AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.616

Volvo 740 tic vs. BMW 318is

Sida 2 av 4
al
72
alex!
E30 318iS 16v - Såld
E87 120i M-Sport - Såld
E86 Z4 3.0si Coupe - Såld
F11 520d M-sport
Håller med beamer totalt, 740 är nog historiens fulaste serieproducerade container.. Jag skulle aldrig byta bort min is mot en 740TIC även om jag skulle få betalt för det... 740 går säkert fortare så länge det går rakt fram men när det börjar svänga tror jag inte den har någon chans...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
AKUS: En 318is ligger på ungefär hälften av en 325 efter vad jag har förstått. Min och fars kostar 3100 (försäkringsfacister vik hädan, vi delar faktiskt på bilen vad ni än tror eftersom det är en lekbil för oss båda) helår/helförsäkrat.

Läs på mer om bilarna och ge dig sedan ut och kika på sådana och bestäm dig när du har tänkt över vad du vill ha.
AKUS
jag tycker inte man kan jämföra design. för alla har olika smak. men så ytterligare en fråga: om man bortser från motorstyrka rolighet mm. vilken har bäst kvalitet´?? på motor v-låda elektronik?? mm. rost?? för bmw har ju dyra delar men kanske håller längre?? eller??
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Kan nästan lova dig att BMW har bättre kvalitet!

Det är ju en BMW va faan =)
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
En fördel med 318is är att den räknas som en vanlig 318i i försäkringsammanhang i många bolag.
En 740 turbo kan dra iväg ordentligt i försäkring och det känns inte som att de ökade soppa och försäkringskostnaderna för 740:n uppvägs av dess högre prestanda och körglädje ;-)
320-325
men det är rätt bra kvalite på volvo 740 me.. och köper man en 88---> så är det mkt bra rostskydd på volvo 740. men visst en grymt tråkig bil
Pi
2
PierreR
318is -88
Jag har precis bytt från en 740tic -87a till en 318is -88. Rakt fram har man jävligt kul med en Volvo... komforten är även bättre om man åker mkt långkörningar. Bmw'n känner man att den är sportig och tycker om när det svänger. Att försäkra en Tic är inte billigt, jag hade helförsäkrat + all bonus och betalade 730kr/mån. Fördelen med Volvo är väl främst reservdelspriserna och mkt lättmeckat. Jag hade min i ett år ca.. det räckte. Längtar nu till sommaren så att man kan slänga på sommardäcken och leta upp ett par kurviga vägar, man åker ju BMW nu:-)!!
Mvh PierreR
hade 740 gl 88 ett tag för att prova något annat märke än bmw *ABSOLUT ALDRIG MER VOLVO*, rakt fram var väl sådär men kurvor togs med väldigt krängande bil och gnällande däck. bmwn jag har nu tar samma kurvor samma hastighet inga krängningar osv.......

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
ja, alltså, 740TIC är tyvärr inte så rolig som du kan tro.

Har kört ett "stadsrejs" mot en chippad 740TIC, när jag hade min 323 E30.

Rakt fram åkte jag på lite stryk, men så fort det var dags att bromsa ner och ta en kurva, så sackade volvon efter drastiskt.

I det stora hela (2mil) med blandad körning så hade jag vunnit. Och nej, volvon hade inte en dålig förare

BmW - enjoy!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag är inte helt övertygad om att delarna till BMW:n är så mycket dyrare än du tror. Det finns extremt många förutfattade meningar om BMW:s reservdelspriser.

Exempel som jag själv åkte på:
Hade en BMW 318i -86 som jag behövde byta kylare på. Köpte BMW original på aukt. verkstad. 820 kronor.
Kompisen behövde göra samma sak på sin Volvo 240 GL -83. Begagnat renoverat 1230 kronor.

Allt är inte som Herr och Fru Svensson förutspår, alltid.
AKUS
hmm ja ni verkar eniga. Men köpte trots allt 740 tic-90!!! har redan haft 325i så jag vill prova någe nytt!!
Det var synd :-)
Men 740Tic är väll inte en så dålig bil men det är ju så jävla dyr försäkring, typ 8 miljoner/år.
AKUS
nja 2900 helförsäkring. inte farligt tycker jag. men jag e inte sen för en bmw efter sommaren om man får ihop lite pengar vill säga.
Fan, 2900kr bara. Det är ju jävligt billigt, jag har hört runt 7000kr eller nått.
Är det föräkringsbolaget Volvia eller vad det heter då eller?
AKUS
nä de e folksam. fast trygghansa skulle ha 4000 lr drygt de.
Okej, då vet man det.
Det var ju facktiskt välldigt billigt.
Grattis till bilköpet! :-) Hoppas du kommer gilla bilen, men om (när?!) du tröttnat på hemsjöjdsteknik, tveka inte att komma tillbaka till autopower för att fråga om råd om vilken BMW som passa dig! ;-)

Vi syns i trafiken, kör försiktigt.

Mvh Carl.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Hade en 740 TIC för 11 årsen med mycket godis på som det vanliga 17"(köpte nya sådana 1994 dyrt!),slaam dunk sänksats,3" avgass,chip/högre laddtryck,katalysator bortmonterad.Den bilen var jag helnöjd med då den var så himla pigg och kompisen hade under samma tid en 318is och den gick ju bra som alla skriver när vägen svänger men rakt fram så hade min kompis inte en suck han blev långt efter när vi drog mot varandra.Nu kanske inte en 740 tic är den coolaste bilen men då var det många som ville ha sådana bilar,när jag skulle sälja den så gick den direkt.Nu ser man nästan bara sönderskruvade bilar både Volvo 740 och E30,folk med otroligt dålig smak så man får ju sig ett gött garv nästan varje dag...Mvh dutta

Volvo 740 måste vara en av världens i särklass fulaste skapelse i alla kategorier, den är ju nästan t o m fulare än dess föregångare Volvo 240... Dessutom är jag nästan övertygad om att man redan vid nybilsköp av en 740 fick med en klase för gamla wonderbaum i framrutan och tolv aspackade raggardrägg hängande ut genom rutorna från baksätet med tanke på att varje rullande 740 nu ser ut så... Å andra sidan är det väl alltid kul med turbo och volvo bygger ju ändå rätt bra motorer (om än törstiga) Jag behöver nog inte ens skriva vad jag tycker om BMW det är ju rätt uppenbart vad jag anser om dessa :-)
Kontentan: Hade jag varit i dina kläder hade jag inte ens kunnat tänka tanken att skaffa en Volvo, det är tyskt som gäller
320-325
740 tic me s60r turbo me laddtryck på 1,1kg samt chippad me 3 tum från turbon ända bak samt portad ..cirka 230hk den har jag gett pisk ..flera gånger 0-201 m .. sen drar jag jämnt me den från 100-230kmh och jag har en orginal 170hk motor i min E30..så så förbannat bra går dom inte .. jag kom oxå ihåg en annan polare som hade en 740tic stylad oxå trimmad .. han skröt att han hade typ 250hk i den .. på den tiden hade jag en svart 320i orginal fast rå sänkt och me ett hemmagjor öppet filtre av morsans lamp skärm.. iallafall så belv det lite rejs på hemvägen från båberg ..och visst han drog mej .. på rakerna men när det kom en kurva så var jag i röven på han o nosa ,me 320in .. sen när det blev én raka så drog han inte ifrån mej spciellt mkt .. men när vi närma oss 200 då sluta min då fortsatte hans änu mer ...men han var så besviken på sin fina 740 tic så han sparka på den o paja sitt kjolpaket ..m.m .. men jag var skitnöjd ... att han inte lyckades hänga av en 320 bättre en så.. det 'är konstigt .. iförsej så va 320 in ganska pigg för att vara så gammal. den gick väldigt bra för att vara en 320.. 0-100 gick bra men sen så tappa den jätte mkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.