AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.848

M5 E39 Basar

Sida 1 av 2
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Jag har stora stereon med DSP i min M5. Jag tycker att basarna som sitter monterade under hatthllan låter dåligt (skramlar, slår igenom).

Är det någon som har koll på storlek och vad man ska ha istället?

/Mikael

Varför nöja sig med sex...När det finns V8 ;-)
Robsarve
Om det är orginalsubben du pratar om så är det inte underligt, det är en plastlåda med två 5" element från nokia. Styckpriset på högtalarna är uppskattningsvis 25 kr.

Jag håller på att titta på en ersättningsmodell med lite annat tryck i... :-)
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Ja, det är de som sitter orginal. Jag antar att den stereo jag har kallas för professional. Ja det stämmer att det sitter 2 st element i plastlådor under hatthyllan och dom låter skit...

/Mikael

Robsarve
I hatthyllan sitter det 5,25" (oxå Nokia) mellanregister i plastburkar. UNDER hatthyllan sitter de på de bilar som har Sub en stor plastlåda.

För de som nu sitter och tror att det blir bättre för att nu är det Harman/Kardon system i de nya kan jag meddela att Harman international köpte Nokia Automotive Audio för några år sen, så det är samma sunk med nya märken.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det finns ett bättre BMW alternativ, 2 st. 10'' open-airbasar som ersätter Nokia-lådan! De är anpassade för att kopplas in till befintlig förstärkare.

Mvh, Steaman

Robsarve
Nice, vad kostar de?
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Det låter kanon!

Var finner man dem? Och vet du hur mycket man får lätta på lädret?

/Mikael

mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Det är dem under hatthyllan som låter skit!

Man kanske ska byta ut alla högtalare? Är de andra bra?

Har läst en del om MDS här på forumet.

Finns det några som är bra just på ljud i BMW som man kanske skulle besöka i sthlm området?

/Mikael

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
De stora basarna för hatthyllemontage i M-soundsystem kostar 2400:-/st. Mer finns att läsa här;
Länk
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag installerade dem i min bil för 2 år sedan! Helt ok ljud!

Mvh, Steaman

Haes högtalare i E39:an ..inte Nokia.. :-) #65 13-8 352 687 made in germany ;)
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
steaman:

Var köpte du basarna? Och kostade dom 2400.-/st?

/Mikael

jbl slutsteg samt 2 x10' Pioneer ref basar i låda, samt alpine högtalare runtom, 2 vägs. Funkar och låter mycket bra.

Hade'

" Varför bara ha 1 st, när man kan ha 2 st"

Macc
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag köpte mina på BMW i Solna och jag kommer inte ihåg priset längre. Men de heter i alla fall "Subwoofer M-Soundsystem" med artikelnummer: 65 13 7 894 047 i ETK:n.

Mvh, Steaman

Robsarve
Verkar vara en smidig uppgradering, men för de pengarna kan man definitivt få bättre ljud.

Det är ett par lättdrivna tior (nödvändigt eftersom orginalsteget är så klent) vilket betyder att de saknar en hel del kontroll, basen kommer att låta, mer än spela instrumenten.

Problemet är väl att om man sätter i ett par bättre subbar kommer man snabbt fram till hur usla de oövriga högtalarna är.

Köp helst inte MDS. Till och med BRL är bättre. Rekommendationer i Stockholm är Gumperts, PM shopen och Dialect Sollentuna (Stoffe).
Vad gäller var man ska köpa är väl smaken verkligen som baken, väldigt delad! Har haft både bra och dåliga erfarenheter av de flesta företag, beror nog mycket på vem man kommer i kontakt med på företaget man vill handla hos.

Om tid och ork finns kan man ju alltid springa runt till de olika företagen och bilda sig en egen uppfattning.
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Har nu kollat upp de basar som BMW har, uppgraderingen till 2 st 10" basar som ersätter den Nokia lådan som sitter orginal.

Dom kostar 2390.-/st så nu är det bara att dundra dit och beställa ;-).

Tack för alla svar!

/Mikael

Robsarve
Jag hade lagt samma pengar på en bra tia och ett slutsteg, men då står det ju inte bmw på prylarna... Å andra sidan låter det bättre.
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Ja, du kanske har rätt men som jag har tolkat det när man läst forumet så verkar det krångligt att koppla på ett steg när man har DSP och sedan att få ut lågnivå utan störningar osv osv...

Jag har ett 400W BOSS steg som ligger på hyllan och samlar damm i och för sig...

/Mikael

Robsarve
Boss-steget har väl högnivå in??? bara att koppla in emellan.
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Det kanske den har, måste kolla det... Om den har det så blir det ju mycket lättare och med tanke på att batteriet sitter i bakluckan så behöver jag inte dra kablarna genom hela bilen.

Det är ju bara remote sommm måste fram.

/Mikael

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.