AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.250

Vad kostar ett testverktyg

Sida 1 av 2
Do
10
Dolan
740iA -95
730i -88
Vet någon var det finns att köpa Test/Diagnos-instrument
till BMW.Min BMW-verkstad tog 503:- för att läsa ut felkoderna i min E38.Eftersom jag har två Sjuor i familjen,leker jag med tanken att skaffa en egen testutrustning om det inte är alltför dyrt.Vad sklulle det kosta tror ni ?

Dolan
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
bmw s eget testinstrumen kan man inte köpa utan måste vara aukt. för att få använda , undrar om inte aukt. också leasar/hyr eller om de köpt dom.

De är iaf. mycket dyra , typ enklare att köpa en ny bil eller ett par nya bilar , men e32:an kan ju mata ut sig felkoder helt utan testutrustning
står i "bentley" handboken om det och hur man gör (man trycker på gaspedalen i snabb följd några gånger och då får man ut fyrkantspulser på ett stift).

Sedan fanns det ju 3e parts tillverkade diagnosystem som också passade bmw , de var ganska billiga och jag tror de hette "carsoft" ,
Länk
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
För inte allt för länge sen kollade jag upp såna instrument och det bästa som jag kunde hitta då var en handhållen liten fin sak som man kunde koppla till sin pc men den gick på 30 lax och då funkade den ändå inte till alla biltyper utan var ganska specifik.
Men skam den som ger sig, det borde finnas någon form av interface så man kan koppla pc:n till bilen.
Det är trots allt datorer i bilen oxå om än att dom kanske har inverterade signaler och andra spänningar än just 0 & 5 volt.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Carsoft är just ett pc-bilinterface om jag inte missuppfattat det.

Vare sig bilar eller datorer jobbar med 5 volts ttl nivå idag , det var mer på det glada 80-talet , idag har man ju gått ner till långt under 2 volt för aktiv 1 a. tror min p3 cpu matas med 1.65 volt och p4 är ännu lägre. 2.8v ikring e nog max man hittar i pulståg nuförtiden.
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Länk

Paap Reeder
Hej!
Finns (fanns??) väl en annons för ca 4 dgr sedan på börsen där två typer av kodläsare á ca 2500:- såldes.
Var enbart till för koderna i ECM.
Läsa + släcka.
MVH /// Paap R
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länken från 525ix verkar bra, eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, om man vill ha en riktig "diagnosdator", ligger de runt 200 000kr eller mer plus ca 50-60 000 för varje bilmärke som skall kunna avläsas....

Inte billigt!

Men enkla felavläsare (som den i länken) kan nog räcka för de flesta husbehov! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Om man får tag på Carsoft och en USB kabel som passar bilen så borde man väl kunna köra fullständiga diagnoser?

Kan man köpa sådana kablar?

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag trodde det var rs-232 kabel till carsoft , iaf till e32 an ? men jag e väll ute och cyklar (på en biltema cykel i äkta stansad plåt).

Johan , men kan man köpa bmw s diagnosystem ? - en kille på bmw sa att man måste vara Aukt. för att få leasa/hyra dem...

Det vore kul att ha lite mera detaljerade specar över ett fungerande felkodsläsarjox - dvs. så att man kan tillverka ett tiotal hårdvarudelar och sedan piratkopiera mjukvaran och fördela kostnaden 10 gånger då. , självklart vore det bara kul och inget man skulle företa sig rent praktiskt :-)

Hur svårt kan det vara att göra egna carsoftkablar ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wadel, troligen kan man inte köpa BMW:s system utan att vara auktoriserad, men det finns diagnosdatoralternativ som är nästan lika omfattande.

Men de kostar en bra slant...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mycket möjligt att det inte är USB kabel, men det kvittar. Bara man skulle få tag på en kabel som fungerar så är det bara att skriva egen programvara eller köpa Carsoft :-)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Do
10
Dolan
740iA -95
730i -88
Carsoft verkar ju ha precis vad jag är ute efter,men till vilket pris?
Jag har mailat dem,får vi se vad det kostar.

Dolan
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
wadel:

jag har hört något om att E32an ska kunna spotta ur sig felkoder på kombiinstrumentet?? Är jag också ute på en biltemahoj och vevar då med eller??

Med vänliga hälsningar Patrik A
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
mr-bear , det vet jag faktiskt inte. det jag nämnde står beskrivet i bentleyhandboken och det skall fungera till 100%säger de som provat.

Dock har jag aldrig haft anledning att prova det då jag resonerar som så att "så länge det inte plingar och allt fungerar så skiter jag i om det ligger fel och tickar" , förr eller senare ger sig ju felen tillkänna om inte annat på besiktningsdagen.

Kanske någon annan vet ?
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
wadel:

Så sant som du säger om man sitter i en säker hemma miljö eller ett väl skyddat område där inga större störningar finns samt att tekniken kräver det då dom ökade klockfrekvenserna gör att processorerna går varmare vilket man kompenserar genom att sänka spänning o ström.
I bilen har man inte behov av dom hastigheterna så där tror jag inte man kör så lågt.

Här är en bra länk om man känner för att greja med vissa datasignaler i bilen till vissa underhållningsprylar.

Länk

Ang. Carsoft kablarna tror jag inte dom är speciellt svåra att tillverka.
Franka2
Hej!
Hittade nåt på ebay.de som kanske kunde vara intressant.
Carsoft 3.2 + 3.2
Jag inte vet hur man lägger upp en länk, men artikelnummret är 2460544792.
Någon kunnig kanske kan förklara hur man lägger upp en länk.
Mvh.

Franka
Måsen
Klipp ur och klistra in den exakta sökvägen, så konstruerar Autopower-sidan [LÄNK] automatiskt.

Jag provade ett diagnosinstrument igår, det fanns de flesta funktionerna inkl skrivare dataöverföring mm till de flesta märkena. Pris ca 30 000:- med kablar och adaptrar. Det fanns lite olika begränsningar beroende på vilken bil man kopplade upp. På min kunde man se alla felkoder och återställa men inte göra några programmeringar. Till Passat fanns dock alla funktioner, tom programmera styrdon mm.

/Mattias
Måsen
Jag tror instrumentet hette "Launch X-431"

Instrumentet fick vi prova gratis, tyvärr kostade sviterna mer. En pump till värmen var defekt plus tändhatten/spolen på 3:ans cylinder. Smidigt dock att slippa gissa vilken burk som strular ibland, felet kommer och går nämligen. Det har inte märkts nu på 2 veckor och innan dess var det väl i december någon gång som den missade på en cylinder.

/Mattias
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Mvh
Franka2
Länk
AHA, så enkelt!

Franka
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.