AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.612

Volvo 740 tic vs. BMW 318is

Sida 1 av 4
AKUS
tjena jag undrar vad som är bäst att satsa på utav dessa bilar och varför???

hmm förväntar mej inga seriösa svar från denna BMWälskande sida men försök så e ni sjysta!!
Det är väll en ganska svettig försäkring på TIC?. Den dricker också en Jä*la massa, kompisens dricker 1,5l/mil
hmm...
318is är en bil som erbjuder enormt mycket körglädje och vägkänsla, gäller E30 generellt. jag antar att du tänker på E30.
Rakt fram är ju inte 318is nån räcer direkt men riktgit fin väghållning. motor behöver ha bra med varv för vakna.
740Tic å andra sidan är ju rwd och har mer effekt... men är den kul? njeee inte direkt. Ingen vidare väghållning heller. Men den har säkert bättre komfort och prestandra rakt fram.

Valet för mig är enkelt, men som sagt det beror på vad man ska ha bilen till.
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Var beredd på att 740:n med turbo vill ha ordentligt med bensin
AKUS
ok men den 740n har sportfjädrar med 205:or däck. är de inte hyfsat väggrepp. de blir ingen nyttobil direkt tar snart kökort så jag ska ha bil då.
Nope, du vet, det är tysk kvalite som gäller :-)
El
338
ElNiko
325iT-92
Vill du ha möjlighet att trimma upp bilen till en pottent rödljusracer ska du välja 740:in, men vill du kunna ta rodellerna i full fart och lämna volvo raggarna krängandes där i 20km/h så ska du välja E30:in. Sen drar volvon det dubbla, otympligare men bättre utrymme, urtråkig inredning i volvon. Det går att få bra väghållning i en 740, men den blir sällan kul att köra, dessutom tappar den rätt mycket i komfort i så fall...

/Niklas
jp
464
jpn
523im -99
och bmwn är ju SÅ mycket snyggare än volvon....
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Asså, en polare har en 318:is, O här i min stad finns det många 740:s,, o jag lovar dig,, Min polares bil går faan som på räls eller nått!! helt slickad på vägbanan! p0å vinterdäck!!

Den rastar vikken 740 som helt när det börja svänga lite.. :P

" bara o växla ner o njuta =) "
Skulle rekomendera 740:n så jag har mer bilar att välja på då jag ska handla en 318is ;)
Skämt åsido, provkör bilarna så kommer du att bli besviken på Volvon, om du nu skulle ha ens någon tillstymmelse till tycke om den bilen.
Fördelen är ju att du kan få in mer fjortisar där bak, men tänker du så är det lika bra att du traskar iväg till Turbo Performence club på en gång.
En annan fördel är att 740 är lättmekad och det finns väldigt mycket kunnande, men det är å andra sidan inget problem med en BMW heller.

Som sagt, provkör båda och du kommer att välja tyskt!

MVH Johan
Visa användare
132
Mr_Beemer
Bmw M535i-85 "Gustav Adolf"
Jag har ägt 2 volvo turbos en 760tic (250hkr) och en 744ti 220hk
Bägge sänkta med stora hjul och breda däck, och min erfarenhet av dem är att dem inte håller i längden om man busar med dem på ett halvår gick det 2 bakaxlar 3 växellådor och en koppling på 760n å då kör jag inte hårt hela tiden utan bara typ ibland!!
Sen har jag haft blandad kompott av bmw e28or med stora sexorna e36 med stora sexan 328 och enligt mig erbjuder bmw i längden bättre ekonomi dels tar den typ en liter mindre milen samt håller dem bättre !!och fan så mkt roligare!!!
Fast hör gärna av dig om det är någo du undrar om nån av bilmodellerna mvh en bileuntiast
AKUS
okej. men jag har alltid hört att volvo är bra byggda och håller bra?? är de inte så?? håller bmw bättre???
Jag tror inte att BMW alltid håller bättre än volvo, men ska jag tala av egen erfarenhet så håller BMW betydligt bättre än volvo.

Några av mina vänner har volvos (740) och jag kan ju säga att deras reparationskostnader inte har varit direkt små. Många tusen har det blivit på ett år. Själv har jag bytt delar på BMWn för 98kr på ett år...

Men visst, Volvo 240/740 är enkla att meka med, det finns mycket begagnade reservdelar till vettiga priser. De är rymliga och inte så rostkänsliga (efter -87) Sen går ju 740tic snabbare rakt fram än 318is. Det som är negativt med tic är att de brukar kunna vara hårt körda och mycket delar kan behöva bytas = dyrt.

Det som jag tycker talar för 318is är att den är (i mina ögon) betydligt snyggare och väger mindre, alltså drar mindre bensin, ligger bättre på vägen.

Ut och provkör så känner du vilken bil som passar dig bäst!
AKUS
ok ok. men om man gör en jämförelse med bmw 325?? e30 alltså
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
AKUS:
Vad har du tänkt använda bilen till?
Tänkt se vem som kan göra fräckast ringar runt korvkiosken? Se vem som kör snabbast nerför storgatan? Kunna pendla 10 mil om dagen? Se hur många fjortisar man får in i baksätet? Köra till och från skolan? Ha bilen som entusiastbil och bara köra den ibland? Se vem som tar sig snabbast runt Knutstorp?
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag hade en 740 TIC -86 (182 hk) i mitten på 90-talet och den var nästan lika tråkig att köra som föräldrarnas GL, dock lite raskare.
Hög förbrukning och dyr försäkring tillkommer.

Det är iaf ingen bil jag saknar speciellt mycket
wath: Motorstyrka är inte ett mått på körglädje.

BMW 318iS är roligare att köra än en Volvo 740 även om Volvon har en miljon hästkrafter. Så är det bara. Körglädje är svårt att definiera men det beror definitivt inte på motorstyrkan. Harmoni som helhet är snarare närmare sanningen.
AKUS
något att köra dygnet runt med:) leka. m.m. nåt att bygga vidare på. var de tänkt! kollade upp försäkringen. bmw 325 kosta nära dubbelt så mycket att försäkra mot 740n. på farsan.ca 5000 mott 2600. jag vet inte 318is ligger väl lite drygt 3000 väl??
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
bjoerk> Ser inte riktigt var jag har påstått det någonstans men du kan väl ändå inte påstå att en 518 skänker lika mycket körglädje som en 535:a?
Sedan håller jag med om att en bil KAN vara kul utan en massa hk, min folkvagn 59:a t.ex...det är en riktig körupplevelse trots sina 40 hk.
Vad jag menar är att en tråkig bil inte blir direkt roligare med starkare motor. Den 740 GL du refererade till måste anses tillhöra kategorin tråkiga bilar.

En BMW 518 är i grunden en körglad bil. En redan körglad bil blir ännu körgladare med starkare motor.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ingen som tänker på att jämföra designen på bilarna :=) En Volvo 740 är väl ändå en av de fulaste bilarna som gjorts..Kan inte komma på en enda BMW modell i världshistorien som är fulare än en 740. En rullande plåtkontainer är vad det är :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.