AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.515

325 91-95 skall inköpas

Sida 1 av 2
Har kollat runt i bilträsket och fastnat för bmws 3serie, hur är 325an att äga? Slukar den bensin i mängder? Vad är vanos motor för nått? Har den kamkjedja?

Tittade på de andra modellerna men efter vad jag har läst skall 320 vara lite slö, 318 o 316 känns inte riktigt intressant. Är det nå drag i 325an?

Tycker det är lite svårt att hitta info på "äldre" bilmodeller

Köp aldrig Ford Fiesta
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Har själv en 325 så kan berätta lite hur jag upplever den

det är kamkedja
drar max 1liter/milen, även om man gasar lite då o då
hyffsat drag, beror ju på vad man jämför med. 0-100 på ca. 8s
Drar ju iaf nästan alla "standard" bilar men är väll ingen racer.
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
Tja...

köpte min 325:a -94 för typ tre veckor sen.. e helnöjd!!!
komforten e grym, skinnsäten å m.chassi :-)
förbrukningen på min e runt en liter milen... helt okay för en sexa...
yes kamkedja....
vanos kom runt 93 tror ja e inte så haj på de där men den ska tydligen inte ha samma problem med topplockspackningen (oljeläckage) som tidigare modeller har...

nackdelen med 325 som ja ser de e att draget kommer så sent... har inte kört 328 men den ska tydligen ha bättre bottendrag... så ja hade nog satsat på eb sån...

LeeRoy
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Stämmer att draget kommer rätt sent, man måste varva minst 4000 varv för att det ska hända nått. Har aldrig kört en 328 men 528 däremot, vart faktiskt lite förvånad för jag trodde det skulle vara mycket bättre bottendrag efter allt man läst, men tyckte inte skillnaden var allt för stor. Men motorn är iaf varvvillig vilket gör den rätt rolig att köra när man känner för att gasa på. Men vid vanlig körning skulle man önska att draget kom lite tidigare.
Jao skall nog gilla den bilen, tyckte det va någolunda drag i min peugeot å den gjorde la 0-100 på 9. Dom är ju så snygga 3serien, blir nästan helt till mig när jag letar på nätet :D

Köp aldrig Ford Fiesta
Hej

Har kört båda och äger just nu en 328 som är kalas. 325 är finfin den med med ett mulligare avgas/tomgångsljud, 328 är tystare utanpå men har fin akustik på rull...särskilt runt 6000rpm då låter den fint!
Fördelen med 328 är att den har en flackare vridmomentskurva, man kan cruisa i 50 med femman, smyga runt gathörn i 4:an utan protester från motorn eller låta den sjunga ut på högvarv om man känner för det.
325 är död på lägre varv men ger i gengäld all kraft på slutet vilket andra förare föredrar.
Min drar under litern hela tiden (ca 0.95) och då kör jag ganska normalt med viss moms och en del nedväxlingar.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Kom på en fråga till medans jag ändå håller på, hur funkar det med kamkjedja, behöver man aldrig bytta den eller?

Köp aldrig Ford Fiesta
Le
636
LeeRoy
surt me draget för ligger man typ i 30km/h å de kommer upp en en jävel bredvid som vill rejsa, måste man lägga i ettan motorn får chocken men jävlar va de går.... på tvåan börjar de först hända grejer vid 40-50km/h...

toppackningen som läcker menade att vatten kunde komma in i motorn.. inte bra...

LeeRoy
Le
636
LeeRoy
tror inte man behöver byta kamkedja... men spännarn ka nva bra å byta runt 15000mil har ja hört... nån annan som har koll på de??????

skulle va gutt å veta min har gått 15600.. uuuuu....

LeeRoy
pe
554
perf
320xd e91 -09
På BMW säger dom att kedjan ska hålla bilens livslängd ut, hur långt det nu är. Annars byter man den när den rasslar.
Le
636
LeeRoy
oki tack.. hmz livslängd e de när ja kör 10000mil eller farfar 45000mil???

men de finns inte risk att kedjan hoppar loss å hela motorn rasar???

hade en gti som remmen gick av å 12 av 16 ventiler gick åt h-vete...

LeeRoy
det där med bensinförbrukning är rätt intressant...:D
har en kompis som snittar 1,51liter/milen med sin 325a -93.
Men benämningen "tung högerfot" är en underdrift i hans fall. han har snarare svettsat fast pedalen i botten.
Le
636
LeeRoy
HAHAHAHA,,, gött!!!!

LeeRoy
Köp min så får du inget strul Svedenblad!!
allt är fixat å klart. servicar mm. slit delar bytta. mycket lull lul finn redan, bar tuta å köra..

hehe lycka till, köp en med vanon iallafalll

"Snabbt ska de gå,, annars får de´va"
Blir nog inget köp fören fram i maj nångång!

Köp aldrig Ford Fiesta
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Svendenblad: Vill precis som någon annan här inne ge rådet att köpa en 328:a. Har själv ägt en 325:a innan jag inhandlade min nuvarande 328:a och 325:an va roligt men det är stor skillnad till 328:an anser jag. Så har du de extra pengarna en 328:a kostar så köp hellre en sådan. Du får inte heller glömma att 328:an kom senare 95- och har lite nyare utrustning tex. digital klima mm. (denna kom dock 96).

Ett annat råd är att försöka hitta en ostylad/osänkt 325/328 som en "äldre" person haft. En maxstylad och sänkt bil känns kanske lättare att ihandla men kan bli dyrt i efterhand, bussningar med mm. tar bra mycket mer stryk om bilen är/har varit sänkt länge. Och är till 99% oxå hårdare körd av sina ägare. Detta är ju naturligtvis oxå en kostandsfråga, en färdigstylad bil är ju totalt sett billigare än en som är org. som man sen själv ska styla. Stylingdelar är DYRT. Det viktigaste är dock att den är fräsch stylad som ostylad.

Lycka till i ditt köp

Min ögonsten: Länk
Annars är faktiskt 323 ett bra alternativ. I princip lika snabb som en 325:a (kolla modellguiden!), men bensinsnålare och med billigare försäkring. Den motorn går också jämnare och tystare än 325-motorn tycker jag. Dessutom är det en aluminiummotor (om man bryr sig om sån't).

----
Projekt Ascona B: Länk
Jo sitter å väger mellan om man skall köpa en stylad (99% säkert att den är buskörd på samma gång) eller om jag skall ha en finkörd, tycker det räcker rätt gott med att den är nerlackad och har ögonlock, å det fixar man ju ganska billigt själv.

Köp aldrig Ford Fiesta
Att smyga i 50 min med 325a är då inga problem, den drar obehindrat redan från 30 på 5an.. ca 800 varv.

dom går hyfsat faktiskt, förbrukningen är nog kring 1L om man kör sådär hyfsat normalt, som nån sa, viktigaste är att bilen är fräsch. om det sen är en 328a eller 325a är nog inte det absolut viktigaste, även om en 328a är att föredra om pengarna finns.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Le
636
LeeRoy
jokko

sugs du bak i sätet i 30 på femman????
säker på att de e en 325:a du har å inte en raket???

menade självklart om man ska dra någon....... men men på femman i 30 kanske ´man drar en fiat uno.. :-)

Lutar åt en 325a, tänkte spendera runt 50-60000 men jag har fått milnoja. Vågar man köpa en bil som gått ca 20000. Självklart är det olika från bil till bil men man vill ju inte att allt skall rasa efter 3månader.

Blivit lite skrämd nämligen, för min numera döda Peugeot hade en del problem under det första halvåret nämligen :
Elfel, handbromsen funka ej, kopplingen paja, växellådan gick sönder och sen krockade jag med den :P

Köp aldrig Ford Fiesta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.