iofs så kunde man haft bättre väghållning, men det är bättre än original iaf :)

Jag har 156hk original med kat. En polare har också en 740 Tic med ovanstående motor på 182hk original. Den är chippad, 3" och uppställt laddtryck, men den hänger inte på min..

Hört att FT-n är mer trimvänlig än den äldre ET-n.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Conan99
Håller med Perran! En hederlig 740 turbo FT håller ju för att trimmas en hel del. Har haft 240 HK i min i 6 år. Allt har hållt mkt bra.

MVH Conan99

Conan99: Vad är gjort åt din Volvo? Det är inte alls mycket gjort åt min, men den rör på sig ganska bra ändå..

Fast`n Loud Turbo Proud.
Conan99
Endast bytt turbon till Grupp A Turbo. Det blev ett sanslöst drag i den. Provade chip först men blev besviken eftersom bilen blev väldigt svårstartad så det slängde jag ut gansk snabbt. Luftfilter och avgassystem är 2 smådetaljer som oxå byttes.

MVH Conan99

Ja jag kan tänka mig det! Jag funderar på att byta till ett 19T, verkar vara nästan bolt on.. Eller vad tror du?

Fast`n Loud Turbo Proud.
Conan99
En ny Gr. A turbo kostar lite mer än att chippa men det är absolut värt pengarna! Min gick på 8000 kr med anslutningar från Göteborg. Svensk turboservice eller nåt!?

MVH Conan99

Det kan nog stämma. Hittade ett 19T för 5000kr som rullat endast 50 mil, men det verkar vara sålt =/

Fast`n Loud Turbo Proud.
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
lite intresant tråd detta...

köpte en tic för några tusen. verkar funka bra så nu ska man kanske lägga några slantar på denna... diff axel,spridare, större turbo och framförallt högre laddtryck. (kompsänkning)

målet är väl 250+++

blir fan besviken om man inte ska kunna hålla den över 2l/mil:=)

är dock i fel forum för detta:=)

Är en skylt bara en anvisning av vad man bör göra?!
Fasen, blev ifrånkörd av polarens vässade 850 Turbo igår. Så nu är det nästan ett måste med större turbo :P

Fast`n Loud Turbo Proud.
Conan99
Finns ju ett och annat beg. turboagg. på blocket som säljes oxå. Gäller bara att hitta det som passar just din bil. Svensk turboservice hade ytterligare ett större agg. till Volvo 740 när jag köpte mitt, det skulle klara 300 hk, jag hade 240 hk.

Conan99
Jag har inte bestämt mig än, men det lutar åt ett 19T iaf.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Conan99
Perran! Behöver du 19 tums fälgar till våren? Jag har i så fall stilrena femekrade i kanonskick. Passar 740/940 med spacer. Om du är intresserad så kan jag skicka en bild när dom satt på min förra bil.

MVH Conan99
Nja tyvärr ska jag inte satsa på styling, hellre tuning. Vill ha en sleeper :)

Fast`n Loud Turbo Proud.
lite avslöjande fakta om 740 från susning.nu :D
"700-seriens mest framstående egenskap är den skarpa, kantiga designen. _Modellen skulle egentligen lanseras på 70-talet, då dess former var högst moderna, men blev försenad pga ekonomiska problem_. Designen är starkt inspirerad av funktionalism, dvs bilen är främst designad med tanke på att vara praktisk och funktionell utan krusiduller. Detta är ett effektivt grepp när man försöker göra en tidlös? design."

___
Mvh
Patrik N.
Litet inlägg här i tråden utan att ha läst något annat än första sidan...
Körde på bana i onsdags där det va en 740 turbo med en herrejösses massa kraft på rakorna och det gick vilt till i chikanen.
Men jag tog in markant varje varv och sen låg jag och ströjde honom i varenda kurva och körde nästan in i han så fort det var bromsningsdags.

Speed is nothing without control...

MVH Johan - www.compello.se
vill du sen dra 740 turbon så sätter du i turbo i 318isen sen har inte 740 en chans =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.