AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.314

Bil PC

Sida 1 av 4
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

Hej allesammans!

Jag drar upp mitt projekt igen om att fixa in en dator i bilen som jag inte kunde slutföra sist p.g.a att jag inte blev klok på lösningen av spännings matningen till moderkortet.

Så jag undrar hur jag sak göra med strömförsörjningen, det som behövs för moder kortet är +12V/-12V +5V/-5V +3.3V

Någon som har en lösning? alla svar är välkomna

MVH
/JSR
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Använd en vanlig nätdel till <pc och en omvandlare från 12 volt till 220 volt. Svårare än så behöver det inte vara, alternativt använd en bärbar pc med extern skärm/T-bord.
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

låter ju bra... men e inte sånna väldigt dyra och inte så specielt stabila?

/JSR
Vad är inte stabilt? Bärbara datorer eller 12V-omvandlare?
joamob
Omvandlaren måste vara stabil=den måste ge ut sinusvåg på
230V-delen (de enklare omvandlarna ger fyrkantsvåg)

Jocke
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

Det låter ju bra med en sådan!
Vet ni vart man får tag i en?

MVH
/JSR
Ki
99
Kimpa328
328 Touring -96
har själv köpt en omvandlare på clas ohlson tror jag betala 1500.- nånstans.
finns även samma på elfa
Länk

använder den för övrigt för XBOX
Ag
47
Agonar
540i -98
JSP:

Har du tittat här --> www.mp3car.com

finns en heldel nyttigt
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

Kimpa328: tack, den funkar bra?

Agonar: Tackar! där fanns det mycket läsvärt. (nästan för mycket =))

Det verkar som de flesta som bygger en dator till bilen bygger en egen krets för att spännignsmatningen vilket verkar fungera mycket bra! Ingen här som har konstruerat en sånn krets eller vet hur man bygger en?

en annan sak som jag har börjat fundera på är hur man ska göra för att få bilden från utgången på grafikkortet till lcd skrämen? finns det nån typ av omvandlare eller måste man knepa ihop nått själv?

MVH
/JSR
D-diddy
en fråga bara.. vad är det du vill uppnå med att ha en pc i bilen?
jag vart nyfiken som biltokig datanörd.
David

"The unattainable is invariably attractive"
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

D-diddy: mp3, film, med mera =)

/JSR
D-diddy
jag köpte en mp3spelare till bilen och tyckte det var fint. men men.. skaffa en med w-lan kort så kan ni ju köra runt och surfa i städerna som har publika lokala nät. (Nora, kungsträdgården i sthlm etc.)
David

"The unattainable is invariably attractive"
En PC-nätdel behöver knappast sinusformad närspänning. Det första som sker är likriktning, funkar bara bra med trapets eller fyrkantvåg.
Men det är bökigt, riskabelt och innebär dålig verkningsgrad med 12>230 och sedan ner igen jämfört med en riktig 12V PC-nätdel. Det finns färdiga nätdelar för de som vill byga PC, sök i forumet, har varit uppe flera gånger tidigare.

FP
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

folke: jag har själv haft uppe detta ämnet förut och sökt men inte hittat nått som har hjälpt mig =(

De "riktiga" 12V pc-nätdel som du pratar om, finns det sådana färdiga att köpa?

//JSR
Konstigt. Det tog mig 5 sek att söka upp denna tråden:
Länk

FP
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

Sorry folke hade missat den länken =(

Det nätagregatet är på 150W räcker det?

MVH
/JSR
Ag
47
Agonar
540i -98
JSR:

VAd har du för bil hur har du tänkt lösa ljudet? ... att få in det i orginalstereon? .... verkar vara ruskigt svårt att få reda på hur en adapter man sätter på cd-växlar enheten fungerar. Sen finns det ju FM-modulatorn också.

Robsarve
Har funderat fram och tillbaka, kom slutligen fram till att en beg. laptop (med DVD) + en 317 kronors omvandlare från Kjell&Co var svårslaget.

Det paradoxala är ju att man får en ganska massiv skärm till baksätet gratis och får skaffa en mindre till främre raden. (om man inte har navigator då)

Jag som inte är så intresserad av MP3 utan vill har riktigt ljud köper oxå ett USB ljudkort från M Audio, finns t.om surroundvariant..
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Sedan måste man bygga ett interface till diagnosuttaget så att man se felkoder och släcka dem direkt från datorn i bilen.
Håller själv på med ett litet projekt där jag tänkte köra med en laptop med bil adapter för elen, jag har cd-växlare i bilen där jag plockat fram ljudkablarna så jag kan kopla dem via en switch.
Steron kommer då att den tror att den spelar en CD-skiva i växlaren och ljudet kommer från datorn istället.
Mitt problem är skärm till datorn då den är trasig på den laptop som jag har.
Hälsningar Lars
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

hej!

Ja jag hade tänkt mig att använda en FM-modulatorn eller nått liknande.

Tycker ni jag ska satsa på en laptop i stället?? håller helt klart med om att det är detn enklaste alternativet men tyvär så har jag ingen utan får då införskaffa en...

/JSR
Robsarve
Grejjen med en latop är ju att du automatiskt få något som är gjort för att röra på sig. Skall du ha någon annan lösning så bör du ändå köpa en laptophårddisk för att klara vibrationerna i en bil.
En beggad kostar kanse 6 papp och det kommer man fort upp i om man skall bygga ihop nåt.

Angående ljudet in så har jag en Alpineprocessor inmonterat med digitalingångar. DTS DD & DPL2.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.