|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min coupe har i vinter först fått problem med centrallåset på passagerarsidan, låsknappen går inte upp, utan man får låsa/öppna 2-4 gånger innan den orkar upp. Servomotorn? Men vad värre är att båda dörrarna när det varit runt -10 ej har gått att öppna (hantaget bara glappar), eller i värsta fall gått att öppna men sedan ej gått att stänga, då låsmekanismen ej fungerat. Efter 15 minuters varmkörning funkar det igen. Hade bilen på service idag, och de påstår att jag måste byta båda låsen (inte nyckellåset, utan det riktiga dörrlåset) till en kostnad på 2x3.700:-! Nån som haft liknande problem, fukt i dörrarna länner man ju igen på en coupe, men det borde ju räckt att smörja upp låsen? | |
|
Jag har också haft lite problem med att stenga dörarna den de siste tiden, spesielt höger sidan. Tycker at det er mer et luxusproblem då det som oftast löser sig enten vid at jag forsökar köre ned fönsteret med fönsterknappen (opp och ned), annars klemmer jag inn rutan utanifrån samtidig som jag lukker dören. Då går den oppunder listen iallafall. Hender inte ofte, mest når det er fuktig i luften och frost samtidig. Skulle irritere mej mer om det hende kvar dag. |
|
|
Har också detta problem påå högersida. Men har ärligt talat inte orkat bry mig. Händer dock bara på vintern, på sommaren brukar det fungera bättre. Jag sprutade in lite 5:56 i ett hål i dörren under gummit detta hjälpte en stund, men sedan kom problemt tillbaka. Tror det är en smörjningsgrej- Ta isär och titta det är säkert värt och göra det. Mvh Kristian |
|
| 556-spray som smörjningsmedel har alltid en kortvarig virkning. | |
djhenk |
Har också exakt samma problem! Passagerarsidans dörr är helt utslagen när man låser upp bilen, men efter två tre försök så kommer den igång under en kort period. Jäkligt märkligt, men tror att det beror på hög friktion i en vajer eller att något i dörren lossnat med tiden och bromsar mekaniken något.. BMW i Ängelholm kunde inte lösa problemet utan lämnade tillbaka bilen i oförändrat skick. =( /Henke |
|
Fick tillbaks bilen idag, men utan åtgärd, de har bara smörjt lite. Enligt uppgift måste låsen bytas helt. Det patetiska är att nu efter att de smort är det omöjligt att komma in på passagerarsidan helt och hållet (förardörren öppnas efter 2-3 drag i handtaget)! Så jag vet inte hur de tänker ta sig in i dörren för att byta låset, borra upp den kanske??? Men det är ju deras problem, eftersom det gick att komma in innan, även om det krävde några försök. Jag tog bort panelen på förardörren, och felet ligger i själva låsblocket (det som man ser på dörrgaveln, skruvat med 3 torxskruvar). Mekaniken som skall öppna löper fint, både viren från innehantaget och blecket från utehandtaget, men låsblocket öppnar inte, så det måste vara nått som kärvar innuti. Mycket märkligt i mitt fall at båda dörrarna lägger av samtidigt, och dessutom blir ännu sämre efter att BMW "smörjt" upp låsen lite. Inte kul alls. |
|
| Typisk.. vad betalte du för "smörjingen"? | |
|
Jag betalade ingenting, och fri lånebil, så servicen är det inget fel på. Men jag får ju lämna in den igen för själva låsbytet, och då lär det inte bli billigt. |
|
snocrash |
exakt samma sak pa min 323 Ci - 00 , bara högersidan! Alla i traden har nastan samma modell, kanske fabriksfel? Har iallafall inte orkat bry mig.. gar alltid upp andra gangen man testar, och funkar fint pa sommaren. |
Apo |
samma fel på min, köpte min kärra i lördags från bmw, sånt borde vel gå på mitt 3 månaders mrf garanti? |
| Hur många års garanti är det på fabrikstfel? | |
|
Apo, Troligtvis behöver du inte åberopa nån MRF-garanti om du köpte din bil i lördags! Konsumentköplagen räcker... För jag antar att du inte köpt bilen "med felet" om du förstår vad jag menar? |
|
|
Har exakt samma problem på min 323ci-00. Höger fram. Går alltid upp vid andra försöket. Har haft bilen en månad. Enl. tidigare ägeren har den oxå varit inne på "smörjning". Johannes - Borås |
|
snocrash |
otroligt att bara 323Ci 00 drabbas .. och samma sida. |
|
Alltså, jag har felet på vänster dörr. Höger dörr går inte upp alls :( |
|
| mkarlsson: Inte ens när det är plusgrader? | |
| Nix, efter verkstadssmörjningen går inte höger dörr upp alls, inte ens efter 1 dygn i varmgarage. Trist... | |
|
Jag har samma problem med högerdörren på min 320 ci-01 ibland även på vänster dörr. |
|
|
Gud vilket irriterande problem. Har stört mig på det extra mycket nu sedan denna tråden har kommit upp. Är allt bra sugen på att skruv upp den och se vad det är som krånglar. Känns konstigt att behvöa betala 3000 SEK för grejen som strular. Det fungerar ju ibland måste vara glapp kontakt eller smörj behov! Hur som helst ska se om det inte finns tid till lite mek till helgen, då ska jag passa på att byta högtalarna fram också. Mvh DUKTIGT SNUS SUGEN! Men är för lat att åka och köpa. |
|
|
Absolut borde det gå att lösa utan att behöva byta båda låsen (osannolikt att båda havererar exakt samtidigt) Försökte ta isär dörren i helgen, panelen går bra (se länk Länk men sedan är det mindre enkelt. Förmodligen måste man demontera hela fönsterinsatsen för att kunna ta bort själva låsblocket, och det gör man inte hur som helst på öppen gata i Stockholm i minus två grade :) Men även om det hade gått så ser det ut som låsblocket är helt kapslat (nittat eller plåtböjt), men det klart det går att komma in i det på nått vis. I mitt fall har jag dock inte så mycket att välja på, då högerdörren inte längre går upp alls, så det överlåter jag till verkstan att lösa... |
|
D-diddy |
Morten M: det problem du beskriver verkar vara att rutan fryser fast i dörren och inte öppnar den där cm som den ska göra vid öppning av dörren. detta avhjälps genom att man sprayar lite 556 i dörrlåset, för att mjuka upp kontakten. om rutan har frusit i rutlisten så är det bra att ha ett gammalt kreditkort till hands och dra mellan rutan och listen. då säger det "knäck" och rutan åker ner. David "The unattainable is invariably attractive" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.