AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.455

Sänkning sats

Sida 1 av 2
Be
26
Bergström
M3 coupé -94
Ska man ha H&R sänksats elle KV dom är dom enda ja har hittat som sänker 60/40

Ride in style
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

H&R är kvalitetsprylar iaf...KW har jag ingen erf. av.

Mvh Janne.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Om du ska ha till M3:an så passar inte 60/40 satserna.

HR har 40/10 mycket populärt.

Har själv fått mina K.A.W fjädrar nu.
Sänker 50/15(20)..

///M3
Be
26
Bergström
M3 coupé -94
Ok problemet är att ja vet att det finns M3or som är sänkta 60/40 så dä lär gå annars får ja väl kapa + andra dämpare ska ha mer den så pass...k.a.w vem säljer dom??

Är man inte DALMAS får man försöka komma upp sig på annat sätt
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
KAPA INTE.
Hade det på min när ja köpte den.
Har fått byta allt nu...de går sönder fort som fan.

Nej, de finns ingen 60/40 sats till M3:orna.

K.a.w säljer Mh-gtr.

www.mh-gtr.com

Ring till Manuel..mycket bra.

///M3
Klart det går att kapa, det gäller ju bara att korta ner dämparen också. Det funkade hur bra som helst på min tidigare 325.

M3_Lover: Varför skulle inte 60/40 satserna funka?

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Kapar man en fjäder så försvinner alla av fjäderna funktioner.
Dämparn, lagringar och bussningar går sönder skit fort...

Min hade gått med kapade fjädrar ca 500 mil.
Fjäderbenslagringarna var helt SKROT i fram, och bilen har absolut ingen komfort, ingen väghålling heller för den delen..

Man SKA inte kapa en M3:a...punkt slut.

För att de inte finns 60/40 satser till M3:AN...inte HR i allafall..

Klart de funkar med 60/40 sats om det finns...men mig veterligen finns det inte..
Då får man köpa coilovers i sånna fall...

///M3
Min förra gick 1500mil med kapade fjädrar och svarvade Bilstein Sprint innan jag sålde den.

Vanlig 60/40 sats borde funka även på M3. Bäst är givetvis ställbart.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Varför ska man modifiera och hålla på?
En sänkningsats är inte dyr..och de blir bäst med riktiga grejer på en sån dyr/bra sportbil...

Jag har kollat runt på oliak sänkningsatser över vintern, i sverige, usa, tyskland..ringt runt till bla mhstyling, forza, mh-gtr...
sk. Cupkit finns till alla 3-serie bilar utom just M3:an...

Men om man ska modifiera och krångla så går de säkert men fjädrar från volvo 240 med...

///M3
M3_lover:Bussningar går sönder fortare?
Varför skulle de göra det om man tex kapar en 40 sänkning eller sätter på en 60 sänkning utan att kapa. Har väl inget med kapningen att göra.Ja visst slits det lite mer när bilen är sänkt men att det skulle gå sönder SKIT fort är SkIT snack.Hade ställbar K&w sats på en 528-97 och åkte 6000mil med det utan problem.Inte ett fel på besiktning eller M-testet när jag sålde den.
Har även ställbart på min nuvarande bil och har åkt 2000mil utan att det är några problem.

Att man modifierar bilen beror på att det blir snyggare med lägre bilar enligt mitt tycke.

Och 60/40 sats finns eftersom nilez har det på sin M3a

"Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen
not:Den ställbara satsen var skruvad i botten så mycket det gick

"Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
AMEN

Det är visst svårt detta.

En kapad fjäder är helt värdelös, det beror inte på sänkningen utan att hela fjäderns fjäder funktioner är borta.

Gör man med en kapad fjäder så blir belastningen på bussningar och framför allt fjäderbenslagringar mycket större....att jag skrev SKIT fort får du tolka hur du vill...1000mil tycker jag är fort....

Sen menar ja inte att de e fel att modifera en bil genom att sänka, har själv gjort de...men jag tycker det är fel att modifera orginal sänkningsats på en M3:a...

Konstigt att inte dom stora företagen i sverige och tyskland har 60/40 sänkning??!!!!!

///M3
M3_Lover

Tycker inte heller man ska kapa, men det går ju hur bra som helst bevisligen. Värdelöst är det inte.

Om en ställbar sats är skruvad i bott så borde det innebära samma sak som en kapad fjäder med mindre fjädringsväg och allt därtill.

Vad jag fattar av dina tidigare inlägg om just din sänkning så har du i princip åkt runt på dämparna. 325'an jag pratade om var det just kapade sänkningsfjädrar på, samtidigt som dämparna var kortade.

Hade hur fin komfort i den som helst, samtidigt som den var bra mycket lägre än din M3.

Det gäller att göra det med känsla.

MVH
Tillägg

KW säljer 60/40 satser, om dom är stora nog dvs.
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Ser ut som killen vill ha lägre bil än mig! eller hur är de bergstöm! Få se hur mycket du får ner bilen!

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Kan inte låta bli att blanda mig i...

1. Sänker man för mycket få blir geometrin på hjulupphängningarna kass, eftersom M3:an redan är sänkt, så säljer inte ens stylingfirmorna extrema sänkningar till den, säkert just av den orsaken att bilen blir kass att köra!

2. Ska man sänka, varför inte göra det riktigt, med en justerbar sats, eller ett komplett kit med fjädrar o dämpare tex? Kapar originalfjädrar gör man på en a-traktor, inte en M-bil (om den inte bara ska stå vid korvkiosken och se häftig ut)!
Be
26
Bergström
M3 coupé -94
Jaha många bud här men som nilez säger skruva man ner en ställbar dämpare så blir effekten den samma har sett Patriks bilar nilez bilar.. tror inte det är några bekymmer annars blir det en 50/10 å kapen det blir inte tillräkligt lågt kan även ställbart....

Är man inte DALMAS får man försöka komma upp sig på annat sätt
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Intrax har fjädrar till till M3 E36 som sänker "mkt". Flera har kört med dessa i BMW Sportklubb. Säljes av Sällfors Motorsport Gbg.
Mvh. John
På min GT skillde det knappt nån milimeter på höjden när jag hade Bilstein Sprint och HR 40-10 jämfört med org. GT - M3 sport chassie
> Bergström: Försök hitta Sellholmben fram, bak kan man ju lösa det.

Du känner väl igen denna? Länk

> Rallyfinnen: Säger inte att man ska göra det, men det går, och funkar skapligt.
Är det någon här som vet vad som händer om man kapar en fjäder?? Kanske dags att plocka fram de gamla fysik böckerna ifrån högstadiet! :-)

Skämt åsido så ska man inte kapa fjädrar! Varför inte det då? Jo man ändrar nämligen hårdheten på dem (fjädringskonstanten). Så det är därför alla bussningar och hjulupphängning tar mer stryk om man inte uppgraderar dem också.

Sedan så kan detta dessutom skapa väldigt instabila köregenskaper då ett sport fjäder kit faktiskt har utprovats för bilen av tillverkaren så att det ska ge en bra väghållning men om man nu kapar fjärdrarna så ändrar man alltså hårdheten samt förstör balansen.

De flesta dämpare fungerar oftast bara med en liten sänkning typ 3-4 cm innan man hamnar utanför deras arbetsområde så det är därför de snabbare går sönder med alltför låga fjädrar. Och man riskerar dessutom genomslag oavsett hur hårda bump-stops man installerar eftersom det inte finns tillräcklig fjädringsväg i dämparna. Och att försöka korta dämparna fungerar inte!

Så mitt råd är att köp ett färdigt utprovat kit ifrån någon verkstad som kan det här med stötdämpare och fjädrar och glöm inte att ni måste göra en helt ny hjulinställning!

/RS2

Visa användare
6
snider_1
528 touring
Har själv K.A.W 50/20 på min 3.2
De blev riktigt bra, lagom låg o inte dyrt alls.

vem kan leva utan M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.