AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.614

Volvo 740 tic vs. BMW 318is

Sida 3 av 4
320-325
den polaren me s60r turbon är ganska rolig .. varje gång han växlar så flamar det till i slutröret.. såg det när vi drog från 100-230... men ändå så höll jag avståndet precis..hehe.. den polaren var oxå besviken på sin 740 efter det .. och när vi drog på 0-201 m så blev han faktiskt riktigt sur efter 4 försöket ..
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
måste hålla med om att 740 dricker mycket bensin, far min har en 740 å den driker 1liter milen lugn körning.
hehe.. jag tycker 360 är f*n så mycke fulare än 740=).

Min Bil: Länk
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
320-325:

du har bytt utväxling från din 320 va? den gör väl knappast 230km/h med din gamla utväxling?
AKUS
jo men än så länge är jag mycket nöjd med volvon. men vi får se om de blir bmw i framtiden??? men 230 med en 325:A????????
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
320 med 325 iofs...
AKUS: 325 (E30) toppar 218 orig. med andra ord kan en 320 med 325 motor, dvs annan utväxling toppa 230.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Jag har kört om en Porsche 911 i en kurva med min E21, alltså måste den vara bäst när det svänger =)

Visst, jag håller med om att Volvo 740 inte är världens bästa banbil, men det hänger en hel del på föraren också, och vad som är gjort med bilen!
Som i många andra trådar så har det framkommit att 740n oftast är full med wunderbaums och danmobility alla tillbehör, iallafall när det gäller den huvudsakliga fördomsföraren. Denne lägger som bekant ut alla sina pengar på DanMobilitys alla häftiga blinkande saker, och givetvis någon folköl för att få med sig en fjortis in i baksätet! Och sänkfjädrar och riktiga dämpare är ju inte något som köps, utan här används 10år gamla oljedämpare från Biltema och kapade fjädrar.
Höll på att glömma att sommardäck på 740 inte existerar egentligen, här används gamla utslitna INZA TURBO som man drar ur dubben på!
Jämför man sedan denna bil och person med den vanliga fördomsföraren, så vet vi ju alla att en E30 318iS är oftast i bra skick och ägs av en fanatisk skitunge som har en pappa som betalar allt (givetvis är dom moderater, eller pizzabagare).
Här läggs en hel del av pengarna på väghållning, som sämst sitter det ett M-chassi på den, och man ser även det blankpolerade fjäderbenstaget från Wiecher i motorrummet och även bak, givetvis så har E30n även Powerflexbussningar och nya fina däck med namn som Pirelli P Zero, Bridgestone S03PP, och andra trevliga däck!

Läs nu detta med glimten i ögat, för jag orkar inte svara på alla hatmail jag brukar få bara för att jag inte är fanatiker =)

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Braxen: Äckligt träffsäkert. :)
AKUS
Braxen: håller med, du har helt rätt!!! Mkt bra sagt!
Braxen: Skönt att inte vara den enda motvikten till alla rabiata fanatiker på detta forum.

Jag anser att man går miste om så mycket kul om man bara kan tänka sig ett enda bilmärke. Lotus, Maserati, Porsche, Ferrari, Alfa Romeo, Mercedes, Jaguar... Det kryllar av underara bilmärken vid sidan om BMW.
Conan99
Köp en 740 TIC 1990 tycker jag! Har haft en sån i 8,5 år och försäkringen=3500 kr/år helförs. Kompisen hade en BMW 318 och den var bara tråkig och slö. Mn var lättrimmad och gick ruskigt bra, har haft Grupp A turbo i ca: 6 år utan växellåde eller motorproblem. Jag körde den på 0,88 vid lugn körning men givetvis runt litern annars. Du kan även sälja en Volvo lättare än en BMW, tråkigt men sant. Volvon är den bästa bilen jag har haft än så länge om man ser till problemfria mil med ett och annat raceinslag.

Ha de
Hälsn Conan99

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ingen på denna tråd som nämnt något
om säkerhet?
En bra första bil för en 18-åring är utan tvekan en V***O 740!
Om man vill ha lite extra knuff så tror jag en 740 tic är ett
ypperligt förstabilval även om en vanlig GL rimmar bättre
med genomsnittliga 18-åringens ekonomi gällande driftkostnader.

Se upp med lynniga vinteregenskaper men jämförelsevis
med E30 på vintern så.....??
3-serien kallades döds-serien på åttiotalet, inte helt oförtjänt
pga. dom "spännande" bakvagnskasten på vintern.

Själv råkade jag ut för en liten "händelse" med en 740 för
några år sedan. Skulle åka till jobbet en tidig morgon och
blixthalka på vägbanan. Fick sladd i hög fart på riksvägen,
och innan jag hann reagera körde jag rätt in i ett elskåp-
knäckte skåpet på mitten, halva under bilen resten över taket.
Flög sedan ut över ett djupt dike och hamnade på sidan på en
"mjuk" åker.
Klarade mig med en nackskada och ett par krossade
glasögon. Men bilen...döm om min förvåning när bärgaren körde
bilen direkt hem till mig istället för verkstaden.
"- Den verkar inte vara så farligt trasig" sa bärgarkillen.
Han satte dit servoremmen och tejpade fast sidobackspegeln
sedan åkte jag till sjukhuset för nackröntgen med samma bil.

Jag fick en nackskada men bilen klarade sig med lite lackskador på förardörren, trasig backspegel och en servorem som hoppade av. Hur hade det slutat om jag åkt min 325:a -87 den morgonen?

Leffo
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Conan99: Tråden är över ett år gammal så jag tror han nog redan köpt sin bil...

___
BMWCS #5157
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
driker inte 740 tic mycket olja? enda för delen med 740 är väl att det finns mycket delar att få tag i och håller länge............ inte för att bmw är dålig kvalitet

Daniel
te
3
team_berget
bmw 318i e36 1991
skulle aldrig köpa en volvo 740 turbo... inte för dom priserna som det är på don ifag i alla fall.... folk tror ju dom kan få hur mycket pengar som helst för dom.... nej du någon volvo hadde jag inte köpt... väghålling existerar inte i dom... tar inte lång tid förren man spekat sönder dom. dyra i försäkringar.... och det viktigaste dom är osköna och köra och alla andra har det.... hadde en gl innan men det var ju inte speciellt spännade visst det gick ju och elda däck med den... men vaddå... bmw kan man åka på häng i kurvorna med istället....
Akus jag HADE samma problem som du. Jag håller på välja mellan en Volvo 940 93 och en BMW 320i 95 och gud Volvo är den tråkigaste bilen jag har suttigt i. Tom vår gamla Toyota Camry 87 var roligare att köra än en volvo. Men som sagt bara för att jag har gjort det rätta valet BMW ;) Så kanske den inte passar åt dig.

Ha en bra dag.
Jag har haft en 744 Tic -85. det var en helt OK bil men inte alls som en BMW. Väghållningen var livsfarlig och bilen slutade sina dagar i en husvägg! Inredninen bestod av svettig 80-tals plast och skolar som passade Christer Glenning(utan skålning).

Nackdelar:

* Minst 1,2 l/m
* Väghållning som en kundvagn på ICA
* Ganska trött i högre farter.
* Plastig.
* Motorljudet.
* Detalj kvatliteten.

Fördelar:

* Bakhjulsdriven.
* Lätt mekad.
* Billiga delar.
* Ganska pigg.
* Robust maskinellt.

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Conan99
Jo då. En gammal tråd var det ju. Men bättre jättesent än aldrig, eller!? Visst priserna är riktigt höga på fina ex. av 740 turbo men det är ju för att efterfrågan är stor. Min var en 1990 och dom ringde 2 månader efter bilen var såld. Vad gällde priset så behövde jag inte gå ned en krona, flera bjöd över varandra. Jag köpte en BMW 530 1994 för nästan samma pengar. Jag gillar ljudet i BMW:n och hoppas den håller lika bra som en 740.

MVH Conan 99

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Om man bara måste ha turbo till vettiga pengar ( utan att installera och bygga själv) är 740Turbo ett bra alternativ, inte annars!!! Vad jag vet är att original håller de väldigt bra, relativt stor motor med låg trimmningsgrad (iallfall sugmotor 740in) men såfort man trimmar, speciellt en turbo Volvo så rasar det, inget konstigt med det, Volvo bygger(eller byggde iallfall) säkra familjebilar med utrymmen. Prestanda, utseende prioriterades aldrig, förutom ett försök med 740turbon och visst suger den på, men är det värt det??? 318is är en helt annan bil, med helt andra avsikter gentemot föraren och passagerarna, E30 har alltid varit förarens bil (precis som nästan alla andra bMW-bilar) med taijt väghållning och kan inte konkurrera mot 740Volvoturbo då de vänder sig till helt olika människor.

Är man bara ute efter ren kraft och snabba accelerationer på rak väg är en trimmad 740turbo ultimat, men glöm inte att en trimmad 740turbo aldrig i närheten kommer att hålla ihop lika bra som en orginal 740 som skapat mycket av Volvos kvalitets rykte. Volvo är som en japan, de bara går och går sålänge de inte utsätts för hårdkörning eller trimmning, vilket BMWs motorer är mera kapabla till i grunden.
" Volvo är som en japan, de bara går och går sålänge de inte utsätts för hårdkörning eller trimmning, vilket BMWs motorer är mera kapabla till i grunden. "

hmmm, vet inte riktigt m jag kan hålla med om det.
Har iof inte kört BMW så länge att jag ska göra ett utalande om deras motorer. Men om Volvos så kan jag meddela att dom tål en hel del hård körning innan dom ger upp.. växelådorna är de största bekymret när man kör 740/760 tic. Men som du säger så om man trimmar dom hårt utan att förstärka det måste förstärkas så är de klart grejjer går sönder. så är de på nästan alla bilar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.