AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.055

STP, hur ofta?

Sida 2 av 3
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej..

Visst har du rätt Johan..helt klart, kan man förbygga och åtgärda problem för en rimlig summa så är det helt klart värt det.

Har du sedan köpt en begagnad bil som tillryggalagt x-antal mil
med ett begynnande oljeläckage "kristalliserat gummi" sä är det för sent med en bättre olja.

Sedan skall man följa exakt det anvisningar som anges och inte "gena" eller "överdosera, vilket kan förvärra situationen i stället för att avhjälpa problemet.

Jag har provat en hel del "mirakel medel " genom åren och det mest hör hemma i sopkorgen.. jag var en väldigt stor skeptiker till allt vad detta hette.

Kan dock "hitills" (läs 3 år totalt) med användandet av Omegas produkter bara buga och erkänna att jag dragit alla tillverkare över en kam

Min älskade moders gamla Ford Sierra led av läckage i vevaxeltätningen och skulle behöva kostas på runt 12 000.
(Lyfta ur motorn etc)
Med en dosering Omega 917 så hade läckaget upphört efter 2-3 dagar... bilen kördes sedan i hennes ägo i ca 5000 mil till innan den såldes...och då med fortfarande täta packboxar :9

Men man bör komma i håg att Omega "Renoverar" inte på nåt sätt motorn.

Anders:

Exemplet som du anger med Slick 50 är också ett bra exempel på vad som får andra att utveckla en fungerande produkt.

Om man har möjlighet så är det klart bäst om man kan efter eget huvud testa dessa produkter i stället för att stödja sig på hörsägen.

Jag har som sagt provat det mesta.slängde även slick 50 i "Bluffburken". men samtidigt är man ju öppen för att utvecklingen går framåt-...det du läser och har åsikter om i dag
är inaktuellt i morgon.

Du må tro att jag samlade info i veckor innan jag behandlade "bettan" ... kunde inte ens i mina vildaste försök hitta någon/några bilmekaniker som kunde säga att produkten var värdelös. Alla svar var entydiga.... förbättringar gjordes på alla plan om än i varierande omfattning.

Anders:
" "
Som sagt, om dessa tillsatser vore så bra. Varför finns dom inte redan i de tusentals olika oljor som finns på marknaden. Svaret är att dom inte tillför något, förutom risken att motorskador ökar

Jo..det finns något som heter eftermarknad.
Letar man efter Omegas (Eller likn) ursprung så är jag inte förvånad om att man hittar flera utav Oljejättarna.

Mvh
Skalman
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Skalman,
Håller med dig på nästan alla punkter. Däremot inte den sista. Eftermarknad var det ja, du tror väl inte att oljejättarna bjussar på eftermarknaden för att vara schyssta? Hade man kunnat leverera en väl fungerande produkt så hade man ju snott åt sig den kakan också. Och dom (jättarna), om några har ju förmågan att kunna sälja produkterna, med tanke på de kanaler man redan har. Om produkterna höll vad dom lovade dvs....

Min kommentar var för övrigt riktad mest mot alla dessa "motorbehandlingar" som enligt påståenden ska "ge mer effekt, lägre slitage, lägre förbrukning, eller så långt som "går att köra utan olja" t.o.m ! :)

"Exemplet som du anger med Slick 50 är också ett bra exempel på vad som får andra att utveckla en fungerande produkt."
Förstod inte riktigt vad du menade med detta, du får gärna förklara?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Anders.

Efermarknad..... se på tex bilmarknaden där det tex skulle vara fullt möjligt (enligt Mercedes Benz) att tillverka bilar som höll en livstid. varför gör man då inte detta? jo....då skulle ny bilsförsäljingen sjunka till bottennivåer efter ett par generationer
och detta är inte intressant eftersom man vill tjäna pengar.

Samma med oljor som skulle hålla tex en livstid (om vi överdriver) inte svårt att se en ekonomiskt koppling där.
Försäljingen skulle rusa i höjden initialt för att sedan stagnera och i det närmaste upphöra = ekonomiskt självmord.

Allt är naturligtvis en balans mellan lagom mycket hightech och ekonomi..... tyvärr styr pengar det mesta.

Vad jag menar med:
"Exemplet som du anger med Slick 50 är också ett bra exempel på vad som får andra att utveckla en fungerande produkt."
Förstod inte riktigt vad du menade med detta, du får gärna förklara?

Är att vi alla lär av våra egna och andras misstag och därför sporras till att förbättra. (kan man ju hoppas) .

Nu drar jag på krogen! Skål på er!

Mvh
Skalman

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Man kanske kan se de från en annan sida också...

Köper du en helt ny bil och vårdar den som ditt barn med fin olja och täta oljebyte så hade jag aldrig hällt i något additiv.
Köper man dock en bil som kanske gått 15000 mil och man inte är säker på varken hur den körts eller vårdats innan din ägo och man tycker den går lite sådär eller tickar så kan de kanske vara värt dom pengarna.

Varför är tex inte OMEGAs 907 och 909 i den fina oljan från början?
907 är en rengöring av motorn som ska köras en liten stund och sen spolas ur. Inte så bra att ha den i oljan i 1000 mil kanske!?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej ravve

Omega används faktiskt av många biltillverkare i nya bilar i förebyggande syfte. vill minnas att bla Audi pytsat i en skvätt för att
undvika ett motoroljeläckage på nya bilar vilket man hade problem med tidigare.

Sedan skall man som jag skrev tidigare, följa instruktionerna från
A till ö. 1000 mil på Omega 907! vilken rysare..då kan man nog snacka om "ren" motor sedan :D

Mvh
Skalman
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Läste att du sa att man skulle köra tomgång 10 min med 907?
Jag har hört från annat ställe att man ska ha den i 50mil...

Ska byta olja snart och tänkte slänga i en behandling med 907/909...
Du har kanske även tips på bra olja? Jag kör på Shell Helix helsyntet nu. Har bara bytat olja en gång i bilen så jag vet inte om den va bra ;-) *hehe*
Undras om inte en dunk motorolja från t.ex Jula för knappt 80:- duger bra som sköljolja, har ju full klassning och lär lär ju gå att köra 1500 mil med om man vill? Vad kostar de här Omega tro?

FP
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Ravve...

Nej försjutton!!! 10 minuter på tomgång....inget annat!

Jag kan inte rekomendera någon speciell olja, men jag använder
Quakerstates dyraste i min kärra (har glömt namnet) och den är jag nöjd med.

Mvh
Skalman
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Är 10 minuter Omegas anvisningar?

Har hört mig för lite idag om olja.
BMW Säger Castrol SLX men den kostar för fan nästan 200 spänn litern... longlife... måste man verkligen ha de om man byter typ var 1000:de mil?

Castrol Magnatec GLX blev jag rekommenderad på Mekonomen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Till din bil behövs inte BMW-longlifeolja.

Kolla vilka specar som oljan minst skall ha, de står i din instruktionsbok.
Bättre olja fungerar alltid...dvs. du kan köra på t ex SLX.

Mv

BMW – Weltmarke aus München!
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej ravve.

10 Minuter enligt instruktioner som medföljer. ;)

Skalman
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Har beställt 907 och 909 av Smörjteknik nu.

Magntec kommer nog inhandlas imorgon.

Hoppas det blir en bra kombination!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har hört att många har fått högre tickljud när de har bytt till Magnatec.

Mvh
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kanske värt dom hundringarna att välja RS-oljan istället...?

Kompis som bytade olja idag till Mobil1 och han verkade nöjd.
En jäkla djungel de där med oljor. Säkert mycket individuellt också. Alla motorer är inte lika...
ravve; Det skulle vara intressant att höra om hur det gick med OMEGA 907 och 909. Har du använt dem än?

Jens
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Bananskal i högljudd växellåda är ju ett välkänt gammalt bilhandlar-knep....fungerar ju oxå...ett tag! ;)
Sågspån också, och så en äggvita i kylaren!

FP
Nästan ett BB-tips (Bosse Bildoktor)!

FP
Shogo
Min M20 motor tickar lite lätt, och den går på Magnatec olja för tillfället (dax för byte). Precis när jag bytt olja upplevde jag att det tickade lite mer än innan bytet, Vet ej vad det var för olja i innan. Men nu, ca 1000 mil senare så har dock ticket minskats, kan det bero på att magnatec oljan löst upp lite skit i motorn och blivit lite "tjockare" ?

Hur som helst, Rekommenderar ni en Omegakur på min bil ? Har ju mekaniska lyftare så den kommer väl aldrig bli helt tyst misstänker jag.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En olja blir inte tjockare med milen, snarare tvärtom eftersom den späds med både bensin och kondens allt efter som.
Tickandet i ditt fall kan med stor sannolikhet bero på sliten kamaxel, men dessa motorer har ju en tendens att ticka som sagt. En justering kanske är en bra behandling...?

/Anders
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.