AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.054

STP, hur ofta?

Sida 1 av 3
pe
554
perf
320xd e91 -09
Använder ni STP vid behov eller mer frekvent?
Inte alls!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
JL
76
JL
316ti Comp. -02
Håller med föregående talare!

Har provat "injector cleaner" på en gammal Citroën AX jag ägde för länge sedan men inte blev den roligare för det... Hehe
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
STP oljetillsats eller injection cleaner?

I båda fallen är svaret aldrig.

Gjorde dock en OMEGA behandling på motorn i sommras som
jag inte ångrar.

Mvh
Skalman
D-diddy
prova en produkt som heter Red Line istället, STP är i stort sett bara nafta. Jag har provat Red Line injector cleaner och vart mycket possitivt överaskad.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Akta så att ni inte tar död på katten med oljetillsatserna....
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej...

Oljetillsats = För oljan, icke att blanda i soppan BNTS.

Mvh
Skalman
Inget skall givetvis hamna i katten, även vanlig bensin som är nödvändig för bilen, kan ödelägga denna. Typisk skröna att ev. tillsatser skulle påverka katalysatorn. Men en modern bil och framför allt oljorna behöver knappast tillsatser, mest utkastade pengar tror jag.
Men som vanligt, placeboeffekten skall inte förringas.

FP
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej..

Min M70 har som så många andra haft ett mer eller mindre kontinuerligt tickande från ventlyftare... ljudet har bedömts som "normalt" av förståsigpåare och mer officiellt erkännda BMW mekar.

Har testat olika oljor i en mängd viskositeter och hittat en olja som i det närmaste fick tickandet att upphöra....perfekt!
Tills den dag jag vid ett besök på den lokal BMW verKstaden blev "pålurad" OMEGA....

Kan bara säga att jag vart helt förbluffad av resultatet!

tysta ventillyftare, bättre vrid (pga tätare lyftare), jämnare och påtagligt behagligare gång på motorn.

Den enda tillsats som jag ännu ej lyckats att omyndigförklara... :)

rackarns dyr bara.... 1400 Kr för en omgång till M70.
(Men värt varenda krona)

OMEGA används av en rad märkesverkstäder som ett komplement till service/underhåll.

Mvh
Skalman (Lck o Rec)

Omega har väl varit uppe här tidigare tror jag.
Betvivlar inte alls dina erfarenheter, men som Johan har sagt många gånger, om det gick att få moderna oljor bättre med tillsatser så hade de funnits där från början.
Lite nyfiken bara: Hur menar du att vridmomentet kunde förbättras med tillsatsen?

FP
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Folke..

Tickande lyftare är inte 100% täta och därför ger de också ett sämre andningsförhållanden. än friska lyftare.

Den film som omega bygger upp, tätar och smörjer och återger lyftarna en hel del av sitt ursprunliga skick, vilket gör att dessa jobbar efektivare hydrauliskt.
Resultat= efektivare lyftmoment=bättre vrid och jämnare gång.

Resultatet blir förmodligen olika på olika bilar... men överlag så är det en dunderprodukt.

Här kan ni hitta mer info!

Länk

Mvh
Skalman.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
909 MOTOROLJE-FÖRSTÄRKARE

Får kamaxlar & lyftare att fungera ”ljudlöst”

22 special additiv ökar effekten, vridmomentet, sänker slitage & bränsleförbrukning, tystar ventillyftarna, plus mycket mera.

Alla typer av gasol, diesel och bensin motorer
Blandning 1:10-1:20 (5-10%) av mineral & syntetoljan

Bättre smörjning - lägre olje-, bränsleförbrukning

"Urdrag ur Smörjtekniks hemsida"
Just tickande lyftare, dvs någon eller några tiondelar lägre ventillyft lär inte påverka motorns kraft eller vrid nåt märkbart. Tillsatser som gör att lyftarna slutar ticka är väl bra men ökat vrid pga detta, knappast eller hur?
Läste lite på länksidorna, Omegas produkter är ju många, och superlativerna överträffar varandra, ibland verkar det dock som man översatt till svenska från annat språk med Babelfish eller nåt liknande. En hel del fel i texterna impar inte på mig iaf.
Sökte en stund efter en klassiker, och fann den till slut: Även de blankaste kullager och andra lagerytor är rätt skrovliga i kraftig förstoring. Omega hävdar att de övervinner detta och "jämnar ut" ytorna osv. Faktum är att en för blank yta inte förmår hålla kvar smörjfilmen lika effektivt som en skrovlig. Detta fick man t.ex bittert erfara när de första hårdförkromade cylinderloppen infördes i lättmetallcylindrar osv.
Men nån skall ju tjäna pengar på produkter som dessa, det finns många förutom än Omega och det står ju var och en fritt att bruka dom. Om man blir hjälpt med ett problem så desto bättre, bara man slipper tvivelaktiga argumenteringar.

FP
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Tja... vad skall man säga..

Jag har ingen praktisk erfarenhet från deras övriga sortiment och kan varken dömma..eller rosa.
Dock vet jag att 909 och 917 fungerar mycket bra, och kan starkt rekomendera dessa.

Gute nacht!

Skalman

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Är det inte 907 och 909 man ska använda till motorn?

Använda 907 ett tag innan man byter olja.
Byt till fräsch olja och häll i 909 för att förstärka.

Häller du 917 i motoroljan elle använder du den på andra ställe?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Pris?
Var köpa?

Värt att hälla i en motor som är kanonfrisk egentligen men tickar så som en m30 ska ticka?

*BAWORAK*
SvanteE: finns på mekonomen för 300 bagis......

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som sagt, om dessa tillsatser vore så bra. Varför finns dom inte redan i de tusentals olika oljor som finns på marknaden. Svaret är att dom inte tillför något, förutom risken att motorskador ökar !

Exempel:
Blue Corral, the manufacturers of the Slick 50 engine oil additive, have been banned by the Federal Trade Commission from making claims about reduced engine wear, increased fuel economy and lower running temperatures in it's advertising in America. The Federal Commission found the company's claims of increased performance and reduced wear were unsubstantiated, and Blue Corral has agreed to pay upwards of $20M in damages to affected customers.

Detta plus mycket annat om hokuspokus finns att läsa på denna länk Länk

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Omega 907 är en rengörningsolja som du slår i och låter motorn gå på tomgång i 10 minuter.

Töm sedan motorn på olja...byt filter, slå i ny olja + 909.

917 kan du använda överallt i princip....hydrauliska dämpare, servo, mjukar även upp ventiltätningar som hårdnat = mindre blå rök.

917 neutralisers den kristallisering som bildads i gummit och återger gummit sin elastitet.

Jag inhandlade OMEGA på mekonomen, gick på runt 1500 till min M70.

Omega kan användas i förebyggande syfte.... fråga hos återförsäljaren så intsruerar han dig.

Lycka till

Mvh
Skalman
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag anser att det generellt är mycket bättre att lägga pengarna på bra olja!

Som Asken formulerade det efter ett råd som han fått från Castrol:
Om du inte är nöjd med din olja, byt den! Slabba inte i massa olika tillsatser som du inte vet vad de gör med oljan och motorn...!

Vissa oljeadditiv kan i vissa fall vara försvarbara. Men då måste man vara mycket försiktig och veta vad man sysslar med!

Jag har själv använt mig av Omega #917, med gott resultat när packboxar och andra packningar har fuktat lite (inga stora läckage) i växellådor, styreservon och bakaxlar.
Omega #917 blandas in med 1-3%:ig inblandning och om man överdoserar kan man få större läckage än innan....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej..

Visst har du rätt Johan..helt klart, kan man förbygga och åtgärda problem för en rimlig summa så är det helt klart värt det.

Har du sedan köpt en begagnad bil som tillryggalagt x-antal mil
med ett begynnande oljeläckage "kristalliserat gummi" sä är det för sent med en bättre olja.

Sedan skall man följa exakt det anvisningar som anges och inte "gena" eller "överdosera, vilket kan förvärra situationen i stället för att avhjälpa problemet.

Jag har provat en hel del "mirakel medel " genom åren och det mest hör hemma i sopkorgen.. jag var en väldigt stor skeptiker till allt vad detta hette.

Kan dock "hitills" (läs 3 år totalt) med användandet av Omegas produkter bara buga och erkänna att jag dragit alla tillverkare över en kam

Min älskade moders gamla Ford Sierra led av läckage i vevaxeltätningen och skulle behöva kostas på runt 12 000.
(Lyfta ur motorn etc)
Med en dosering Omega 917 så hade läckaget upphört efter 2-3 dagar... bilen kördes sedan i hennes ägo i ca 5000 mil till innan den såldes...och då med fortfarande täta packboxar :9

Men man bör komma i håg att Omega "Renoverar" inte på nåt sätt motorn.

Anders:

Exemplet som du anger med Slick 50 är också ett bra exempel på vad som får andra att utveckla en fungerande produkt.

Om man har möjlighet så är det klart bäst om man kan efter eget huvud testa dessa produkter i stället för att stödja sig på hörsägen.

Jag har som sagt provat det mesta.slängde även slick 50 i "Bluffburken". men samtidigt är man ju öppen för att utvecklingen går framåt-...det du läser och har åsikter om i dag
är inaktuellt i morgon.

Du må tro att jag samlade info i veckor innan jag behandlade "bettan" ... kunde inte ens i mina vildaste försök hitta någon/några bilmekaniker som kunde säga att produkten var värdelös. Alla svar var entydiga.... förbättringar gjordes på alla plan om än i varierande omfattning.

Anders:
" "
Som sagt, om dessa tillsatser vore så bra. Varför finns dom inte redan i de tusentals olika oljor som finns på marknaden. Svaret är att dom inte tillför något, förutom risken att motorskador ökar

Jo..det finns något som heter eftermarknad.
Letar man efter Omegas (Eller likn) ursprung så är jag inte förvånad om att man hittar flera utav Oljejättarna.

Mvh
Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.