AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.060

Ska verkligen en 528iA turing E39 dra nästan 1.5l bensin (blandad körning)?

Sida 2 av 4
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
528iT -97 ca 1,25-1,3 stadskörning med vinterdäck. Med sommarsulor blir det ca 1,35-1,4.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
David.P: Har väldigt svårt att tro att dina siffror är korrekta. Min fd 523it drog aldrig under litern blandad körning. Riktigt försiktig landsvägskörning resulterade i ca 0.8.

Bilen var servad enligt schema.

Min nuvarande bil kontrollerar jag aldrig bränsleförbrukningen på längre. Jag ger henne istället vad hon behöver. Vid fullgasacceleration visar färddatorn oblygt 199.9 l/100km i momentanförbrukning...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min Ådi 2,8 30V tiptronic drog 1,34 sista tankningen. Det tog 3v (använd dagligen) att köra 47mil, så man kan säga att det i princip var ren stadskörning.
//Marin
bjoerck,

jag tror att det skiljer ganska mycket mellan olika bilar som det verkar. Dessutom skiljer det väldigt mycket på vad "blandad körning" är. Min 528i 97:a verkar verkligen ha varit en snålvarg förhållandevis. Kunde få ned den i 0,72-0,75 vid 20 mils motorvägskörning t ex. Snittade sällan över en liter blandad körning, körde till jobbet (johannelund-Mjärdevi) till Johannelund-Vikingstad ganska mycket, Johannelund-Signalen och in till centrum då och då, samt Lkpg-vmo(20 mil motorväg). Fick upp den som max i momentanförbrukning(dvs när den rullade i 1,25, då var det 22,5 minusgrader)

Min slutsats är gällande förbrukning att:

- Det skiljer från bil till bil
- Det skiljer väldigt mycket vad "blandad körning innebär"
- Det skiljer hur mycket olika personer gasar/inte gasar
- Vikten spelar stor roll, stor skillnad på min 528 som t ex vägde 1520 i skattevikt.
- Automat/manuell gör stor skillnad vid stor andel stadskörning

/Simon
magmo
Hej!

Någon som märkt en diff i förbrukning före och efter en inspektion II?

Var och en har sitt eget helvete!
le
224
leifeugen
540IA -02
Alltid samma strid om förbruknig, min 528ia ligger omkring 1.25
med blandad körning,kör jag endast långväg går den under 0.9L/mil ,men stadskörning är boven för med endast stadskörning
får man förbrukning över 1.5 l/mil.vidare år det helt fast hur tung
högerfot du har, så förbrukningen kan nästan vara vad som helst.för att inte räkna med kall motor,ac:n etc.
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Min normaltank: 1,05 i snitt ( 40/60 stad/motorväg men ej lugnt )
Halvårsförbrukning ;-): 1,00 i snitt
Lägsta landsvägsnotering: 0,77 i snitt
Normalt för mig och min bil landsväg: 0,85-0,9
Normalt för mig och min bil i stan: 1,1-1,2
marin: nä det är det ju faktiskt inte. Men det tjänar jag ihop på 1200mil (tankar billigt!) tror jag, sen går det mer än 3kr billigare min än en bensin bil, räknade på 525 heller nåt när jag gjorde den kalkylen, och eftersom jag har kört 3500:- mil på 7månader så är det ingen fara med skatten! ledsen men där försvann den skadjeglädjen va? =) tankar ca två gånger iveckan...
Chrille_M7
okej tack för alla tips kan medge att jag är GANSKA tung på gasen men enligt dom flesta så e 1.5l/milen stadskörning ganska normalt ska in och kolla på BMW för säkerhetensskull man vet aldrig tack för alla tips
/Chrille
Min 528 Touring/Aut drar ca 1.1 - 1.3 blandad körning.. men då kör jag ju med mina 265or i bak.. vilket drar lite mer soppa.
Jag är väl inte direkt fjantigt lätt på gasen direkt heller.. =X
ÖPPNA INSTRUKTIONSBOKEN OCH KOLLA FÖRBRUKNINGEN= BRUKAR STÄMMA VÄLDIGT VÄL MED VERKLIGHETEN. 1,5L/MIL STADSKÖRNING FÖR EN E39528 (ACC-N PÅ) ÄR FULLT NORMALT.
Jag har iofs inte sett förbrukningssiffrorna i boken, men jag måste ju tro på summan vid tankning vs. körd sträcka. Stämmer för övrigt bra med färddatorn och ligger runt 0,75-0,9, kan gå upp till litern jämnt vid kallt väder. Det anser jag är mycket bra för en automat. Kör lite Passat 1,8T (manuell) i mellanåt, ligger en dl högre, inte fullt så bra tycker jag.

FP
Ja
760
JanF
530i-93
Stopp och hallå...... varför är det så att vissa alltid verkar köra på 0.7 hela tiden medans andra kör på 1.6 hela tiden. Varierar ni aldrig körstil? Alltid blyfot eller smygkörning?

Om någon frågar mig hur mycket någon av mina bilar drar så måste jag svara "det beror på hur jag kör" Lungt och fint eller om man gasar på kan ju skilja 100% utan problem
Da
85
David P.
520dAM -11
Hej!

Det är sällan min 528ia tar över 0,9. Vanligtvis runt 0,75-0,8. Senaste sthlms-resan 55mil landsväg, 10mil sthlmstrafik o 55mil hem gav ett genomsnitt på 0,85 o då höll jag cirka 130-140 på e-vägarna o det tycker jag är oerhört bra för en tung automatbil. Dessutom med dubbdäck.

Vad gäller körstilen så varierar jag aldrig. Jag kör alltid lugnt även när jag kör fort. Inga hetsiga omkörningar med kickdown eller ryckig körning. 528n är ju ingen sportbil utan en bekväm långfärdsbil och den framförs därefter. Något som också sparar bilen oerhört vad gäller slitage.

Mvh
David P.
ma
38
mad_crille
Audi TDI 2.0 -10
525 -04
Min 530IA drar i snitt 1.05, vet inte hur mycket dubbel VANOS spelar in. Med automat är det ibland för lätt att gasa vid rödljus.

Men landsvägskörning så brukar jag komma ner på 0.86.

The voices in my head stopped talking to me long ago. Now they talk to each other, about me.
Jag tycker det är märkligt att vissa lyckas med bättre siffror än som står i boken...låter suspekt....När jag hade min 528 -96 så drog den ca 1 dl mer än vad som stod i boken, alltså 1,1 blandad . och vinter 1,2 blandad. Stadskörning kommer jag aldrig under 1,5. Landsväg låg jag nog ca 0,8. Och ca 1 dl mer för varje 20 km/h över 110. Hur vissa kan säga att de inte kommer över 1 litern blandad verkar väldigt skumt tycker jag, måste vara att man mäter via färddatorn då, som sällan om ens någon gång visar rätt. En så stor tung bil kan inte dra lite bensin. Finns ju trådar här som säger att vissa 540 E34 och E39 drar lika lite som en småbil med 100 hästar och och väger hälften så mycket...
Tror att vissa är lite för optimistiska om sina kära bilar.
Det är bara att erkänna, "en elitidrottare drar sig inte för att svettas" :-)

PS. Jag kör alltid lugnt. DS
D-diddy
har lånat farsgubbens 525 T ia. -02 och den visar en snittförbrukning på 0.8L/mil medan min 328 ia -99 visar 1.3L/mil. bilarna har ju nästan samma motor, hans bil bör vara tyngre än min, så jag tror körsättet är helt avgörande vad gäller snittförbrukning. nollar jag min på motorvägen i 110 så blir snittet 0.6-0.7L/mil men i stan drar det över 2L/mil om jag nollar.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Att nolla på motorvägen kan ge väldigt roliga siffror, jag har gjort det och då har jag kmmit ner i 0,4-0,5... väldigt verkligt , eller hur ;-)
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej vänner,

detta med förbrukning har alltid varit en fråga som har tilltalat mig. Jag har inte beundrat frågan utan alla dessa svar man kan höra.
Vissa siffror skulle vara sanning endast om bilen står på ett trailer med motorn igång en gång i månaden för att flytta kolvarna.

Men under dessa år jag har diskuterat detta med folk så har jag förstått att körsättet kan göra en hel del på förbrukningen.

Jag kan berätta vad jag har haft för erfarenheter av min bil. Alla dessa siffror ni får nu är siffror tagna från färddatorn. Jag vet ärligt talat inte hur exakt den är, men mina misstankar är åt det snåla hållet - då menar jag att den visar lite mindre än verkligheten.
Vintertid på långresa har jag varit nere i 0,82 - skidresa, 3 pers i bilen och ca +10 km/h och farthållare 90% av tiden.
Enbart stadsköring kör jag sällan men en kort period när bilen var nyinköpt körde jag enbart stad och då stod det dryga 1,3 att avläsa.
Jag nollställde senast innan min semestertripp förra sommaren. Jag var iväg till sydeuropa. Detta innebär att all körning sedan dess är med. Stad, landsväg, autobahn, korta körningar på semesterorten....
Färddatorn säger 1,06. Jag bläddrade förbi senast idag.
Det är jag mycket nöjd med.

Mvh

/NP
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skillnad vad som är stadskörning och stadkörning. Stadskörning i flen är en annan sak jämfört med stadskörning i göteborg eller stockholm kl 5 en eftermiddag. Dock tycker jag att 1,5 liter/milen blandad körning låter högt. Har kört en 93 SS Aero och S80 T6 blandad körning 6mil/dag under dessa siffror och iaf volvon bör vara törstigare än en 528. Detta var körning inom stor-Göteobrg.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.