|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, en gammal fråga uppe igen men jag måste få detta verifierat. Då jag inte hittad beg. oljetråg till min 528 (E28) så undrar jag om svetsa befintligt är lösningen. (eller är det någon som har ett till salu?) Det är en liten spricka undertill på ca 1 cm som det droppar från. Är detta möjligt att lämna in för svetsning hos kunnig, är det en chansning eller brukar det hålla? Tusen tack för hjälpen i vanlig ordning;-) | |
|
Det går att svetsa. Om det bara är en liten spricka på 1cm så lär det inte va något problem alls. Annars såg jag ett oljetråg till salu här på börsen förra veckan. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Det är väl bara att ta ner och rengöra den tills all smuts + olja är borta o svetsa, fast det lär nog inte hålla för alltid. Mvh |
|
|
Tack för svar, Nån som kan tipsa på svetsare i Sthlm? Är tråget av aluminium eller plåt? |
|
|
Det är aluminium. Kan tyvärr inte tipsa om någon svetsare, men Bil&Motorteknik i Huddinge bytte mitt tråg på 535:an för 4800:- (inkl beg. tråg) Klart prisvärt då det inte är det minsta roligt att byta tråget på dessa bilar (motorn måste lyftas lite mm). Ring till dom och hör om dom kan svetsa. 08-711 06 87 ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Hej. Om tråget är av alu så går det nog att svetsa. Är den av gjutjärn kan du glömma det. det blir aldrig bra. Men A & O är att alu är extremt rent. Det ska även vara förvärmt ca 50 grader (är inte riktigt 100 på det) samt borstat med rostfri stålborste, sedan så tycker jag att sprickan ska slipas rakt igenom. sen kan en kunnig svetsa igen hålet. Synd att du inte bor i närheten för då hade jag kunnat hjälpa dig :) MVH -=Brings Me Women=- |
|
|
Spräckte mitt tråg på 528an i framkant. tappade ur oljan och värmde runt om så den svettade bort en del olja. tvättade rent me t-doja. slipa me grovt slippapper runt om och i sprickan. tvätta tvätta tvätta noga igen med thinner eller t-doja och sen hade jag på kemisk metall av märket plastic padding. höll under dem 1.5 år som jag hade kvar bilen. men det är viktigt man får rent. jag hade dropp från sprickan i mitt tråg tänkte först köpa ett nytt men det var för dyrt och för mycke jobb o slita ner. men testa spackal först det e ju det minsta jobbet. /Stefan K |
|
|
Nu ska ni få höra en story om oljetråg! I min ungdom för många år sedan hade jag en 323a E30. Jag hade just varit och hämtat ett lass kött (!) från en slaktare och skulle köra upp till mina föräldrar med detta. Då det blivit halt kändes det säkrast att först få på vinterhjulen. Jag körde in i garaget på jobbet och hissade upp bilen och började sparka på fälgkorset, ganska hårt, väldigt hårt, ännu hårdare. Plötsligt började min ögonsten sjunka neråt.... och hela golvet blev svart.... åpps, vad hände nu. Tittade under och såg hur domkraften klivit in i motorn genom, ja just det, oljetråget. Då förstod jag att det inte var samma spisgods som i kompisarnas 240-or och att man kanske inte skulle lyfta i tråget! (Det var länge sen, jag vet bättre nu ;o) Efter att jag fyllt jobb-frysen med kött, ringt föräldrarna och förklarat att det inte blir någon leverans den kvällen, lite suck och stön över missödet började jag montera av tråget. Jag fick tag på en snubbe som skulle vara duktig på att svetsa aluminium, fick tillbaks det och det såg bra ut. Jag monterade på det igen men efter några dagar droppade det olja ändå. Det hela slutade med att jag berättade om mitt missöde för försäkringsbolaget som faktiskt pröjsade ett nytt tråg och byte!!! (förutom självrisken förståss). ..så kan det gå! Mitt tips är alltså - svetsa inte! |
|
|
L_E: Trevlig liten historia,.,. hehe :P Klart man inte ska svetsa ihop ett tråg som en domkraft varit igenom i. Men här handlar det om en liten spricka på ca 1cm. Då är jag ganska säker på att det inte är någon fara. Så länge svetsaren är hyfsat duktig och gör som jag beskrev ovan. Och föresten så var nog svetsaren duktig ändå om han lyckades laga ditt tråg med bara lite läkage kvar. Det går ju att svetsa en gång till om det inte blir riktigt 100% första gången. Man kan ju alltid provtrycka den med vatten innan man monterar tillbax den. MVH -=Brings Me Women=- |
|
|
Jag har ett svetsat tråg på min 320 och det hålet var stort som en femkrona ungefär. Mitt tråg är tvärtätt än efter två och ett halvt år så han som svetsade mitt lyckades då bra med det. Materialet i tråget är inte ren aluminium utan en legering med något annat som jag inte minns. Svetsaren sa att han hade provat förut på andra tråg med icke lyckat resultat, det såg bra ut efter svetsning men efter ett tag sprack svetsfogen. Även med långsam kylning sprack den upp. Det är som sagt riktigt tråkigt att skruva loss och tillbaka det så händer det en gång till lämnar jag bort jobbet. |
|
M535Tokig |
Jag hade samma problem! Aluminiumsvetsarn i karlstad rekomenderade inte att svetsa i tråg! Håller inte i längden! Olja tränger in i porerna i aluminiumet. I stort sätt omöjligt att få bort! Har ett tråg liggandes till 528 e28! Till salu Mvh m535 världens bästa bil!! |
| om du vill ha det svetsat så kan jag rekomendera en kille 0704178430 kung på svetsa alu. han är utomlands just nu men han kan nog fixa det där åt dig om 2 veckor ung. finns i tullinge | |
| Man måste koktvätta innan så den blir absolut ren innan man svetsar och sen använda rätt tillsats ämne så brukar det bli bra våran lokala motorrenoveraren känner nån som kan det har lämnat flera delar för svetsning t.o.m aluminumtoppar har svetsat med mycket lyckad resultat | |
|
Jag körde sönder tråget på M5:an (1 vecka efter jag hade köpt den) när jag var på tjänsteresa... Lagade det hela genom att tvätta med bensin, slipa med sandpapper och sen på med lite plastic metall... Skulle fixa dit ett nytt senare tänkte jag men det höll då de 3000 milen jag hade bilen.... /Jimmy Länk |
|
|
Det där med plastic padding skiten låter ju inte särskilt seriöst... och på en M5:a desutom??? nja... alla får väll göra vad dom vill med sin bil, men jag skulle rekomendera att TIG-Svetsa det... funkar bra... Hamnar väll runt en 500kr ungefär.. --- Min E30: Länk /Chrille |
|
| Jag körde i tråget på min 320 -88 och fick en minimal spricka på ca 1cm. Gjorde rent med thinner och skrapade ur sprickan plus att jag tog grovt sandpapper runt om sprickstället, sen lagade jag med kemisk metall, vad jag vet håller det än (3år sedan). | |
|
Hur som helst! Plastick Pading är varken seriöst eller bra. Det kan jag inte tänka mig att det är. Däremot GÅR det att laga. Gör man rätt så håller det tills nästa gång man kör sönder det igen! Metoden är: Slipa i sprickan så att det blir en grop, det ska vara Extremt rent =tvätta med sprit. Slipa med flap disc. borsta med rostfi stålborste, tvätta igen med sprit, värm upp materialet innan svestning ca 50+ grader, rätt tillsatts material. Och svetsningen ska ske med TIG om det ska bli bra. Glöm MIG. När svetninen är färdig slipa ner svetsen plan för att se om eventuela svetsfel finns. Tex "pipes" (porer). Därefter kan man fylla tråget med vatten å låta den stå ett tag för att se om det håller tät. Enkelt... Lämna in tråget i närmaste kunnig svetsverkstad så var det fixat för en billig peng. Eventuellt lämna till mig så fixar jag det också för en billig peng ;) // Jojje -=Brings Me Women=- |
|
|
Hejsan vill bara instämma med åvanstående "jojje81" verkar veta vad han pratar om. =) Aluminium ska aldrig värmas mer än 200 grader celsius oXH och det ska vara kliniskt rent. Aceton är väldigt bra att rengöra med. Sen är det viktigt att inte fega med effekten för så blir det porer. Jag kan kanske hjälpa till. Mvh Anders. |
|
|
Håller med deejaywasp: Skulle rekomendera att byta eller svetsa tråget. Inte så roligt om lagningen med kemisk metall lossnar och oljan rinner ut, och det händer förstås när man är långt hemifrån. Mvh/Palle |
|
| men ni som har turbokonverterat era bilar då ?! Vad gör ni med oljereturen när ni tagit bort turbon ?? MVH | |
|
Observera att tråden är nästan ett år gammal. Tråget är nog fixat vid det här laget. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.