|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det går självklart inte att säga generellt.. Men kostar det mkt mer att äga en e32a exempelvis en 735a ifrån 89 istället för min bil idag som är en 520 -89 ... Vad drar dom osv? En gång bmw-ägare, alltid bmw-ägare | |
|
Försäkringen är väl den stora prisskillnaden, men jag har bara trafikdelen. Min drar 1,1-1,2 i snitt om man INTE kör i innerstan, på motorväg ligger den runt 1, men om man kör lugnt på småvägar (70-90) är det inte svårt att komma ner i 0,9... Mvh |
|
|
Det kostar rätt mycket mer att byta upp sig bara motormässigt - en 535 kan kosta dubbelt i drift mot en 520. En 735 kostar logiskt ännu mer eftersom skatt, försäkring och bensinkostnader ökar tackvare karossen. :) Bränsleförbrukningen beror nästan bara på HUR du kör. Senaste tanken räckte fint för min del - 1.19 liter/mil blandad körning. I jämn motorvägsfart snittar man som Rob säger under litern... MEN - och det är ett stort MEN - det är inga problem att snitta över 1.60 om man kör mycket i stan och dessutom gillar att sätta ner foten lite då och då. Försäkringen är långt ifrån billig och man får leta sig till specialdealar för att den ska kännas rimlig - diverse rabatter ger en OK premie, även om det ändå känns lite halvsurt att lägga ut 25% av bilens värde i en försäkring som man (förhoppningsvis) aldrig kommer att använda sig av. Har du gott om pengar över med 520:n i din ägo kan en 735:a vara ett alternativ, men har du det halvkärvt som det är så lär du bli ruinerad. Och då har jag inte ens räknat med service och ev. reparationer. |
|
|
När jag köpte 735:an i Berlin så låg genomsnittsförbrukningen på 3,58l/mil, men så gasade säljaren bara på ettan + tvåan och la i trean innan han bromsade för nästa rödljus... Absolut inga problem att ligga på 2,0 i stan... Mvh |
|
| Jag tycker det viktigaste är att se till om man mekar själv , mekar man själv kan e32 bli rätt billig att äga - skall man läämna in blir både jobbet dyrt + att man bara får nya delar vilket blir ännu dyrare. | |
|
Sant! |
|
|
tycker min 735a e billig i reservdelar. Drar ju en del soppa. Men man åker ju kungligt :) M-POWER! |
|
|
Jag håller med , trots att min 730 är 16 år gammal åker jag lika bra i den som i många mycket nyare bilar. Det enda är väll att ljudnivån är lägre i en ny volvo än i min 730 , inte mycket men märkbart om man är känslig , komforten därimet är ju kunglig. trevligt också med svart helbuffel (kom in kom in buffelskinn) och riktigt sköna stolar man kan justera hursomhelst , mer prisvärda bilar än e32 går inte att hitta om det är komfort man eftersträvar. |
|
Ras.mus |
Försäkringen tycker jag är den värsta biten. För mig som är 24 år och haft kortet i 6 år så kostar en halvförsäkring ofta minst lika mycket som för en E38 från -98 !! Det är helt sjukt att man betalar lika mycket för en bil som är värd 20'-30' som för en som är värd 150'... Men en möjlighet är ju förstås att bara ha trafikdelen samt stoppa halv-försäkringspengarna på ett konto. Då har du pengarna om det händer något, du har dem direkt, du slipper snokiga försäkringstomtar och har du tur så händer inget överhuvudtaget! Och då har du en slant till nästa bil! |
|
ras.mus: Ganska smart idé att stoppa pengarna i ett eget konto. Då har man ju dem kvar själv! Istället för att föda bolaget! Tänkvärt! =) |
|
| Ras.mus: Är din bil helförsäkrad då? Enbart trafik kan väl inte kosta så mycket? | |
|
bara trafik kostar runt 3000:- helår MVH ANDREAS |
|
| jag ska tillägga att den ståt på farsan å han har 75% bonus så på mig lär det nog kosta... | |
|
Det var en dålig bonus annars är ni blåsta som spån - jag har ingen bonus alls och ger 2000:- helår trafik för min 730 , fd. 735 kostade exakt samma och jag bor mitt i stan , parkerar på gatan , har varit nyligen av med körkortet (hög risk) och är ung. Så ni verkar tyvärr grundlurade om ni lyckats hitta en trafikförsäkring för 12 000 helår , annars har bolaget gjort den bedömningen att ni är extremt olämpliga som förare ? något måste det vara med den shockpremien. |
|
|
Wadel /vilket bolag har du? har kollat upp min premie nu 2366kr trafik helår! så jag drog till lite tidigare eftersom jag trodde den låg på 3000:- |
|
| Föresten Wadel vad får du 12000:- ifrån??? | |
|
Jag har folkskam. 12000 fick jag ifrån : du skrev att bara trafik kostar 3000 helår och att ni hade 75% bonus , och skalar man bort 75% av 12000 så blir det 3000 kronor kvar , dvs. den summan du skrev att ni betalade.. Således verkar ert bolag ta 12000 trafik/helår för en 735 och jag betalar 2000 för samma försäkring ? 2366:- är endå dyrt om man måste ha 75% bonus för att få det priset ? med så mycket bonus bör andra bolag vara mycket billgare ? Jag har ju ingen bonus då jag vart va med kortet samt anses vara "högrisk" försäkringstagare pga. ålder och centralt boende. |
|
|
Ang. 750 ial -88 gäller enl. min mening följande: Jag pyntar 220/mån bara för trafikdelen och eftersom jag pröjsar månadsvis så blir det lite dyrare. Bor i en medelstor stad med OOOOtroligt hög brottstatistik. Helförsäkring skulle på trygg-hansa gå på strax över 11000 sist jag frågade o det var nåt år sen nu, innan det betalade jag bara 5000:- då räknas jag ändå inte som nån högriskare med tanke på ålder o hur länge jag haft körkortet utan att bli av med det. Varför kunde dom inte svara på utan det var "bara" så. Är inte säker men jag tror inte man har bonus på trafikdelen utan "bara" på det andra. I övrigt är bilen dyr jämfört med en ford sierra från samma årtal men jämför man mot en bil i samma klass så tror jag inte dom skiljer sig nåt nämnvärt. Vissa delar e konstigt billiga till den o andra e sjukt dyra. Meka själv är en förutsättning om du inte e laddad upp över bakfickskanten, BMW vet hur jobb/pengar skall skötas. Soppekostnaden står i förhållande till fotvikten. 1.7 liter inne i stan o runt litern på motorvägen brukar jag hamna på. Jmfört med en 4 burkars bil som drar 07-08 tycker jag det e helt ok då här är 8 burkar till som skall fyllas på :-) Komforten e helt outstanding, skulle möjligtvis vara en van med kaptensstolar då förstås men en sån skolåda ligger på ännu mer dricka / mil samt mkt. mer oväsen. |
|
|
OK har försäkring samarbete med folksam dom tar 9000 helår för min 735 -87 Trygghansa är inget å tänka på |
|
Ras.mus |
Kan ju säga att i mitt fall är trafikförsäkringen lika dyr nästan på min far som är 50 år och full bonus och inga olyckor/böter/körkortindragningar. Det är när man lägger på halvförsäkringen och helförsäkringen det börjar kosta flis! Men men, tänk på att som i "bmwkillens" fall 9000 om året så är minst 6000:- onödiga nästan, dessa in på ett konto så är bilen betald på 2-3 år. I alla fall den delen som man skulle fått ut om den blir stulen (minus självrisker osv...) Visst, får man inbrott och sånt ofta är det ju dyrt men man kan ju alltid köpa en ny ruta på returbilen för hundra spänn... Och stereon jag har i är inte värd många spänn så för min del lönar det sig bra. Har man däremot fälgar och stereo för 50 000 kan det ju vara värt att försäkra. |
Ras.mus |
Orsaken att det kostar så mkt att försäkra är ju att ingen vill försäkra så här gamla bilar som skiljer så mycket i värde. Folk "kan" ju köpa ett lik för 10 000 och få bilen "stulen". Sen när bilen kommer fram, länsad på allt av värde så påstår de att den var i toppskick och ska ha ut 40000 av bolaget. Dessutom satt det ju på helt nya 19" för 40 000... Sen att dessa liknar de fälgar som sitter på samma persons nästa bil är säkert bara slump... Nä, man skulle själv få värdera sin bil vid tecknande av försäkringen. Så får man betala därefter och man slipper dessutom en del mygel. Har hört den här typen av resonemang ifrån allt ifrån kriminella till ingenjörer! Har man en gammal bil som rasar och man lagt 20000 på så tycker tydligen vissa att det inte är mer än rätt att få den "stulen" och få ut 30000 på försäkringen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.