AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.056

Ska verkligen en 528iA turing E39 dra nästan 1.5l bensin (blandad körning)?

Sida 1 av 4
Chrille_M7
Ska verkligen en 528iA turing E39 dra nästan 1.5l bensin (blandad körning), köpte dn för 2 veckor sedan jätte nöjd med allt förutom att den drar så mkt....hade en Volvo innan säger bar en sak en gång BMW alltid BMW

/Chrille
Chrille_M7
menar juh såklart 1.5l/mil fick lite hjärnblödning när jag skrev det förra
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
1,5L låter som mycket även för en Automat blandad körning.
En bekants IA drar 1,25 vintertid med endast stadstrafik.
Min Manuella drar 0,96 blandad körning.

Min 528i Touring
Länk
min teori är att någonting strular antagligen nånting med elektroniken så den kör på fasta parametrar och då är allt precis så motorn snurrar och lite till alltså den matar på med soppa och antagligen ligger lådan på tredje växeln hela tiden också kan ju bara vara motorn, men lösningen är nog att åka in till en bmw verkstad och förklara problemet för dom.
Tsaros, jag skulle vilja träffa de nsom klarar av att köra en E39528iA med 1,25 i stadsförbrukning...ligger ca 1,5 stadskörning ocg då lugn sådan
bl
53
blyfot
528i Touring -97
Min har då aldrig varit under 1,5 l stadskörning.
Så var lugn det ska kosta att åka fint.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Min 520 ligger på ca 1,25l/mil blandad körning så 1.5 låter normalt i mina öron.

Schnelle fart, Härliche fart.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Chrille_M7: Börja med att kolla avgasvärdena vid tomgång och 2500 r/min med varm motor. Är avgaserna ok ligger nog felet inte i bilen. Med mycket skitkörning och tung högerfot är nog 1,5 l/mil ganska normalt

Riktiga män kör sedan.
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Hej.
Min 528 ligger ej över 1,2/mil vintertid i stads trots extra gasande
emellanåt. Har dock dubbfritt, om det kan spela roll.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
bakmiki:
Ägaren är 55 år och kör endast inom staden, 1,25L är ett faktum och inte en spekulation.
Bilen i fråga har gått 3300 Mil och är en -99a.
Angående din önskan att träffa ägaren så kan detta ordnas vid tillfälle.

Min 528i Touring
Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min förra 528iT -99 drog ca 1,0-1,1 bl. körning. Automaten som ja hade innan drog ca 1,2-1,3 bl körning.
Ren stadskörning dvs. snittfart på runt 30km/h och med 2-3 kallstarter/dag så ville den manuella ha ca 1,4 och automaten ca 1,6.
//Marin
Da
85
David P.
520dAM -11
Hej!

Vår 528iA tar aldrig över 0.9 vid blandad körning. Långkörningar ligger mellan 0.7-0.8. O dessutom bara strax över litern i staden. Nu är ju inte en 528iA nån räser så den går ju ganska lugnt, men det är ändå inget ägg under pedalen. En oerhört snål bil med tanke på vikt och automatväxel. Det låter vettigt att den kanske går på ett nödprogram o pytsar i lite mer soppa. Koppla in den hos BMW och undersök för det kan inte vara normalt om du inte gasat på.

Mvh
David Pettersson
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Om bilen går på nödprogrammet så borde det rimligtvis visa sig på andra sätt än endast bränsleförbrukningen.
En ovilja att varva och gå rent bland annat.

Min 528i Touring
Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag tycker att det är fantastiskt att vissa bilägare har LÄGRE förbrukning än vad BMW själva uppger enligt EU norm, som i sin tur är jäääävligt snäll.
Att en 528ia drar 0,9 vid blandad körning (50% stad, 50% landsväg) är önsketänkande. Möjligtvis att en snikutrustad (=låg vikt) 520i kommer ner i dom sifrorna men aldrig en 528 automat.
//Marin
Shogo
måste bara inflika att det nog e tämligen värdelöst att jämnföra "blandad" körning, då detta skiljer rätt mycket mellan olika olika personer och vart man bor ...

om man ska få några värden som är vettiga kan man väl tex ta.. sthlm - göteborg , sträckkörning, farthållaren på 110 hela vägen osv..

Da
85
David P.
520dAM -11
Ja, då har min önskning slagit in för vår bil tar inte mer bensin. Jag har väl varit över 1.0 i snitt nån gång, men inte ofta. Nu bor ju vi nere i Blekinge o ligger inte i köer halva dagarna och bilen är väldigt välskött vilket säkert spelar in.

Jag lyckades pricka tändgivaren vid en motortvätt en gång vilket gjorde att bilen övergick till nödprogram. Det lustiga var att bilen inte gick speciellt illa. Bara att det saknades kraft, kändes ungefär som en 523. Men den varvade jättefint o gick stabilt på tomgång.

Mvh
David P.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Min 540 touring drar 1.45/Lmil med 50% tantkörning o 50% racerkörning. Endast stadstrafik...
/Thomas

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Är du tveksam så gör en felkontroll hos bmw eller annan verkstad som kan läsa av felkoderna. Själv körde jag i ungefär en månad med trasig kamaxelgivare utan att veta precis om något var fel eller inte. bilen gick ungefär som vanligt, lite sämre vrid men det märker du nästan inte när lådan kompenserar det så fint. Bränsleförbrukningen var dock högre än normalt. Det kostar en 400:- ungefär men då slipper du fundera mer sen, hittar de sen något fel så har du ju snart tjänat in pengarna om förbrukningen går ner.
magmo
Hej!

Körde småland - Sundsvall i helgen med en vinter gamla dubbdäck (205/65-15). Det är ca 150mil fram och tillbaka. Vid uppmätt förbrukning med trippmätare vs soppakvittot drog den 0,92L/mil. Detta vid 80% i 120-140km/h, en hel del omkörningar och självklart lite normal 70/90-väg. Men som sagt var det är mest E4:an upp dit. Vet dock att bredden & typ av däck ar rätt stor betydelse. Tror knappast mina 235/45-17 är snålare.

Var och en har sitt eget helvete!
min drar aldrig över 0,9l/mil, och då ska man nog inte kalla det kärring körning... just nu ligger snittet på 0,82... ville bara inflika lite med det ;) gillar diselbilar starkt :)

Mvh
Rasmus
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Lika kul att betala 7-8000:-/år i skatt ;) ?
//Marin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.