AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.627

Varför i fridens namn är det kylar vatten i luftburken?.

Sida 1 av 2
Skulle provmontera mitt openair filter på 325an min, monterar lös luftburken och ser att det sitter 2 slangar på undersidan, vart konfunderad och sökte vars dom gick, och det visar sig att dom är fyllda med kylar vatten?, va fasiken tänkte jag, det är juh riktigt skummt.

så jag undrar hur har ni andra som användt öppna filter gjort.. och vad är det till för?.. enda resonabla förklaringen jag kan komma på är väl att det är nån slags förvärmning på vintern lr nåt..

som sagt, hehe nån som vet?. och går det att sätta ett rör mellan slangarna så det bara cirkulerar "runt" eller hur ska man göra?.

/mvh jocke

Le
636
LeeRoy
328 -99:a
jope undrade likadant... tror att de har med soppa/luft fördelningen till motorn.... när kylarvattnet e kallt så släpps inte lika mycket luft igenom, vilket resulterar i en tjockare soppablandning,,, när motorn sedermera blir varm (vattnet) så släpps rätt mängd luft igenom ...

så ja tror inte de e noe bra ide å sätta ett rör imellan... för då lär bilen dra soppa så satan å luftfiltret inte göra ett skit...

detta e va ja kom fram till,, tror de e så... kankse nån annan som vet säkert??

men om man kopplar bort allt... även de som styr luftflödet så funkar de nog när bilen e varm men kallkörningen lär nog inte gå så bra...

LeeRoy
hmm, hur har folk gjort egentligen, borde juh finnas bilder och förklaringar på vad som funkar.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Hi
9
Hildingsson
325ia -92
Jag antar att du menar de två slangar som sitter fastskruvade i luftburken. Jag borrade helt enkelt ett hål vid sidan av det stora hålet på det öppna filtret och satte fast slangarna där. Fungerade utmärkt.
ahh´..funderade på det, så kan man juh göra..
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Annars är det ju lag på att alla bilar efter typ 85 kanske, ska ha återcirkulerande vevhusventilation...
Brukar ju ibland bli problem på SBP om man har sportluftfilter o bara låtit den slangen ligga.
Vad det skulle ligga kylvatten i den vet jag inte riktigt.
Men nånstans på insugssidan ska en slang från vevhusventilationen sitta. O luftfiltret sitter väl lämpligast mellan spjället o vevhusventilationen för o slippa eventuell olja o skräp som kan komma där ifrån...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Vevhusventen går väll inte in i luftburken.

///Jesper

BMWCS #5494
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
På min Volvo Turbo gör den det. Vart ska du annars få in den i motorn igen? Är ju lite halvbra om "luften" från vevhusventen renas från eventuell smuts innan den går in i motorn igen. Så luftburken vore väl ett lämpligt ställe o sätta den på...
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
vevhus ventilationen går väl ändå in i luftburken på alla bilar!??!

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Går väll in i bälgen mellan luftmängdmätaren och insuget.

///Jesper

BMWCS #5494
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Inte en aning, men blir motorn lite sliten o det börjar trycka olja ur vevhusventilationen så går den ju direkt in i motorn. O som du säkert vet så komprimeras inte olja sådär jättebra, vilket skulle resultera i ett par knäckta stakar så småningom i värsta fall.
Jag gissar bara, men det låter vettigt tycker jag...
ormen
Peter_1982: vevhusvent. på bmw går alltid direkt in i ventilkåpan! aldrig till luftburken. Med tanke på att luften från vevhuset innehåller olja, så är det väl inte så bra att få in det i bränsleblandningen.... Möjligt att din Traktor Turbo (skämt) har det så, men jag har svårt att tro det, det är nog mer att avgasåtervinning (EGR), eller Pulsair som går till din luftburk....
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Med tanke på att jag byggt hela den motorn från scracth så vet jag nog vart vevhusventilationen försvinner. O det ÄR till luftburken.
Vet inte vad BMW har för lösningar på det hela, men men.
O dessutom hänger jag av både E36 325or o 328or med min traktor... Till o med en M3a har fått smisk, på kurvig 70väg ska tilläggas...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om det börja tryckas ut så mycket olja ur vevhusventialtionen så har nog motorn rasat av helt andra anledningar innan man får in den oljan i cylindrarna :)

Jag är inte helt säker på hur den är inkopplad på just den motorn, men på alla BMW-motorer som jag har sett så går ventilationen in mellan luftmängd/massemätarn och insuget.

///Jesper

BMWCS #5494
ormen
Läser lite högre upp, Peter_1982: du har nog fått det lite om bakfoten, det är avgasrening som EGR, Pulsair mm. som är lag på, spec. på bilar utan kat. Vevhusvent. är till för att bl.a. minska det övertryck som kolvarna skapar i block/oljetråg....
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Syrrans kille rasade hela motorn på sin NYA Peugeot pga fel där nånstans så det kom in olja med insugningsluften.
Verkar ju finnas folk här som vet bättre så jag håller mina åsikter för mig själv hädanefter...
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Konstigt att en polare fick en 2a hos SBP i veckan då för han inte kopplat sin vevhusventilation när han monterat öppet filter...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det är antagligen olika på olika bilar. Men för att få in så mycket olja i cylindrarna att det tar stopp, så måste ju hela utrymet i ventilkåpan va sprängfylld med olja! (går i några liter där). Har man lyckats med det så har man välldigt stora problem.

///Jesper

BMWCS #5494
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Det var rätt stora fel på den bilen, men det är ju ändå möjligt att det händer på andra bilar också. Har du väldigt dåliga kolvringar så kan det ju mycket väl komma lite olja med vevhusvent.luften. O om den sitter direkt in i insuget så är det ju inte så bra. Men det har säkert BMW tänkt på

Och JAAAAAA, det är lag på sluten vevhusventilation!

Avgasreningskrav för bilar t. o. m. 1988 års modell

3 § En bil som är utrustad med förbränningsmotor och som vid registrerings- eller typbesiktning betecknats som 1988 eller tidigare års modell får användas endast om den är försedd med,
1. vid bensin- eller motorgasdrift:
a) effektiv anordning för att hindra att gaser tränger ut från motorns vevhus (sluten vevhusventilation),
b) godtagbar anordning för att begränsa föroreningar i avgaserna,

ormen
ja, du har rätt J.Dredd, nu när jag tänker efter, det går en sorts ventilation där också, men det jag snackar om går ju direkt till ventilkåpan? eller? jag har plockat ner o ihop 20 tal motorer, dock aldrig riktigt funderat på just vevhusvent. men att det inte går till luftburken på bmw det vet jag, men nu kom jag på att det går nån mojäng till insugsbälg.... jag har för mig att just det som kallas vevhusventilation går till ventilkåpa... sen kan den va fördelad... ska inspektera min spis...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
ormen: Vevhusventilationen går mellan ventilkåpa och insugsbälgen ja.

///Jesper

BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.