AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.549

318IS -88 med M40 motorn som bara går på 3 cylindrar!

Sida 1 av 2
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tja.. en polare till mig har precis köpt en 318 med M40 motorn och problemet är att vid 5000rpm så dör en cylinder och bilen går bara på 3...

dock misständer den inte utan går skitsnyggt på tre cylindrar och även fast man lägger i nästa växel så går den inte bra förrens man släppt gasen i 1 sekund och sedan gasar igen....

Vi har bytt luftfilter och tändstift utan att det har hjälpt...

---
Min E30: Länk

/Chrille
kolla om det är spridarna...kör i kj-ejekt eller va det heter..
ormen
säker på att den går bara på tre? jag menar, "skitsnyggt" kan en fyrcylindrig knappast gå på tre cyl, sliten kamaxel tror jag...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Med skitsnyggt menar jag att den inte misständer utan att man hör att en cylinder försvinner HELT vid 5000rpm...

Vi har nu testat och rycka tändkablarna och lyssnat och kommit fram till att det är 4ans cylinder som inte hänger med (närmast torpedväggen)

Vi har även bytt bränsle filter...

Min teori är nu att antingen är den fjärde cylinderns spridare som är kass eller tändkabel...

vad tror ni?

Mad: Kj-ejet??? är det någonslags spridar rengörning typ som STP? det är ialla fall redan gjort utan resultat...

---

/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Är ni bakfulla idag eller :)

---

/Chrille
Wasp: M40 som går orent över 5000rpm, är till 99% kamaxel relaterat.
Wasp: M40 som går orent över 5000rpm, är till 99% kamaxel relaterat.
ormen
jag tror också att det är nåt med kamaxel, nån lyftare, eller ventil som fastnar/inte stänger/tätar ordentligt. får du gnista på tomgång, så lär tändkabel mm. funka över 5000 rpm också. lyft på ventilkåpan till att börja med o kolla på nockarna, tryckkoppar osv.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
ok... surt..... ja ja... Han kan ändå behöva byta till trimmkam,, (killen älskar varva)

vad bör bytas mer än kammen?

---

/Chrille
lyftare och vippor rekas att bytas också

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
ok, Det pinnar ju iväg rätt bra i pengar då endå.... Ska öppna ventilkåpan och kolla på kammen i helgen...

---

/Chrille
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Jag har exakt samma fenumen på min M40. Fast den drar till 5800 R/min. Sen tappar den en cylinder.
Det har varit så sedan jag köpte den, och trodde i början att det var varvstoppet.... :-/ Därför att den vägrade varva mer än så.

Jag ska prova att byta tändstift och hoppas på att det hjälper.
Vi får se....

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
svintoleffe
Nu vet inte jag hur dte är med m40 motorn.
Men jag hade ett liknade problem på bilen jag kör nu.
Den gick hur fint som helst, när man inte gasaede sen helt plötrsligt så dog 1-2 cylindrar när jag klev på gasen för mycket.
Det var en vakumsland som jävlades då för mig.

NO TURBOSHIT-JUST REAL POWER

MVH Leffe
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Bonje: har du lyft på din ventilkåpa och kollat?

---

/Chrille
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
>deejaywasp. Nej det har jag inte...... Det är knappt så jag vill ta i bilfan! Hatar att skruva med den äckliga vilterbilen... Knappt så man orkar byta olja och filter. ;)

Jag börjar med att byta stift. Går den inte bättre då, ja då får det vara!

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
:( ok.... Gunnerison.. Var är du!!! Jag har för mig din gick skit innan du bytte kamm... betedde den sig på samma sätt?

---

/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
----- Vi har nu lyft ventilkåpan och kollat på kammen och den är som ny.....

Vi tänkte vi skulle byta tändkablar med min och det är ju på just cylinder nummer 4:as tändkabel som den där runda ringkopplingen till sladden som går ner till (vevaxellägesgivaren???) sitter....

Det verkade jäklar bökigt att få dän hela givaren, efter som han har en larvig plastkåpa under hela motorn... eller kan man ta bort den lilla ringen som sitter runt tändkabeln och bara pröva byta kabeln????

Snälla alla //BMWPower folk gnugga era geni knölar och fösök komma på nåt... Kompisen tjatar så jäkligt på mig om att han vill varva...

---

/Chrille
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Börja med att kolla ansiktet på stiftet,jämför alla stift ang färg.Om tex 4ans stift är vitt så har du bränslebrist/felaktigt värmetal/överhättning.Är det det däremot svart har du fet blandning el om vått utebliven gnista.Man börjar alltid felsöka på stiften vid dessa prob,blir enklast så.Ett stift med rätt förbränning har en grå/brun färg då vet att cyl fungerar på ett optimalt sätt.
Mitt tips i detta fall är spridaren som falerar vid höga varv dvs bränslet räcker inte till.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Stiften är utbytta redan... dock så var enda skillnaden på stiften på 4:ans cylinder att det kändes som det var en del olja runt/i gängorna plus att porslinen var lite brunfärgat i nederkant.

Bör tilläga att alla stiften hade en grå/brun färg...

---

/Chrille
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
deejaywasp kolla i slutet på denna tråd,ganska lika som erat prob?
Länk
mvh/trucker

Länk

Länk NY
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Är det nr 4:ans spridare du syftar på?

iså fall är det svårt att byta... hur mycket måste man montera ner för att komma åt den? packningar som behövs och liknande?

---

/Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.