AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.250

Besiktning och trimning...

Sida 2 av 3
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Anledningen till att jag ger otydliga svar är att instruktionerna i detta fallet är ganska öppna för tolkningar och ändras ganska frekvent.

Svaret blir alltså att det normalt sett ska gå att besikta en överladdad bil om överladdningen är satt ur spel. T.ex. bortkopplad drivrem på en kompressor...
Det finns dock möjlighet att anmärka på det ändå, motorns utförande är ändrat i en inte oväsentlig utsträckning.

LexCom: Vad får dig att tro att dessa bilar är/var besiktade?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Uräkta att jag lyfter tråden efter sådär 1,5 år men jag såg inte att jag hade en obesvarad fråga ;)

Jesperado:
I klippet från motorjournalen om Dahlbäcks golf säger han väl att den är besiktad och godkänd för gatbruk om jag inte minns fel. Han säger även att det svåraste vad att skaffa intyg på bromsar mm.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
LexCom: Jag tänker inte uttala mig om specifika personer eller fordon, men många av de bilarna som "är besiktade utan problem" i Bilsport och på forum visar sig om du tar ett registerutdrag i själva verket aldrig varit besiktade...

Jeppe

Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Hejsan allihopa!

Kom på en idiotdum fråga men ändå, ändad till "jesperado". Säg att öppningsmekanismen till huven är ur funktion, har det på ett flertal gamla "slit och släng" bilar här hemma, och besiktnings männen i fråga har aldrig brytt sig om detta och har aldrig kikat in i motorutrymmet på dessa bilar, kan detta vara för att man inte tror sig finna överladdning på säg "peugeot 205 av antikvärde"? Jag är inte ute efter att kringå någonting utan var mer nyfiken på ett svar som besvärat mig dem senaste 2 timmarna :D.. Men det är väldig skillnad att besiktiga en bil som kanske är värd 10 tkr och en som är värd 100 tkr med lite finare fälgar osv kanske bara är jag som upplevt att besiktningsansvarig inte är lika "petig" på dem billigare bilarna vilket jag tycker borde vara tvärt om? Rätta mig om jag har fel!

Så låt säga att man har en snygg installation som inte syns underifrån utan man är tvungen att kika ner genom huven för att "upptäcka" överladdningen! Säg att man byglar huven istället så att den inte går att få upp, blir detta underkännt i sådana fall? Dem äldre bilarna här hemma som inte går att få upp huven på om man inte tar fram verktyg har juh aldrig blivit underkända på detta "fel" menar jag!

Skulle vara jätte kul att få ett svar från någon som vet! Pik riktad mot Jesperado :P

Önskar alla en fortsatt trevlig dag!

Mvh // Martin
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Chintzy: Att man kontrollerar motorrummet (vilket ska ske på samtliga bilar där det med hänsyn till bilens konstruktion är möjligt) beror inte på att man tror sig hitta turboaggregat, utan det är en mängd andra kontroller som utförs. T.ex. chassinummer på de bilar där det sitter under huven, bränsleläckage, oljeläckage, läckage från vevhusventilation, batteriets fastsättning, befintlighet och möjlighet till funktion på avgasrenande komponenter, bromsvätskenivå, bromsrör mm. mm.

Går inte huven att öppna ska bilen underkännas på grund av detta...

Jeppe

35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Jesperado:
"Överladdning är aldrig godkänt om bilen inte är registrerad med det. Det finns möjlighet att sätta systemet ur funktion och på det viset få den godkänd vid kontrollbesiktningen."

Förklara tack.

Ri
461
Rille330
330i Touring -02
355Hp: En gissning bara... om det sitter en turbo i motorutrymmet som
inte är inkopplad så är bilen fortfarande inte överladdad? Det är många
därute som tar bort en hel del detaljer innan besiktning.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
355Hp: En turbo eller en kompressor som inte ger någon överladdning, t.ex. en turbo där tryckröret är bortplockat eller en kompressor utan drivrem kan godkännas om inte motorn i övrigt bedöms vara påtagligt ändrad ur avgasreningssynpunkt...

Jeppe

Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Jag gillar speciellt Jesperados formulering "kan godkännas"... :)
Känner man sig osäker så är det alltså fortfarande bäst att skruva bort
så mycket som möjligt. Orkar man inte, eller har möjlighet till det, så
ska man inte trimma från första början.
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Jesperado:

Några följdfrågor:

1.Om man blir "ertappad" med en fungerande kompressor under kontollbesiktning och blir ålagd att genomföra en registreringsbesiktning,innebär detta att hela bilen kontolleras.Dvs måste justerbara fjäderben ersättas med orginal osv.Måste man ha ett intyg från generalagenten på att motorkomponenterna är orginal, eller räcker det med att skruva bort själva kompressorn?.

2.Om man blir "ertappad" med en ICKE fungerande kompressor under kontollbesiktning och får anmärkningen "motorns utförande är ändrat i en inte oväsentlig utsträckning" vad händer då?.Vanlig ombes?.

Många frågor, hoppas du har tid att svara.
Tackar på förhand!
//355Hp

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
355Hp: I båda fallen krävs att bilen registreringsbesiktas. Hela fordonet kan kontrolleras, men normalt begränsas kontrollen till de delar som underkänts eller ska ändras i registreringsbeviset. Väljer man att återställa bilen/motorn till ursprungsutförandet krävs normalt sett inga intyg.

Jeppe

35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Jesperado

Tack för ditt svar.

31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
Dahlbäcks golf är besiktigad och helt laglig att köra på almän väg han fick 3 skräp 2 när han besikta in den om jag inte minns fel
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster:)

Har en liten fråga angående kompressor i en t.ex.E39, 540.

(om Jesperado har tid så....alltid läsvärt:)

1. Bilen ligger på original 286hp/ 440 nm, om man räknar 20% av detta skulle det innebära att man lagligt skulle kunna öka effekten med c.a 57 hp......sant eller falskt:)

2. Om man verkligen vill ha en kompressor från t.ex. ESS, som då skulle öka effekten till c:a 410 hp/xx nm, skulle det då finnas möjlighet att typbesiktiga om denna "nya" bil och få den godkännd med kompressor? Visserligen så har inte Bmw kompressorer i sina bilar men M5 har ju nästan lika mycket hp och är godkänd för gatbruk.....:)

vh/Kermit (nyfiken...:)
Anthrax
Att man inte kan i stort sett besiktiga med en modifierad motor får mig att tänka på en sak.

Kan man regga bilen med en orginal motor från ett annat märke, som har turbo som standard? Vilka kriterier måste man uppfylla?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
grodan:
1. Motoreffekten får ökas 20% utan krav på registreringsbesiktning förutsatt att detta sker genom "konventionell trimning" och motorn ur avgasreningssynpunkt inte påtagligt ändras. Kravet på "konventionell trimning" utesluter överladdning eller lustgas.

2. Nej, det finns ingen möjlighet till det.

Anthrax: Förutsatt att motorn är i sitt ursprungliga utförande och effektökningen/vridmomentsökningen inte överstiger 20%/10% går det bra. Är bilen av årsmodell 1976 eller tidigare krävs ingenting i övrigt. Är bilen nyare krävs ett intyg på att motorn är i sitt ursprungliga utförande, dispens på detta intyg lämnas om motorn som monteras i orginalutförandet är utrustad med katalysator och bilen motorn monteras i saknar katalysator i orginalutförandet.

Jeppe

Anthrax
Jesperado:

Då verkar det vara lugnt på min 325i, då den saknar katalysator som orginal.

Men om motorn lämnar mer än dessa 20%/10% i standard-skick, går det då att lämna bromspapper på att effekten har sänkts till lagom nivå?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Jesperado: Tack för infon:)

Vh/Kermit.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Anthrax: Nej, då är motorn inte längre i sitt ursprungliga utförande.

Jeppe

Anthrax
Jesperado:

Hmm... Då blir det lite problem med den motorn jag hade tänkt. Den har runt 70 hästar mer än vad m20b25 har standard, och vridmomentet vet jag inget om.

Men det finns väl vägar att kringgå 20%/10%-regeln? Jag tänker då på att man kan registrera den som ombyggt fordon.

Men hur lite behöver man göra för att den ska räknas som ombyggd? Motor, bromsar och hjulupphängning är väl en sak, men man har sett dom som har kapat ur golv och liknande på sina projekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.