AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.109

experthjälp sökes om kvittrande ljud e39

Sida 1 av 2
go
47
gocreate
BMW 540iA -97
Hej
Har en fråga gällande min bil. Det är så att när jag svänger vänster (och enbart vänster), så låter det som en fågel kvittrar framtill (NEJ, det är ingen fågel..) Tycks även vara lite väderbestämt, ju kallare eller fuktigare klimat, ju mer kvittrar det. Vissa dagar hörs det knappt, andra ingenting, ibland så att det verkligen stör en. Jag var helt övertygad om att det var kupéfläkten som blivit beklädd med damm/smuts, men idag när min vän var ute och testade den nämde han något om att det skulle kunna vara ett styrstag alt. styrservon som behövde smörjas/servas. Nu vet jag varken in eller ut längre. Det låter alltså som metall/metall går emot...Kan det vara bromsarna? Har testat pulsbromsa och samtidigt gasa, men utan förbättring. Kan det ha att göra med fläktrem etc?? Kan även nämna att den varit inne på bilsalongen 3(!) ggr av förra ägaren för detta problem, men att de inte kunde lösa fenomenet/hitta fågeln :). Kan också tillägga att bilen är enormt välskött, välservad, svensksåld, om nu detta har nån betydelse...

Tips, kvalificerade gissningar, fakta - allt tas varmt emot!

gocreate
Det kan inte vara rost på bromsskivorna som skrapar mot skölden? Borde inte "kvittra" men man vet aldrig.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
kvittrar det om du stänger av motorn när du kör? Prova bara detta där du har gott om plats, du tappar ju styrservo och senare även bromservot.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
antenordlund
Prova att stänga av kupéfläkten,om ljudet är borta så vet du var felet ligger.
Har själv ett kvitter i min 523:a som kommer från kupéfläkten,troligen ett dåligt eller torrt lager i den.

Bald is beauty
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Har hänt mig med! Speciellt vid kallt väderlag. Jag hade nästan slut på olja för styrservon. Fyllde på med olja och ljudet försvann. Inte bra för servopumpen med för låg oljenivå... Hamnar nog och byta den inom en inte allt för lång framtid.

Micke
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Konstigt om fläkten låter endast när han svänger vänster =) Men man vet aldrig..
go
47
gocreate
BMW 540iA -97
Tusen tack för all input!

Nja, tror inte det är kupéfläkten längre, tror snarare det är styrservot. Mikren-6, jag är inte direkt nån supermekaniker, men kan man kolla detta själv på ett enkelt sätt? Isf hur?

Tack än en gång, fortsätt pumpa in fakta! :)

gocreate
Måsen
Jag fick in en sten bakom bromsskivan på höger framhjul för lite sen, varje gång jag svängde höger rullade stenen fram ur centrum på bromsskivan och ett gnälligt ljud uppstod mellan stenen och skölden bakom bromsskivan.

/Mattias
mi
525
mikren-6
gocreate,

Behållaren för styrservo sitter mycket lättilgängligt till direkt när du öppnar huven. En liten rund svart burk med skruvlock på, lite till höger om motorblocket, hmm, inte så lätt att förklara... Sitter högt upp. Titta i manualen, det var så jag hittade vilken behållare det var. Min behållare var tom, inte bra. Det sitter en "pinne" i locket som visar hur mycket olja det skall finnas. Jag köpte olja direkt från BMW, jättebilligt otroligt nog.

Micke
mi
525
mikren-6
Såg att du har V8... Kan vara så att behållaren är annorlunda placerad jämfört med 6:an. Kolla som sagt i manualen!

Micke
go
47
gocreate
BMW 540iA -97
mikren-6 1000 tack- ska kolla det direkt!

gocreate
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
jag har samma fenomen som gocreate på min bil..men det låter enbart när jag kör rakt fram och när det är kallt ute..skumt är det iaf.
go
47
gocreate
BMW 540iA -97
Hepp, det var inte styrservot iaf...

Hoppas det är någon sten enl "Måsen"

Ferlin, du har ingen aning om vad det kan tänkas vara?

gocreate
Ne
6
Nebelwerfer
520iA-Touring -01
Har precis samma problem som ferlin på min 520 -01:a, imorse lät den som en skock sparvar....

po
77
pojken
525i Touring e61 -04
Hade ett liknande fenomen på min bil, då var det AC-fläkten som var lite lös. Själva fläktbladet skevade av luftmoståndet när jag svängde och då skrapade det mot "fläktramen". Vet inte om detta är ditt problem men det kan ju vara värt att kolla upp.
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
jag är rätt säker på att mitt ljud kommer från hö framhjul...har haft ljudet sen jag köpte bilen till och från, det visar sig alltså enbart när det är kallt ute (inte alltid dock) Stenar, AC-fläkt osv kan jag till nästan 100% utesluta..en högst okvalificerad gissning är hjullagret..men det stämmer liksom inte heller tycker jag.
Detta fågelkvitter/svarta tavlan-skrap råkar man ut för ibland när sandbilen har vart ute. Avhjälps oftast med hårda inbromsningar eller att backa 10-20 meter.

//Magnus
go
47
gocreate
BMW 540iA -97
Mmmm, massor av goa tips :) Ska prova/kolla alla!

Thx

gocreate
go
47
gocreate
BMW 540iA -97
Hej igen alla.

Känner att jag tyvärr måste blåsa nytt liv i denna tagg igen...
Mitt problem finns alltså kvar- utan någon som helst skillnad :(((

Gjorde idag en grundlig undersökning med följande slutsatser:
Uppträder ENBART när jag svänger vänster.
Spelar ingen roll om jag gasar, rullar eller bromsar när jag svänger vänster- låter i dessa lägen.
T.o.m. om jag backar enligt samma procedur som ovan- ljudet kommer.
Slår jag däremot av tändningen med rattutslag så att jag rullar i vänstersväng med "död" motor, försvinner ljudet.
Har testat broma OCH gasa, omedelbart backa 50 meter, har ingen sten mellan fälg och bromsskiva, och stryservonivån är perfekt.

Dock intressant:
Igår körde jag 20 mil, och de senaste 5 milen hörde jag inget när jag svängde vänster...
Kör jag VÄLDIGT sakta, typ 5 km/h och svänger, så hörs inget.

Mitt enda förslag till lösning (kan var helt ute o simma) är remspray eller dyligt på samtliga remmar bakom kylaren, men jag vet inte....

Servade den i förra veckan på Bilsalongen, tog upp felet, men givitvis vad "fågeln" knäpptyst när de var ute och testade den.

H J Ä L P !!!!!!!!!!
tu
125
tudor2
528ia -97
Hallå där.

Hade också ett kvittrande ljud någonstans framifrån, men nu är det fixat :-). Det kvittrade bara när jag körde rakt fram och slutade när jag svängde åt nåt håll. På min bil var det kupéfläkten som lät. Tydligen så att den kommer i ett annat läge när man svänger, inte så konstigt eftersom den den sitter vågrätt monterad och alltså kan flyttas sig lite i sidled när man svänger. Jag fixade det genom att smörja lite på axlarna(2st) som sitter mellan fläktmotorn och fläktarna(2st). Har fungerat i en vecka nu och jag vill inte ha tillbaka husdjuren :-)
go
47
gocreate
BMW 540iA -97
Tja tudur2

Tack för tipset. Hur gick du kortfattat till väga när du fixade din?

gocreate
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.